۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵

رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان در دیداری با موضوع ایران، روسیه، اوکراین و همچنین خط لوله گاز نورد استریم به هیچ توافقی دست نیافتند و این گفتگو بدون هیچ پیشرفت مشخصی پایان یافت.

زهره نوروزپور: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته، با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد. این دیدار از آنجایی حائز اهمیت است که روسیه تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا و اروپا قرار گرفته است. پس از پرونده اسکریپال، روسیه از سوی کشورهای اروپایی تحریم شد، اما تغییر سیاست های ساکن جدید کاخ سفید سبب شد که اروپا هم از غافله عقب نماند و در روابط خود با روسیه کمی تجدیدنظر کند یا شاید هم با شیوه ای ملایم‌تر دست دوستی به سوی مسکو دراز کند. آلمان و روسیه در سال های گذشته مراودات اقتصادی بالایی داشته اند. رئیس جمهور روسیه، تحریم های تازه ای را در مقابل تحریم های آمریکا اعمال کرده است، اما پوتین برای از سر گیری ارتباط با اروپا باید از سد اوکراین بگذرد تا بتواند گشایشی در روابط مسکو با اروپا ایجاد کند؛ شاید این گره به دست آلمان که قدرت اول اقتصادی اتحادیه اروپا به حساب می آید باز شود.

آنطور که خبرگزاری ها اعلام کردند؛ دیدار پوتین و مرکل حدود سه ساعت به طول انجامیده است و جالب این است که آنها قبل از نشست مشترک، کنفرانس خبری خود را برگزاری کردند که موجب تعجب خبرنگاران شد به همین دلیل خبرگزاری ها از خروجی این نشست سه ساعته خبر خاصی منتشر نکرده اند! اما آنطور که گزارش شده است گفتگوی سه ساعته آنها هیچ نتیجه ای در پی نداشته است!

گزارشی از دیدار و نشست خبری آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین را از نظر می گذرانید:

 

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل

 

 وب سایت خبرگزاری رویترز گزارش داد: رئیس جمهوری روسیه که برای دیدار با صدر اعظم آلمان به برلین سفر کرده، روز شنبه پیش از آغاز گفتگوی دو جانبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با میزبان خود شرکت کرد.

ولادیمیر پوتین در این نشست مطبوعاتی ضمن تأکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران گفت: «درباره برجام با خانم مرکل بحث خواهم کرد. حفظ برجام مهم است و پیمان عدم اشاعه را تقویت می‌کند.»

وی در مورد سوریه گفت: «باید برای روند صلح سوریه و فرستادن کمک‌های بشردوستانه کمک کرد. باید کمک کنیم تا آوارگان سوری به کشور خود بازگردند.»

صدر اعظم آلمان نیز در این نشست رسانه‌ای مشترک با یادآوری محورهای گفتگوی پیش روی خود با رئیس جمهوری روسیه گفت: «این دیدار فرصت کوتاهی است. با توجه به این که تنش‌های زیادی در جهان وجود دارد نیاز به راه‌حل‌هایی برای مشکلات داریم. روسیه عضو شورای امنیت است و جایگاه مهمی دارد.»

آنگلا مرکل در مورد ایران گفت: «آلمان به ‬توافق هسته ای (برجام) پایبند است اما با نگرانی برنامه موشکی تهران و نفوذ این کشور در یمن را دنبال می‌کند.»

رئیس جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان همچنین از قصد خود برای گفتگو در مورد اوکراین و مسئله صدور گاز روسیه به اروپا گفتگو خواهد کرد. در سه ماه گذشته این دومین بار است که سران دو کشور با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

صدراعظم آلمان در این کنفرانس خبری گفت: این دیدار فرصتی برای گفتگو است. با توجه به اینکه منازعات زیادی در جهان وجود دارد، نیاز به راه حل هائی برای مشکلات داریم. روسیه عضوی از شورای امنیت بوده و دارای جایگاه مهمی است.

وی ادامه داد: اوکراین یکی از این موضوعات مهم است. تا کنون آتش بس باثباتی در این خصوص نداشته ایم. آلمان برای مشارکت در این باره آمده است. درباره انتقال گاز نیز صحبت خواهیم کرد. اوکراین باید در انتقال گاز به اروپا دخیل باشد.

مرکل در ادامه افزود: موضوع مهم دیگر سوریه است. باید برای فاجعه انسانی در این کشور کاری کنیم. اوضاع در این کشور از حال عادی فاصله زیادی دارد. امید داریم که بتوانیم گام های خوبی در این خصوص برداریم.

صدر اعظم آلمان بدون اشاره به بدعهدی آمریکا در خروج یکجانیه از توافق بین المللی هسته ای با ایران در این باره گفت: درباره برجام حرف می زنیم. درباره برنامه موشکی ایران نیز نگرانی داریم!

رئیس جمهوری روسیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: درباه روابط دوجانبه و بین المللی رایزنی می کنیم. درباره تجارت میان دو طرف گفتگو می کنیم. درباه انرژی وتأمین آن با آلمان رایزنی می کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: روسیه شریک قابل اعتمادی برای انتقال گاز از طریق آلمان به اروپا بوده است. امیدواریم که پروژه نورد استریم 2 بتواند انرژی مورد نیاز اروپا را تأمین کند. این پروژه برای اروپا مقرون به صرفه است. انتقال گاز از اوکراین این پروژه را هم اکنون متوقف کرده است.

پوتین تأکید کرد: درباره برجام با خانم مرکل بحث خواهم کرد. حفظ برجام مهم است و پیمان عدم اشاعه را تقویت می کند.

ولادیمیر پوتین گفت: باید در روند صلح در سوریه و ارسال کمک های بشردوستانه کمک کرد. باید برای بازگشت آوارگان به کشور کمک کرد؛ البته منظورم آوارگان پناهنده در اروپا نیست. البته درباره اوکراین نیز حرف می زنیم.

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل

 

وی که پیش از گفتگو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیرون از برلین سخن می گفت افزود سوریه برای بازسازی نیاز به کمک دارد و نیز باید اطمینان داده شود آوارگانی که از این کشور گریخته اند بتوانند به صورتی ایمن به خانه های خود باز گردند.

ولادیمیر پوتین تصريح کرد ما برای برگزاری این دیدار کاری آمادگی داریم تا بتوانیم در ارتباط با مشکلاتی که در مناسبات میان آلمان و روسیه وجود دارند در کنار مسائل کنونی بین المللی با هم گفت و گو کنیم. تاکید می کنم که روسیه، اهمیت بسزایی برای توسعه بیشتر مزیت های متقابل و همکاری با آلمان حتی در حوزه های سیاسی قائل است.

رئيس جمهور روسيه افزود: ما چشم اندازی را برای مناسبات تجاری و اقتصادی با آلمان ترسیم کرده ایم؛ ضمن آنکه آلمان، چهارمین شریک تجاری کشور ما نیز محسوب می شود. 

در این حوزه، سال گذشته، حجم مبادلات تجاری ما با بیست و دو درصد رشد به پنجاه و پنج میلیارد دلار افزایش یافت و در سال جاری میلادی نیز میزان رشد مبادلات ما به بیست و پنج درصد رسیده است. این در حالی است که حجم سرمایه گذاری آلمان در روسیه به هیجده میلیارد دلار رسیده است و هم اکنون پنج هزار نمایندگی شرکتهای آلمانی در روسیه با درآمدزایی بالغ بر پنجاه میلیار دلار و اشتغالزایی دویست و هفتاد هزار شاغل در روسیه مشغول به فعالیتند.

در مقابل در جمهوری فدرال آلمان، حدود یکهزار و پانصد فعال اقتصادی روس مشغول به کارند که در حوزه های مختلف اقتصاد آلمان به میزان هشت میلیاد دلار سرمایه گذاری کرده اند. یکی از مسائل مهم برای آلمان، مساله اقتصاد انرژی و تحویل انرژی به آلمان است. پارسال ما به میزان پنجاه میلیارد مترمکعب گاز به آلمان تحویل دادیم و مصرف گاز استخراج شده در روسیه، سال به سال رو به افزایش است و تقاضا برای گاز ما ظرف پنج سال گذشته به میزان سیزده درصد رشد داشته است. آلمان نه تنها بازار بزرگی برای (گاز) روسیه محسوب می شود بلکه یک کشور ترانزیتی بزرگ (برای انتقال گاز روسیه به اروپا) نیز به حساب می آید.

وي گفت سال گذشته ما وارد پنجاهمین سال تحویل گاز خود به اروپا شدیم و در طول سالها روسیه همواره یک تحویل دهنده پایدار انرژی به اروپا به شمار رفته است و مشترک با شریک آلمانی امان ما روی پروژه جدید تحویل گاز طبیعی از طریق احداث خط لوله «نورد استریم 2» کار می کنیم و ما به دنبال اجرای یک نظام حمل و نقل انرژی به اروپا هستیم تا به این وسیله بتوانیم ریسک های ترانزیتی تحویل گاز به اروپا را به حداقل برسانیم و از این گذشته به این شکل بتوانیم جوابگوی تامین پایدار مصرف رو به رشد انرژی در اروپا نیز باشیم.

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل

 

رئیس جمهور روسیه در ادامه خاطر نشان کرد: خط لوله «نورد استریم 2» یک پروژه به طور کامل اقتصادی است و بنابراین با احداث و بهره برداری از این خط لوله همان طور که صدراعظم آلمان دقیقا اشاره کرد، مساله انتقال ترانزیتی گاز روسیه از طریق اوکراین منتفی نمی شود. در ارتباط با این مساله اصلی تاکید می کنم که انتقال گاز ما از طریق اوکراین، یک مسیر ترازیتی سنتی بوده است که متناسب با تقاضا و درخواستهای اقتصادی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.
پوتين افزود: چشم اندازهای خوب دیگری نیز برای توسعه همکاری ها در سایر حوزها وجود دارند که از جمله می توان به همکاری های صنعتی، بومی سازی فناوری های پیشرفته (های تِک) و همین طور همکاری های انسانی و فرهنگی اشاره کرد که تاکنون نشستها و برنامه های فرهنگی بسیاری در قالب مشارکتهای بخشی و منطقه ای میان دو کشور برگزار شده است.

