۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

این روزها بازار سرپوشیده ارومیه نیز همانند بسیاری از بازارها و فروشگاه های کشور دچار رکود شده است.

نساء خلخالی؛ بازار سرپوشیده ارومیه از گذشته تاکنون همه روزه میزبان سیل عظیمی از مردم بود که مایحتاج زندگی خود را از این بازار خریداری می کردند چراکه تمامی اقلام اساسی زندگی در این بازار وجود دارد و بیشتر کسبه آن از قدیمی های بازار بوده و همیشه انصاف را رعایت کرده و مشتریهای ثابت خود را داشت طوریکه ازدیاد خریداران مانع از حرکت با سرعت زیاد می شد اما اکنون هنگام مراجعه به همین بازار سرپوشیده که تاکنون رنگ بی رونقی را به خود ندیده بود، تنها فروشندگانی را مشاهده می کنید که در انتظار خریدار از فرت بی حوصلگی خوابشان برده و یا دست در زیر چانه شان زده و چشم در راه چند خریدار هستند تا بتوانند روزی خود و خانواده شان را به دست آورند.

افزایش قیمت‌ها

یکی از فروشندگان بازار سرپوشیده ارومیه می گوید: این وضعیت از سه ماه گذشته با گران شدن ارز و در نتیجه آن بالا رفتن قیمت بیشتر کالاها اساسی به وجود آمده است.
«رحیم قصاب» نامی آشنا برای بیشتر اهالی ارومیه است که از ۳۷ سال گذشته در بازار سرپوشیده به کار قصابی مشغول است. وی از وضعیت بازار گلایه کرده و ادامه می دهد: تاکنون با چنین وضعیتی مواجه نبوده ایم، وضعیتمان هرروز بدتر می شود طوریکه دیروز بهتر از امروز بود و رفته رفته فروشمان به صفر نزدیک تر می شود.
وی یکی دیگر از علت های گرانی گوشت و در نتیجه کاهش تقاضا برای این ماده غذایی را صادرات گوشت به سایر استان ها عنوان می کند و توضیح می دهد: بیشتر گوشت های تولید شده در استان به سایر استان ها صادر می شوند و با کاهش مقدار گوشت موجود در استان قیمت آن بالا می رود که این امر باعث پایین آمدن قدرت خرید عموم مردم و شده و خرید و فروش کاهش
می یابد.

تاثیر مستقیم قیمت ارز درقیمت پوشاک ایرانی

یکی از فروشندگان پوشاک میگوید: با توجه به اینکه پارچه ها از خارج از کشور وارد می شوند، بالا رفتن قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت پوشاک دارد که با بالا رفتن قیمت تمام شده پوشاک، دیگر مردم به سراغ پوشاک ایرانی نیامده و جنس خارجی را ترجیح می دهند.
«رفعتی نیا» ادامه می دهد: از سال ۹۱ تاکنون بازار پوشاک دچار رکود شده است.
وی از تغییر شغل بیشتر فروشندگان پوشاک خبر می دهد و می افزاید: بیشتر فروشندگانی که برای مغازه خود اجاره بها پرداخت می کردند، با گران شدن قیمت اجاره و حاکم شدن رکود در بازار شغل را تغییر دادند و ما که خود مالک مغازه های خود هستیم نیز در مرز ورشکستگی قرار داریم.

کاهش فروش فرش در نتیجه کاهش ازدواج

یکی از فروشندگان فرش بازار سرپوشیده ارومیه میگوید: با وجود اینکه خوی دارای برند جهانی فرش است اما تولید فرش در ارومیه بیشتر از خوی بود که با کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا، تولید فرش نیز تا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.
«کامران مهاجر» ادامه می دهد: از سال۷۴ به کار فرش فروشی مشغول هستم اما با بروز رکود خرید و فروش تمامی کالاها کاهش یافته است و این رکود در فرش بیش از سایر کالاها به چشم می خورد چراکه فرش کالای ضروری نیست و کالای لوکس نیز محسوب می شود و هر خانواده به طور میانگین هر ۱۰ سال یکبار فرش خریداری می کنند.
وی اذعان می کند: آمار ازدواج کاهش یافته است و در نتیجه آمار خرید نوعروسان که عمده خریداران فرش بودند، به ۵ درصد کاهش یافته است البته توجه داشته باشید که ۹۹ درصد از خریداران مبلغ توافق شده را نسیه پرداخت میکنند و بازگشت سرمایه فرش بسیار پایین تر از سایر کالاها است.

دلایل رکود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده برای خروج بازار از رکود، می گوید: تنها دلیل بروز رکود در بازار ارومیه گران شدن دلار است و با توجه به اینکه این یک مشکل سراسری است، کاری از دست مسئولان استانی بر نمی آید.
«رضا حسینی» در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا راهکاری برای بهبود اوضاع موجود نیندیشیده اید، ادامه می دهد: بنده جدیدا برای این سمت انتخاب شده ام و از آن گذشته ما تنها هماهنگ کننده امور اقتصادی هستیم نه تعیین استراتژی برای امور اقتصادی!
وی اظهار می کند: نوسانات ارز باعث کم فروشی نیز شده است که همین امر باعث بالا رفتن قیمت ها و در نتیجه بروز رکود شده است که کنترل این امر نیز از عهده ما خارج است.

صعود قیمت ها از سه ماه گذشته

یکی از خواربارفروشان ارومیه‌ای با بیان اینکه دخلمان به حداقل است،میگوید: روغن وبرنج جزو اساسی‌ ترین کالاها هستند ام اقدرت خرید مردم پایین آمده است و بر خرید ضروری ترین کالاها نیز تاثیر گذاشته است.
«علیزاده» ادامه میدهد: قیمت برنج طی سه ماه گذشته ۴۰ هزار تومان و قیمت روغن نیز ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. قیمتها همینطور سیر صعودی دارند.
وی افزود : علاوه بر اینکه قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته و رکود در بازار حاکم است، قیمت اجاره بهای مغازه‌ها نیز از سال گذشته تاکنون ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

تعداد اصناف بیش از نیاز مردم است

افزایش قیمت کالاها مهم ترین اثر را بر سطح درآمد اصناف و وضعیت زندگی شان می گذارد چراکه افراد می توانند تنها کالاهای ضروری خود را تهیه کرده و با پرهیز از هزینه های کم ضرورت، دخل و خرج خود را کنترل کنند اما امرارمعاش اصناف کاملا به سطح درآمد مردم و میزان تقاضای افراد جامعه برمی گردد که متاسفانه با بالا رفتن قیمت ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم، اکنون بازار اصناف دچار رکود شده است.
عزیز عسگر اوغلو» رییس اتاق اصناف ارومیه درباره وضعیت اصناف در این مورد به سوالات پاسخ می دهد:

به نظر شما مهم ترین علت بروز رکود در بازار چیست و چه اقداماتی می توان برای خروج از این وضعیت انجام داد؟
همانطور که می دانیم مهم ترین علت وجود رکود در بازار نوسانات قیمت ارز است و با افزایش سریع قیمت دلار، قیمت کالاها افزایش می یابد و قدرت خرید آحاد مردم کاهش می یابد که متاسفانه این مشکل سراسری بوده و باید هر چه سریع تر اقدامی برای خروج از این وضعیت انجام گیرد.

می توان نوسانات قیمت ارز را تنها دلیل بروز رکود دانست؟
علاوه بر بالا رفتن قیمت ارز، تعداد کسبه نیز افزایش یافته است بدین ترتیب که به دلیل نبود شغل افراد به کسب و کار روی آورده و وارد جامعه اصناف می شوند. بدین ترتیب که اگر تا سال های گذشته تنها ۵ مغازه در یک خیابان وجود داشت اکنون تعداد این مغازه ها به ۱۵ مغازه افزایش یافته است. پس توجه داشته باشید که علت کم شدن میزان خرید و فروش در بین کسبه تنها پایین آمدن قدرت خرید و کم شدن تعداد متقاضیان نیست بلکه تعداد افراد عرضه کننده کالا بیش از حد نیاز متقاضیان است و همین امر باعث کاهش درآمد اصناف می شود چراکه با افزایش تعداد اصناف، هم صنفان ناچار به تقسیم میزان متقاضیان و درآمدهایشان می شوند.

بیشترین رکود در کدام صنف رخ داده است؟
متاسفانه تمامی اصناف درگیر رکود هستند و هیچ صنفی از این امر مستثنی نیست.

مهمترین اقدامی که مسئولین استانی می توانند جهت کنترل بازار اصناف و خروج از رکود انجام دهند چیست؟
درباره بالا رفتن قیمت ارز کاری از دست مسئولان استانی برنمی آید اما می توانند با ایجاد اشتغال و راه اندازی دوباره کارخانه های راکد موجود و یا احداث کارخانه های جدید و بهبود فضای کسب و کار تعداد اصناف را کنترل کرده و تا حد زیادی به بهبود فضای خرید و فروش کمک کنند.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =