دوشنبه 29 مرداد 1397
شنبه 9 تیر 1397 - 11:34:56 چاپ

درمان پارکینسون با داروی فشارخون

دانش > پزشکی - تحقیقات جدید نشان می‌دهد Isradipine، داروی ضد فشارخون می‌تواند در درمان بیماری پارکینسون کمک‌کننده باشد.

به گزارش خبرآنلاین، این دارو مهارکننده کلسیم است که برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شود.{لینک}

مطالعات قبلی نشان می‌داد کسانی که از این دارو استفاده کردند، کمتر دچار پارکینسون شدند و بنابراین دانشمندان دنبال دلایل آن بودند.

آزمایشات جدید که روی موش‌ها انجام‌شده، نشان می‌دهد که این دارو از نورون‌های تولیدکننده دوپامین محافظت می‌کند. دوپامین در بیماری پارکینسون تأثیر مستقیم دارد.

تیمی به رهبری دکتر «جیمز سورمی یر» از مرکز پزشکی نورث وسترن در شیکاگو، مطالعه مذکور را انجام داده و حاصل آن را در مجله« Journal of Clinical Investigation» منتشر کرده‌اند. .{لینک}

آن‌ها داروی مذکور را برای 7 تا 10 روز به موش دادند و سپس از طریق تصویربرداری لیزری سطح کلسیم را در نورون‌های مولد دوپامین اندازه‌گیری کردند. نتیجه این بود که دارو سطح کلسیم را در سلول‌ها پایین آورده است. ازآنجایی‌که کانال‌های کلسیمی میتوکندری نورون‌های دوپامینرژیک را تحریک می‌کنند، این موضوع مهم جلوه می‌کند و بعضاً سلول‌های مغزی را بیش‌ازحد فعال می‌کند.

این فعال‌سازی به کاهش پارکینسون کمک می‌کند و درنتیجه این دارو می‌تواند در کاهش ابتلا به پارکینسون مؤثر باشد.

برای مطالعه بیشتر اینجا را کلیک کنید.