 

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل

 

نوبت به خانم مرکل رسید


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بعد از به حضور پذیرفتن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کاخ مزبرگ ایالت براندنبورگ آلمان با شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور رئیس جمهور روسیه پیش از دیدار رسمی اظهار داشت امروز فرصتی بوجود آمد تا ما مذاکراتی را که در سوچی داشتیم، پیگیری کنیم و در واقع ما همان مذاکرات را ادامه داديم.

مرکل افزود معتقدم که با توجه به این واقعیت که مناقشات بسیار جدی در جهان وجود دارد باید بر یافتن راه حل این مناقشات تاکید کنیم و ما در این باره، مسئولیت داریم.

نخستین موضوع مذاکراتی امروز ما مربوط به مساله اوکراین است که مدت مدیدی است براي آن مذاکره مي کنیم. در ارتباط با اوکراین می خواهیم درباره مساله ترانزیت گاز اوکراین نیز با هم صحبت کنیم و از نظر من حتی با وجود احداث خط لوله گازی «نورد استریم دو» نیز اوکراین باید در مساله ترانزیت گاز به اروپا ایفای نقش کند و من خوشحالم که مذاکرات مقدماتی میان اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین در این باره در جریان است.

موضوع مهم دیگری که امروز می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، مساله سوریه است. اول از همه باید برای شهر ادلب که در اوضاع فاجعه بار انسانی بسر می برد، کاری کنیم. طبیعی است که هنوز هیچ نظم صلح آمیزی در این منطقه بوجود نیامده است. از این رو آلمان به عنوان یکی از اعضای به اصطلاح «گروه کوچک» این دیدگاه را دارد که یک فرآیند سیاسی در سوریه در پیش گرفته شود؛ موضوعی که در مذاکرات سوچی نیز به آن پرداختیم و ما از تلاش های دی میستورا، نماینده سازمان ملل در این ارتباط حمایت می کنیم.

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل


صدراعظم آلمان نيز گفت موضوع دیگر، مساله ایران است. آلمان از «برنامه جامع اقدام مشترک» حمایت می کند. مرکل در سخنانی مزورانه افزود: اما همزمان نگرانی هایی نیز درباره فعالیت های مختلف ایران از جمله در یمن و نیز "برنامه موشک های بالستیک" این کشور و همین طور (نقش ایران) در اوضاع سوریه دارد و ما در این موارد به مذاکراتی که با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در آغاز مذاکرات مان از جمله در سوچی انجام دادیم، رجوع می کنیم.
مرکل خاطر نشان کرد امروز ما درباره مسائل حقوق بشر و نیز مناسبات دوجانبه هم با هم گفت و گو خواهیم کرد و ما موضوعاتی داریم که به مشارکتهای بخشی و منطقه ای با روسیه مربوط می شوند و ظرفیتهای خوبی ایجاد می کنند. قرار است در اکتبر آینده در گفت و گو های موسوم به سن پترزبورگ شرکت کنیم.


ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل


سه ساعت بی هدف پشت درهای بسته

پس از این دیدار سخنگوی کرملین اعلام کرد: رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان به هیچ توافقی دست نیافتند و این گفتگو بدون هیچ پیشرفت مشخصی پایان یافت.

به گزارش صدا و سيما به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مسایلی همچون درگیری در سوریه و اوکراین و نیز ایران و خط لوله گاز نورد استریم 2 را که خشم آمریکا را برانگیخته است در گفتگویی در خارج از برلین بررسی کردند اما این گفتگو بدون هیچ پیشرفت مشخصی پایان یافت.

 

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل

 

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت آنها به هیچ توافقی در این گفتگو دست نیافتند اما هدف از این دیدار صرفا "هماهنگ شدن" بعد از دیدار دو طرف در شهر سوچی در ماه مه بود.
پسکوف گفت دو کشور پروژه نورد استریم 2 را پروژه ای کاملا اقتصادی می دانند هرچند دولتهای آمریکا و اوکراین مخالف آن هستند.

وی افزود به همین علت باید اقداماتی علیه ­حملات غیررقابتی و غیرقانونی کشورهای ثالث صورت بگیرد تا این پروژه در نهایت بتواند کامل شود.
پسکوف افزود تهدید احتمالی تحریم های آمریکا علیه شرکتهایی که در این پروژه شرکت می کنند در گفتگوی روز شنبه بررسی نشد.

ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =