عباس بابایی سرلشکر خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که رشادت‌هایش در جنگ ایران و عراق به یادگار مانده است، در 15 مرداد سال 66 به درجه رفیع شهادت نایل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، 15 مرداد سالروز شهادت یکی از چهره‌های نامی ارتش ایران است، فردی که همواره اخلاق و منش اش بر توصیف رشادت‌هایش پیشی می‌گیرد. عباس بابایی خلبان نامدار ایرانی که با نحوه برخوردش همواره اطرافیانش را تحت تاثیر قرار داده و مجذوب خود می‌کرد.

مردی که درگذشتش فقدانی بزرگ برای نیروی هوایی و کشور بود و مرور خاطراتش تنها راه برای تسلی بخشی دل هاست.

از تولد تا حضور در نیروی هوایی ارتش

عباس بابایی 14 آذر سال 29 در شهر قزوین دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و کسب مدرک دیپلم با توجه به علاقه‌ای که از کودکی به خلبانی داشت برای تحصیل در رشته خلبانی داوطلب شد و در سال 49 پس از گذراندن مراحل مقدماتی برای تکمیل دوره آموزشی رهسپار آمریکا شد.

در دانشگاه همواره هم دوره‌ای‌ها و اساتیدش را مجذوب اخلاق و منش خود کرده بود به طوری که هم اتاقی‌اش او را فردی توصیف کرده بود که از فرهنگ غربی بیزار و پایبند به فرهنگ سنتی و مذهبی خود است.

پس از گذراندن دوره‌های آموزش خلبانی بعد از بازگشت از آمریکا در سال 51 خلبان بابایی در پایگاه چهارم هوایی دزفول مشغول به خدمت شد.

در آن سال ها به تازگی هواپیماهای اف-14 که از سوی رژیم شاه خریداری شده بود به کشور وارد شد و بابایی که جزو خلبانان ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف-5 بود در سال 55 برای آموزش و آشنایی با هواپیماهای اف-14 راهی پایگاه شکاری اصفهان شد.

پس از مدتی مقدمات انقلاب اسلامی شکل گرفته و مبارزات علیه رژیم شاه آغاز شده بود. او که عضو نیروی هوایی ارتش شده بود پس از پیروزی انقلاب به عنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه هوایی نیز انتخاب شد.

فعالیت در ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی

هفتم مرداد سال 60 بابایی همزمان با دریافت درجه سرهنگ دومی به فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان منصوب شد، برخورد او با مردم نیازمند حومه شهر و کمک رسانی به آن‌ها خاطراتی خوشی است که از خود در ذهن اهالی این شهر به یادگار گذاشته است.

بابایی در آن سال‌ها نقش موثری در پیوند دوباره میان ارتش و مردم داشت و در زمان حضورش در ستاد فرماندهی پایگاه هشتم هوایی همواره مشغول آبادانی و کمک به ساکنین مناطق محروم شهر اصفهان بود.

عباس بابایی

او پس از دو سالی که به عنوان فرمانده پایگاه هشتم هوایی فعالیت کرد، بنا به شایستگی و خدمات ارزنده، با ارتقا به درجه سرهنگ تمامی در نهم آذر سال 62 به عنوان معاون عملیات نیروی هوایی منصوب شده و به تهران بازگشت.

آغاز جنگ تحمیلی و حضور در جبهه

با حمله عراق به ایران و آغاز جنگ تحمیلی، بابایی تمام تمرکزش را بر روی مقابله با دشمنان بعثی گذاشت، او که تا آن زمان پیش از سه هزار ساعت پرواز جنگی داشت مدام در مقرهای هوایی غرب و جنوب کشور حضور پیدا کرده و به انجام عملیات می‌پرداخت.

در سال‌های ابتدایی جنگ ابتکار عمل در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و بابایی با به کارگیری تاکتیک‌های نظامی که در نیروی هوایی آمریکا آموزش دیده بود توانست در غلبه بر دشمن بعثی نقش مهمی را ایفا کند اما این برتری تا فتح خرمشهر در سال 61 ادامه داشت و سپس جنگ روی دیگرش را به ما نشان داد و با آشنایی ارتش عراق با تاکتیک‌های نیروی هوایی دیگر در مدت دو تا سه سال ایران از این ناحیه تحرک چندانی نتوانست داشته باشد.

بابایی که شاهد چنین شرایطی بود قرارگاه هوایی رعد را تشکیل داد که از پاییز سال 64 وارد فاز عملیاتی شده و توانست بار دیگر نیروی هوایی ارتش را فعال کرده و عملیات‌های هوایی ایران آغاز شود.

حکم سرتیپی عباس بابایی

سال 65 مقدمات فرماندهی بابایی برای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی فراهم شده و حتی حکم او هم توسط رییس جمهور وقت امضا می‌شود اما او که سرلشکر ستاری را لایق‌تر از خود برای این جایگاه می دانست، ضمن نپذیرفتن این مسئولین او را پیشنهاد داد. یک سال بعد بابایی به درجه سرتیپی ارتقا یافت ولی همچنان به دلیل علاقه خود در پروازهای عملیاتی حضور پیدا می کرد.

عید قربان و حجی که قبول شد

صبح پانزدهمین روز از مرداد سال 66 عباس بابایی که 37 سال سن داشت به همراه سرهنگ نادری با یک فروند هواپیمای اف-5 آموزشی از پایگاه هوایی تبریز برای انجام عملیاتی راهی آسمان عراق شد. پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت، بابایی در مسیر بازگشت در منطقه عملیاتی سردشت هدف شلیک ضدهوایی خودی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل شد.

بازتاب شهادت این دلاورمرد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آنقدر سنگین و غیرقابل باور بود که وقتی این خبر به جلسه بررسی عملیات ستاد فرماندهی سپاه می‌رسد جلسه خود به خود تعطیل شده و غم بزرگی فراگیر می‌شود.

از نزدیکان او بیان شده است که در آن روزها بابایی مدام با اصرار دوستان برای حضور در حج روبه رو می‌شد و در پاسخ به آن ها اینطور می‌گفت: «عید قربان خودم را به شما می رسانم.»

شهید بابایی از سال 64 و همزمان با تاسیس قرارگاه رعد بیش از 60 عملیات نظامی را با موفقیت و پیروزی پشت سرگذاشت.

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    26 1
    روح تمام شهدا شاد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    12 2
    چه افرادی پرورش یافتند در اون دوره
  • داوود A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    8 0
    هدف ضد هوایی خودی قرار گرفت؟
  • بی نام RO ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 5
    قزوین به مردانی همچون بابایی رجایی و ابوترابی افتخار میکند
    • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      4 3
      ايوترابي رو خوب اومدي
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    11 0
    جالبه.نمیدونستم توسط نیروهای خودی شهید شده.کلا ما عمدا یا سهوا عادت داریم نخبه ها و دلسوزانمون رو قربانی کنیم