بایودنت و چالش برند موفق داخلی در بازار قاچاق

سر الکس فرگوسن یکی از موفق ترین مربیان تاریخ فوتبال همواره به عنوان یک مربی متفکر کنار زمین شناخته می شد که با تصمیم های بزرگ منچستریونایتد را در مسیر بزرگترین افتخارات قرار داد. اما درست زمانی که فرگوسن در کنار زمین متفکرانه، در حال گرفتن تصمیم های بزرگ بود، آدامس می جوید. فرگوسن سال ها در کنار زمین بر خلاف بسیاری از همکاران خود در طول کل 90 دقیقه آدامس می جوید.

آدامس بایودنت

زمانی که از او پرسیدند چرا همواره در چنین وضعیتی تیمش را هدایت می کند پاسخ داد که آدامس تمرکزش را بالا می برد و زمانی که از او پرسیدند از اینکه 90 دقیقه در حال جویدن آدامس باشد خسته نمی شود، فرگوسن گفت آدامسی مصرف می کند که او را خسته نمی کند. در حقیقت این یکی از فرمول های موفقیت برندهای مطرح آدامس در دنیا بوده است. بر خلاف بسیاری از محصولات به جای اینکه در لحظات آغازین از جویدن آن شگفت زده شوید به مرور زمان احساس می کنید هیچ تفاوتی با لحظات آغازین ندارد و این کیفیت بالای محصول را نشان می دهد.

در کشورمان آدامس همواره از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اما همواره انحصار محصولات قاچاق خارجی بر بازار آدامس مشاهده شده و به همین دلیل برخی از تولید کنندگان داخلی انگیزه ای برای رقابت در بازار ندارند؛ در چنین شرایطی کوشش کمپانی ماسترفوده، تولید کننده آدامس بایودنت برای تولید محصولی با کیفیت جهانی در نوع خود قابل توجه به نظر می رسد.

سلامت در استفاده از شیرین کننده ها

بایودنت که مدتی است در بازار آدامس تبدیل به یک مدعی شده یک برند ایرانی است که ایده های مستقل خود در تولید آدامس را با استاندارهای روز جهانی پیش می برد. این برند با محوریت قرار دادن مسئله سلامت در تولیدات محصولات خود ایده پردازی می کند که ماحصل آن به تولید محصولاتی ختم شده که چه به لحاظ بسته بندی و چه کیفیت آدامس متفاوت با دیگر محصولات داخلی هستند. همه نمونه محصولات بایودنت پیش از تولید طی ۴ مرحله آزمایشگاهی از منظر ماندگاری طعم، کیفیت بافت، آزمایش های میکروبی و استاندارد فرمولی مورد بررسی دقیق قرار می گیرند. این فرآیندها، هم در ابتدا و هم در حین تولید بارها و بارها انجام می‌شوند. این در حالی است که در فرمول تمامی آدامس های بایودنت به جای استفاده از آسپارتام (که در برندهای دیگر وجود دارد)، از شیرین کننده های سلامت محور زایلیتول استفاده شده است.

آدامس بایودنت

قابلیت تولید روزانه

اما بایودنت قابلیت تولید چه میزان آدامس را در روز دارد؟ مهندس محمد کریمی مدیرعامل شرکت ماسترفوده (تولیدکننده آدامس بایودنت) با بیان این موضوع می گوید: در حال حاضر با ظرفیت 40 تا 45 درصدی فعالیت می کنیم اما اگر جلوی قاچاق آدامس در کشور گرفته شود بایودنت به تنهایی می تواند 25 تا 30 درصد نیاز بازار داخلی را تامین کند. این در حالی است که اگر بتوانیم با حداکثر ظرفیت تولید کنیم در دوره 5 ساله می توانیم با وارد کردن تکنولوژی ساخت مواد اولیه مورد نیاز نیز، میزان موارد اولیه وارداتی تولید آدامس را از 70 درصد به کمتر از20 درصد کاهش دهیم.

150 طعم متفاوت و استانداردهای جهانی

کمپانی بایودنت تا امروز تا مرز تولید بیش از 130 طعم متفاوت از آدامس پیش رفته و به گفته گردانندگان این کمپانی این تعداد قابلیت افزایش به 150 طعم را نیز دارد. این تولیدات تا 5 سال آینده قابلیت حضور در بازار را دارند. مدیر تحقیق و توسعه بایودنت با اشاره به اهداف این برند می گوید: بایودنت به توانمندی هایی دست یافته است که میتواند در 10 سال آینده به کمک آدامس ریزمغذی های ضروری بدن را تامین کند.

آدامس بایودنت

بایودنت از تولید محصولات خود با استانداردهای روز صحبت می کند. مدیر بازاریابی ماسترفوده با اشاره به اینکه در صادرات توانستیم تاییدیه های بین المللی را دریافت کنیم، می گوید: در کنار موفقیت بایودنت در کشورهای خارجی، برند صد در صد طبیعی ماسترفوده با نام نیچردنت نیز توجه کشورهای اروپایی را به لحاظ اهمیت استفاده از کالاهای طبیعی به خود جلب کرده است. استانداردهای تولیدی بایودنت از سطح استانداردهای غذایی فراتر رفته و به گفته مسئولین نظارتی به سطح قوانین سختگیرانه تولیدات دارویی رسیده است. بر اساس همین اصول بایودنت موفق شده است به بازارهای جهانی راه یابد.  ما به کشورهایی همچون استرالیا و روسیه صادرات داشتیم و با کشورهای فرانسه و آلمان در حال مذاکره برای صادرات هستیم.

چالش منفی به نام قاچاق

بایودنت 32 شعبه پخش در کشور دارد اما به دلیل گستردگی مسئله قاچاق همواره درگیر چالش های غیر منصفانه بازار قاچاق شده است. مدیرعامل بایودنت با اشاره به این موضوع می گوید: بدون شک سیستم توزیع یکی از موضوعات مهم در میزان فروش است اما نکته اصلی این است که به دلیل گستردگی قاچاق و حاشیه سود بالایی که قاچاق در بازار آدامس دارد بسیاری از فروشندگان به توزیع آدامس های بی کیفیت و قاچاق و تاریخ مصرف گذشته اقدام می کنند که گاهی تا میزان 50 درصد برایشان سود دارد. این در حالی است که محصول تولید داخل که با استانداردهای بالا تولید شده این حاشیه سود را برای فروشنده ندارد.

به اعتقاد مهندس کریمی مدیرعامل شرکت ماسترفوده با توجه به نامگذاری سال 97 به عنوان سال حمایت از تولید کالای ایرانی، این انتظار می رود که همکاری ها در راستای پیش برد اهداف کمپانی های پر تلاش داخلی باشد: در این سال خواسته تولیدکنندگان از مردم این است که با بررسی کالای داخلی و اطمینان از کیفیت آن کالای مشابه خارجی را استفاده نکنند و در مقابل تولیدکنندگان وظیفه دارند کالای ایرانی با کیفیت تولید کنند و تنها در این صورت است که اگر مردم کالای با کیفیت داخلی را خریداری کنند می توانند دوباره به کالای ایرانی اعتماد پیدا کرده و با اعتماد به نفس از خرید آنها راضی باشند.

آدامس بایودنت

محصولات قاچاق، تقلبی و تاریخ گذشته هستند

گردش مالی آدامس در کشور حدود 1200 میلیارد تا 1500 میلیارد تومان است. اما نکته عجیب این است که از این مقدار حدود 75 درصد این تولیدات به آدامس های وارداتی اختصاص پیدا می کند که بیشتر آنها قاچاق هستند. کریمی با اشاره به این موضوع می گوید: اغلب آدامس های وادراتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، کالای بی کیفیت و تقلبی یا تاریخ گذشته هستند که  نه تنها سلامت مردم را به خطر می اندازند بلکه با  حاشیه سود بسیار بالایی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند و بسیاری از مردم نیز از این موضوع بی اطلاع هستند. او همچنین به نقش دولت در جلوگیری از قاچاق اشاره کرد وگفت: موثرترین حمایت دولت از تولید کنندگان این است که مانع ورود کالای قاچاق شود زیرا  کالایی که به صورت قاچاق وارد می شود بازار را به هم ریخته و تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات متعدد مواجه می سازد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781425