رابرت شیلر برنده جایزه نوبل اقتصاد می گوید:«جنگ تجاری می تواند منجر به بحران اقتصادی در جهان شود.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سی ان بی سی، رابرت شیلر اقتصاددان و برنده جایزه نوبل گفت:«افزایش تنش ها بین چین و ایالات متحده در حوزه تجاری که سبب شده بسیاری از پیش بینی ها برروی دورتازه ای از افزایش تعرفه ها بچرخد،می تواند به سرعت تبدیل به یک بحران اقتصادی در جهان شود.»

اقتصاددان دانشگاه ییل در جریان کنفرانس توسعه چین در پکن در انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ با بیان اینکه ترامپ از اینکه مورد توجه باشد،خود را رییس فرمانده ها بنامد و به قولی سلبریتی باشد،لذت می برد،گفت:«در حالی که ادامه این کار برای رییس جمهور غیرممکن خواهد بود.»

ترامپ برای شروع جنک تجاری با چین مورد شدیدترین انتقادها قرار گرفته در عین حال اذعان کرده که شرکت های ابالات متحده برای حذف مبادلات تجاری با چین و حذف مدل های کسب و کار خود را این کشور آماده نیستند.

شیلر می گوید:«ادامه این کار به سرعت تبدیل به یک بحران اقتصادی خواهد شد؛ به این دلیل که شرکت ها براساس برنامه ریزی های بلند مدت اقدام به جذب نیروی کار و توسعه امور می کنند و قطع واردات سبب می شود که به ساختار شرکت ها آسیب وارد شود.»

او که در اجلاس توسعه چین در پکن سخت می گفت،اظهارداشت:« نتیجه تصمیم ترامپ هرج و مرج خواهد بود،ضمن اینکه توسعه را در آینده کند کرده و اگر مردم فکر کنند این  اتفاق خواهد افتاد، انگیزه های خود را از دست می دهند.»

واقعیت درک می شود

مقامات چین روز جمعه گفته بودند که ممکن است تعرفه 128 توع از کالاهایی که از ایالات متحده وارد می کنند و در حال حاضر ارزش انها 3 میلیارد دلار است، در پاسخ به افزایش تعرفه آلومینیوم و فولاد  افزایش دهند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا همچنین هشدار داده که برنامه دارد،تعرفه ای به میزان 60 میلیارد دلار بر روی کالاهای وارداتی از چین را اجرایی کند؛در عین حال مقامات چین روز جمعه تهدیدات رسمی خود را برای مقابله با اقدامات کاخ سفید متوقف نکردند.

کالاهایی وارداتی چین از آمریکا که تهدید به افزایش تعرفه شده اند،شامل شراب،میوه های تازه،میوه خشک،آجیل،لوله های فولادی،اتانول و سنگ معدنی است.طبق اطلاعیه رسمی وزارت بازرگانی چین این محصولات می توانند تا 15 درصد افزایش تعرفه داشته باشند، در حالی که 25 درصد از تعرفه ها می تواند بر روی گوشت خوک و کالاهای آلومینومی اعمال شود.

شیلر می گوید که او معقد است این اقدام تاثیر قابل توجهی بر ایالات متحده در مقابل افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم نداشته باشد، با این حال او هشدار می دهد که داغ شدن بحث های تجاری بین دو طرف ،می تواند اقتصاد آمریکا را به رکود ببرد.

او می گوید وقتی درباره اندازه این تاثیر در اقتصاد می پرسید،من فکر می کنم که مستقیما با روانشناسی در ارتباط است،مگر آنکه واقعا تعرفه ها از بین برود.

اقتصاددان دانشگاه ییل به جنگ معروف تعرفه ها در دوران رکود بزرگ اشاره کرد و گفت: این کار در درجه اول رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اعتماد به نفس برای برنامه ریزی آینده را متاثر خواهد ساخت.

او توضیح داد:دقیقا کسانی هم منتظرند که این رکود اقتصادی را در این تنش ببینند.

کاملا غیرقابل قبول

شیلر می گوید: اقتصاد جهانی در ماههای اخیر هر آنچه در توان داشته را شلیک کرده است؛جنگ تجاری می تواند زمانی به پایان برسد که حرکت قوی مقابل آن شکل بگیرد، اما در پایان سال رشد به این معنی که ظرفیت کمتری جذب شود،به دلیل جنگ تجاری کاهش می یابد.

او اضافه کرد:تصمیم ترامپ به دنبال ادامه اعتراض ها می تواند «زمان مناسب» تلقی شود.اگر او در سال 2009 این کار را می کرد،نتیجه فاجعه آمیزی داشت، اما من فکر می کنم که  زمان بندی او فقط یک زمان بندی شخصی است.او به مدت یکسال دیگر رییس جمهور است و این کار او سبب می شود که مردم هیجان زده شوند.او یک فلسفه در زندگی خود دارد و آن این است که آنچه که در اختیار دارید،انجام دهید.اگر می خواهید مشهور شوید- به وضوح تحسین شوید- شما باید به طور مداوم خبر ایجاد کنید.

نوبلیست اقتصاد در این رابطه به توییت اخیر ترامپ درباره جوبایدن معاون سابق رییس جمهور آمریکا اشاره می کند و می گوید:پیام رییس جمهور شبیه تهدید در حیاط مدرسه بود که:« من می خواهم شما را کتک بزنم!»

او اضافه می کند:درحالی که این نوع پیام برای یک رییس جمهور کاملا غیرقابل قبول است.

ترامپ توییت کرده بود : جو بايدن ديوانه سعي دارد همچون يک آدم سرسخت عمل کند. در واقع او هم به لحاظ ذهني هم به لحاظ فيزيکي ضعيف است و با اين حال او من را برای دومين بار به حمله فيزيکي تهديد می کند. او من را نمي شناسد اما اگر مي شناخت مي فهميد طوری جوابش را مي دهم تا همه راه را گريه کند. مردم را تهديد نکن جو!

شیلر گفت:رییس جمهوری را به من نشان بدهید که به او باور داشته باشد،در حالی که وجود ندارد.من فکر می کنم  او بیشتر یک شومن است که بنا به دلایل سیاسی کارهایی را در آمریکا انجام می دهد.او برای 2020 مجددا تلاش می کند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =