۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶

سال حمایت از تولید بنز و بی.ام.و!

وضعیت اقتصادی مردم بسیار وخیم است و در چنین وضعیت آشفته‌ای طبیعی است که آنها تنها چشم به برنده شدن در بخت آزمایی‌ها را داشته باشند. صدا و سیما با تشخیص شرائط و با سوءاستفاده از چنین اوضاعی آنها را ترغیب به خوشبخت شدن یک شیه می‌کند.
این هم و غم رسانه ملی در لوگو تایپ کردن شعار سال و زدنش در گوشه کانال‌های نلویزیونی؛توی حلق‌مان و بعبارتی بهتر:روی تخم چشم‌های‌مان.اگر هم دست دست‌اندرکارانش تمیز باشد دست تک‌تک‌شان را می‌بوسیم. به ویژه در مورد شعار امسال و حمایت از تولید ملی که مطلبی است یس مهم و حیاتی.

اما وقتی کار فقط به نوشتن این شعار و تولید صرف یکسری برنامه‌‌های شعاری‌تر ختم می‌شود؛ این حس در آدم بوجود می‌آید که زبان‌مان لال، رسانه ملی بیشتر می‌خواهد از متن شعار سال حمایت کند تا خود تولید ملی! نشان به آن نشانی که رسانه ملی بیشتر حامیان(اسپانسر)برنامه‌هایش را به جای تولیدکنندگان داخلی از مارکت‌های اپلیکیشنی( اول مارکت ، ایرانسل و روبیکا و ...) انتخاب می‌کند. حال در مورد ارزش واقعی و کارکرد موثر این اپلیکیشن‌ها که کلی هم اما و اگر دارند چیزی نمی‌گوییم. اما خدا وکیلی با این حامیان مالی فعلی صدا و سیما، برنده اصلی کیست؟تولید ملی؟ مردم؟ و یا صدا و سیما و صاحبان این اپلیکیشن ها و ایضا خودروهای آلمانی؟!

بگذارید برای جا افتادن موضوع مثالی بزنیم...
در برنامه دورهمی با ارسال یک عدد، ده هزارتومان از حساب ارسال کنندگان کم می‌شود و در قبال آن خدماتی ارائه می‌شوند که با کیفیتی بهتر و البته بطور رایگان در سایر اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی می‌توان آنها را پیدا کرد.

اما اوضاع جایزه‌ها چگونه است؟در این برنامه ده خودروی BMW داده شد که با احتساب قیمت هر خودرو به میزان 500 میلیون تومان می‌شود 5 میلیارد تومان و همچنین 10 هزار جایزه 100 هزارتومانی هم به ارسال کنندگان پرداخت شد که جمع مبلغ آن هم می‌شود: 10 میلیارد تومان؛ با این حساب و کتاب ساده، مبلغ کل جایزه‌ها می‌شود 15 میلیارد تومان...

دستگاه قرعه کشی برنامه دورهمی7 رقمی بود یعنی نزدیک ده میلیون نفر در قرعه کشی برنامه شرکت کرده بودند که با احتساب نصف این مقدار هم، مبلغ واریز شده توسط مردم عدد 50 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اگر 15 میلیارد آن صرف جوایز شده باشد و 15 میلیارد هم صرف تولید برنامه...حداقل به همین میزان هم برای اول مارکت می‌ماند تا در برنامه بعدی با تبلیغ خودروهای BMW و بنز و همچنین اپلیکیشن های مجازی خود، از تولید ملی حمایت کند!! البته نوش جانشان ما که بخیل نیستیم، دورهمی بنشینند و تا می توانند بخورند و گوشت بشود و بچسبد به تنشان. اما خواهشا آن شعار حمایت از تولید ملی را هم از گوشه شبکه های‌شان بردارند تا بیش از این ما دچار پارادوکس نشویم چون از یک طرف در رسانه ملی اخبار تصادفات و کشته‌های سرنشینان خودروهای ملی را در جاده ها می‌شنویم و از طرف دیگر از همان رسانه ملی تبلیغ دم به دم خودروهای آلمانی....!

به جز این مورد، صدا و سیما با چنین مکانیسمی، فرهنگ مردم را به همان سیستم احمدی نژادیسم (گداپروری)سوق می‌دهد.پرداخت ده‌هزار جایزه صد‌هزارتومانی و دادن تبلت‌های 500 هزارتومانی، گاه مردم را ناچار به انجام حرکات عجیب و غریبی می‌کرد. بعنوان مثال یکی از عایدات فرهنگی برنامه دورهمی این بود که مردم، برای بدست آوردن تبلت، صفت‌هایی را به خود نسبت می‌دادند که در حالت عادی نوعی فحش محسوب می‌شوند! البته سال‌هاست که ما از صدا و سیما برای فرهنگ سازی و حمایت از کالای ابرانی و حتی خود ایرانی و فرهنگ ایرانی قطع امید کرده‌ایم اما باز هم این‌ها را می‌گوییم تا بعدها نگفته باشند که چرا انتقاد سازنده نمی‌کنید؟-هر چند در این برنامه‌ها بارها و بارها از انتقاد کنندگان فضای مجازی بعنوان یکسری عقده‌ای و مریض نام برده شده و می‌شود!- فقط یکبار دیگر این نکته کوچک را به مسئولین این رسانه ملی متذکر می‌شویم که برای فرهنگ سازی نیازی به پخش خبرهایی هدفمند از نوع 20:30 و یا ساخت برنامه های سفارشی و رو، مانند پایتخت آن هم برای القای به زور یک مفهوم و کاملا کلیشه‌ای نیست و راه‌های غیرمستقیم‌تر و موثرتری هم هست. بعنوان مثال صدا و سیما می‌تواند با زدن قید سود بیشتر،صرفا از تولید کنندگان ایرانی بعنوان حامی مالی برنامه‌هایش استفاده کند و از این طریق فرهنگی را جا بیندازد که تاکید دارد برای بدست آوردن پول نباید به هر دری زد. درضمن با این کارهم، چنین جا می‌افتد که انتقادهای مهران مدیری واقعا از ته دل است نه برای سوءاستفاده از ذائقه مردم و جلب رضایت آنها برای ریختن ده هزارتومان!!! در اصل ما می‌فهمیم که اگر صدا و سیما بعد از سالها گذاشته کمی از مسئولین نظام انتقاد شود فقط و فقط به خاطر اصلاح آنها بوده و نه برای بدست آوردن رگ خواب مردم و اینکه... مردم باشنیدن چنین حرف هایی قند تو دلشان آب و بند دلشان باز می شود و حاضر می شوند سر کیسه را شل کنند. ایکاش صدا و سیما آنقدر که در سر کیسه کردن ها باهوش و زیرک بود در امور فرهنگی هم کمی فعال بود.
می بینید؟ فرهنگ و فرهنگ سازی مقوله پیچیده ای نیست اما برای آنهایی که از الفبای آن سردربیاورند.

البته در پایان، ذکر این نکته را ضروری می‌دانیم که برنامه‌هایی از قبیل دورهمی ؛ خندوانه و پایتخت با اشل های رسانه ملی بسیار هم خوب و خوش ساخت هستند و حداقل می‌شود تا حدودی مطمئن بود که در این یکی دوساعت مردم پیچ رسانه ملی را استثنا باز می‌کنند. منظور، انتقاد از کیفیت آنها نیست بلکه منظور استفاده ایزاری از این برنامه هاست حال چه با اهداف سیاسی و چه با اهداف اقتصادی ... مثلا وارد کردن پایتخت به مسائلی که باید در آن انگلیس و عریستان و .... به شکلی سطحی چزانده شوند و یا با اهداف اقتصادی: می دانیم وضعیت اقتصادی مردم بسیار وخیم است و در چنین وضعیت آشفته‌ای طبیعی است که آنها تنها چشم به برنده شدن در بخت آزمایی‌ها را داشته باشند. صدا و سیما با تشخیص شرائط و با سوءاستفاده از چنین اوضاعی آنها را ترغیب به خوشبخت شدن یک شیه می‌کند اما در اصل کسانی که قرار است خوشبخت شوند افراد دیگری هستند.

پس رسانه ملی محترم حداقل تا حدودی همان چیزی باشید که شعارش را مرتبا زیرنویس می کنید. به یاد بیاورید که در همین رسانه ملی بارها و بارها بلیط های بخت آزمایی زمان شاه مرتبا نقد و تقبیح می شد!

در پایان امیدواریم که مردم هم بدانند : طبق نظر یک موسسه امار و اطلاعات جهانی احتمال برنده شدن در چنین قرعه کشی هایی به اندازه احتمال خوردن یک صاعقه به انسان است شاید اطلاع از همین مسئله آنها را در شرکت کردن زود هنگام در چنین قرعه کشی هایی دچار تردید نماید. خیر پیش.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    31 4
    رسانه میلی به بخت آزمایی روی آورده. از قضا همین آقایان عرزشی با این مقوله به شدت مخالف بودند و فریادهایشان کوش فلک را کر می کرد. این برنامه بسیار بی محتوا و سطحی ست و فقط برای پر کردن جیب عده ای خاص ساخته می شود.
  • سهیلا IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    35 4
    احسنت و آفرین دقیقا کاش مردم بفمهن و ایکاش تر که صدا و سیما انقدر با شعور مردم بازی نکنه
  • غلامرضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    0 4
    والا فکر کنم 10 هزار جایزه 100 هزار تومنی بشه 1 میلیارد نه 10 میلیارد اینم از سواد ریاضی منتقدان
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    0 0
    برنامه هایی که نام بردید در این کشور مانند لنگه کفش در بیابان است مردم واقعا برای گذران وقت باید چه بکنند همه که استعداد دزدی و اختلاس و ژن برتر بودن را ندارند خداییش یک نفر نابغه باید به این مردم بگه دردشان را به چه صورت حل کنند
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    0 0
    مثانه ملی
  • محسن A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    0 0
    ده هزار جایزه صدهزار تومانی میشه یک میلیارد تومان، نه ده میلیارد تومان . بنابراین کل جایزه ای که دادن شش میلیارد میشه نه پانزده میلیارد. لطفا تصحیح کنید