نصری: بی‌اعتباری و انزوای ترامپ یک فرصت است

یک کارشناس حقوقی ابعاد سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در اجلاس سازمان ملل را تشریح کرده است و معتقد است که ایران باید به بهترین شکل از این موقعیت استفاده کند.

رضا نصری، حقوقدان بین الملل در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «سفر امسال رئیس‌جمهور به نیویورک به چند دلیل بیش از سال‌های پیش حائز اهمیت است»

این حقوقدادن بین‌الملل درباره اهمیت این سفر  و تاثیر سازمان ملل در پیشبرد اهداف سیاسی کشورمان، همچنین در خصوص دیدار های دو جانبه رئیس جمهور در حاشیه اجلاس تبیین کرد:

«اول اینکه آثار منفی سیاست یکجانبه‌گرایانه دولت ترامپ اِمسال نمایان شده است. سال گذشته اعلام جنگ ترامپ به نظام بین‌المللی تنها در حد نظری قابل تحلیل بود. اما امسال با خروج آمریکا از برجام، نقض قراردادهای چندجانبه تجاری، اِعمال فشار به سازمان‌های بین‌المللی، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در مغایرت با قطعنامه‌های شورای امنیت و سایر اقدامات او، جامعهٔ جهانی در «در عمل»  پیامدهای این سیاست خطرناک را احساس کرده است. از آنجا که ایران - به عنوان طرف اصلی برجام - در خط مقدم سیاست خارجهٔ زیان‌بار دولت ترامپ قرار داشته است، طبیعتاً در نشست امسال جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و می‌تواند به بهترین شکل از این موقعیت استفاده کند. ضمن اینکه حضور فیزیکی رئيس‌جمهور و تیم سیاست خارجه او در آمریکا این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا تحلیل واقع‌بینانه‌تر و دقیق‌تری از نیات، نقاط ضعف و نقاط قوت دولت ترامپ بدست بیاورد تا متعاقباً تصمیمات دقیق‌تری در مقابل آن اتخاذ نمایند.

دوم این‌که جلسهٔ امسال مجمع عمومی بعد از خروج از برجام و قبل از آغاز تحریم‌های نفتی برگزار می‌شود. در نتیجه،‌ رئيس‌جمهور این فرصت را دارد - تا با حضور فعالانه خود - هر دو موضوع را در صدر مباحث اجلاس امسال بنشاند. به عبارت دیگر، رئيس‌جمهور می‌تواند از بی اعتباری و انزوای خاصی که دولت ترامپ برای خود ایجاد کرده برای جلب حمایت افکار عمومی، جلب حمایت دولت‌ها، تسریع روند گفت‌وگوها با اروپا، ارائه پیشنهادات خود و تلاش برای مهار پیامدهای احتمالی تحریم‌های نفتی استفاده کند. در این راستا هم سخنرانی‌های او در جلسهٔ‌ مجمع عمومی، هم واکنش او به جلسهٔ شورای امنیت به مدیریت شخص ترامپ و هم دیدارهای دوجانبه او با سران کشورها اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

سوم اینکه حضور رئيس‌جمهور در اجلاس امسال و دست‌آوردهای احتمالی او می‌تواند بر فضای داخل کشور و فضای کسب‌ و کار هم تاثیر مثبتی بگذارد. در هر حال، با توجه به جنگ روانی تمام عیاری که علیه ایران به راه افتاده، افکار عمومی کشور به شدت نیازمند این است که چشم‌انداز مثبتی از آینده به او نشان داده شود. در نتیجه، چنانچه رئيس‌جمهور بتواند با حضور خود در اجلاس سازمان ملل و موضع‌گیری‌های صحیح خود «همسویی اکثر کشورها با ایران» را به نمایش بگذارد و به افکار عمومی این پیام را برساند که همکاری‌های بین‌المللی به بار خواهد نشست و راه‌ برای عبور از بحران وجود دارد،‌ قطعاً‌ در تلطیف فضای داخلی موثر خواهد بود»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دست از توهمات احمدی نژادی بردارید IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    16 1
    آقای نصری حقوق دان گرامی... رئیس جمهور کشوری که پول ملی اش یعنی دلار، پول بین الملل است و تمام تجارت های عظیم بین الملل با پول آن کشور انجام میشود و تمام سازمان های قدرتمند جهانی در آن مستقر هستند , هیچ وقت منزوی نمیشود... دست از توهمات احمدی نژادی بردارید
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    8 0
    تحلیلهای متوهمانه اگر امریکا منزوی شده پس چراا فروش نفت ما کم شده؟ چرا حتی یه حواله ارزی ساده به بانکهای ترکیه نمیتونیم بزنیم؟
  • محمد هزارخوانی A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    35 1
    اقتصاد کشور یا اقتصاد یک مشت آقازاده مگه دفع قبل 150 میلیارد پول آزاد شد واسه قشر ضعیف فرقی کرد ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    27 1
    بی اعتبار که شد بعد تحریم هارو اعمال نمیکنه؟ و دنیا دیگه تحریمهاشو اعمال؟ نمیکنن به چه دلخوشی هموطن
  • حمید RO ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    11 0
    به یک درجه ای از عرفانیت رسیدیم که کلا هیچ فرقی برامون نمیکنه
  • فرید A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    9 1
    چه تحریم بکند و چه نکند اقتصاد ایران نابود شده بود و هست.این اقتصاد به دلیل رانت و فساد و بی کفایتی نابود شد و نه به خاطر تحریم.نهایت افتخارشان شاید این باشد دلار 16000 را به 10000 تقلیل دهند.یعنی پول ملی نابود و فاصله طبقاتی چند ده برابر شده.گاهی اوقات حس میکنم در یک کشور بی آب و علف مانند نیجر یا کنگو یا شاید هم موزامبیک زندگی میکنم تا در کشور پولداری مثل ایران.
  • A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    5 2
    ولی من مطمئنم سخنرانی ریاست محترم جمهور بسیار سازنده و ثمربخش است . و باز شیب صعودی دلار رعایت خواهد شد و به امید خدا دولت تمامی کسری بودجه اش را با بالا بردن دلار جبران می کند. دست مریزاد به این تدبیر و این مردم داری