نایکی که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید لوازم ورزشی در جهان است، با فناوری چاپ سه‌بعدی الیاف موفق به تولید یک کتانی پیاده‌روی و دوندگی فوق‌سبک شده است که حرکت فرد را سرعت می‌بخشد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، بهره‌گیری نایکی از چاپ سه‌بعدی برای ساخت کفش‌های کتانی با عملکرد بهتر، به سطح جدیدی رسیده است. این شرکت «Flyprint»، نخستین الیاف چاپ‌شده با چاپگر سه‌بعدی را برای عملکرد بهتر کتانی معرفی کرده است.

کفش‌های کتانی فوق‌سبک فلای‌پرینت، مخصوص پیاده‌روی و دویدن ساخته شده‌اند و امکان سریع‌تر دویدن را برای افراد فراهم می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده الیاف فلای‌پرینت از یک‌رشته فیلامنت ذوب‌شده TPU تشکیل شده که در چندلایه اعمال می‌شود، اما شاه‌کلید این کار، هندسه آن است.

فلای‌پرینت، کتانی فوق‌سبک نایکی به وزن ۱۷۰ گرم

نایکی برای تعیین شکل کفش از داده‌های بدن ورزشکاران استفاده می‌کند؛ به‌همین دلیل، حاصل کار یک کتانی فوق‌سبک با عملکردی فوق‌العاده است که می‌تواند به‌سرعت خود را با مناطق خاص تطبیق دهد و خود را برای دونده‌های مختلف تنظیم کند.

فلای‌پرینت در مقایسه با الیاف قبلی، سبک‌تر است و قابلیت تنفس بیشتری دارد، به‌طوری‌که وزن آن ۱۱ گرم (۶درصد) در مقایسه با مدل‌های قبلی کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۷۰ گرم رسیده است. همچنین طبیعت چاپ سه‌بعدی، مقاومت اصطکاکی را که در پارچه معمولی وجود دارد، از بین می‌برد. این محصول نه‌تنها با وزن بسیار کم خود، امکان حرکت سریع‌تر را فراهم می‌کند؛ بلکه در مقابل جذب آب که در طول مسیر دوندگی عملکرد دونده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مقاوم است.

اولین ورزشکاری که از این فناوری در عمل استفاده می‌کند، «ایلیود کیپچوگ» (Eliud Kipchoge) دونده کنیایی ماراتن و استقامت است که روز ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) با استفاده از آن در دو ماراتن لندن شرکت خواهد کرد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    2 12
    حمایت از کالای ایرانی