۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵

روزنامه جوان نوشت:فضای رسانه‌ای بین‌الملل حدود ۲۰ روزی می‌شود که شدیداً علیه حکومت آل سعود است. این اتفاق به دلیل قتل فجیع یک روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است.

 فضای مجازی و رسانه‌ای ایران هم مستثنا از این فضا نبوده و مطالب بسیاری علیه دولت سعودی در این مدت منتشر شده است. در چنین فضایی برخی کاربران ضد جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تلاش کردند با پیش کشیدن موضوع قتل‌های زنجیره‌ای در دولت اصلاحات به قیاس آن‌ها با سلاخی جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان بپردازند. از ضدانقلاب و براندازان البته توقعی نیست، اما روز گذشته این قیاس مبتذل در صفحه یک روزنامه اعتماد (متعلق به الیاس حضرتی) و آن هم به قلم علی مطهری، نایب رئیس مجلس دیده شد.
مطهری در این یادداشت کوتاه که نمی‌تواند یک یادداشت رسانه‌ای باشد، ساده‌لوحانه و با فهمی مفرط می‌نویسد: «ماجرای قتل فجیع خاشقجی منتقد عربستانی بیش از هر چیز قدرت رسانه‌های آزاد را به نمایش گذاشت... در مثال مناقشه نیست، اما اگر در زمان قتل‌های زنجیره‌ای، رسانه‌های آزاد می‌داشتیم آن فجایع یا اتفاق نمی‌افتاد و یا به آن شدت رخ نمی‌داد. اما ریشه این جنایت‌ها چیست؟ وقتی چیزی را برای افرادی مقدس جلوه می‌دهند که برای حفظ آن از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد، چنین فجایعی رخ می‌دهد، خواه آن چیز سلطنت باشد و خواه نظام حکومتی دیگری.»
علی مطهری

ماجرا فقط قیاس نادرست دو اتفاق نیست؛ گرچه خود این قیاس نادرست نشان می‌دهد مطهری چقدر بر ماجرا اشراف ندارد! در قتل خاشقجی عامل خود حکومت بود و در یکی از مراکز حکومتی آل‌سعود هم این اتفاق روی داد و در برابر اوج فشار بین‌المللی ۱۷ روز به دروغ گفت که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است! اما قتل‌های زنجیره‌ای کار عوامل خودسر بود و خود دولت ایران به ماجرا رسیدگی کرد و پرونده را پیش برد، بدون دخالت خارجی.

در واقع وقتی خود دولت ایران اقدام به شرح ماوقع و پیگیری قضایی ماجرا کرده، دیگر جایی برای هجمه رسانه‌ای خارجی باقی نمی‌ماند (گرچه که کم هم تهمت نزدند!) رسانه‌های داخلی هم به ماجرا پرداختند؛ البته مطهری باید به سال‌های دهه هفتادش رجوع کند و ببیند آیا نظرش در مورد رسانه‌های زمان اصلاحات همین است که الان بوده است؟ و سؤال مهم آنکه آیا اکنون در عربستان سعودی رسانه آزادی وجود دارد که به ماجرا پرداخته باشد؟! اصلاً کسی در عربستان جرئت پرداختن به این موضوع را دارد؟! اگر هم منظور رسانه‌های خارجی است که در زمان قتل‌های زنجیره‌ای هم رویترز و واشنگتن‌پست و چه و چه وجود داشتند. مطهری از کدام رسانه‌های آزادی که آن زمان نبودند، سخن می‌گوید؟

اکنون این سوال از مطهری مطرح است که رسانه‌های آزاد از قتل خاشقجی جلوگیری کردند که در قتل‌های زنجیره‌ای نکرده‌اند. در هر دو جا قتل محقق شده است و بود و نبود رسانه‌ها هم تأثیری در وقوع قتل نداشته است این قیاس مع‌الفارق مال کلاس اول سیاست است نه نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران.

قیاس عجیب دیگر علی مطهری قیاس بین سلطنت و حکومت جمهوری اسلامی است و اینکه مقدس جلوه دادن هر دو غلط است. مقدس دانستن جمهوری اسلامی البته نظر امام است، ولی کجا این مقدس دانستن به جرئت نداشتن مردم برای نقادی منجر شده است؟! در عربستان وهابی که مخالف جرئت کلامی علیه حکومت ندارد، چه چیزی را نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همپای جمهوری اسلامی یافته که چنین قیاسی می‌کند؟!

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =