پنج شنبه 25 مرداد 1397
سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:05:13 چاپ

استفاده از برچسب شفاف برای افزایش حساسیت تصویربرداری

دانش > فناوری - ایرنا نوشت: گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن راهکار جدیدی را برای افزایش حساسیت تصویربرداری زیستی مبتنی بر فلوروسنس ابداع کردند که در آن با استفاده از نانوذرات فلزی، شدت نوردهی مواد مورد استفاده برای تصویربرداری تا 100 برابر افزایش می‌یابد.

استفاده از مواد فلوروسنس به‌عنوان یک ابزار تشخیصی، راهکاری ساده و متداول است که در بسیاری از مطالعات و آزمایشات بالینی برای تشخیص و تصویربرداری از گونه‌های مختلف بیولوژیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما مشکل آنجاست که این مواد به‌قدر کافی حساس نیستند.

به همین علت پیش‌ازاین محققان از روش‌هایی مانند توسعه سیستم‌های پیچیده و گران‌قیمت بازخوانی اطلاعات و تشدید سیگنال با استفاده از آنزیم‌ها بهره گرفتند که مستلزم افزایش زمان آزمایش می‌شود.

اما اکنون محققان برچسبی را ساختند که بدون نیاز به تغییر فرآیند آزمایش، موجب افزایش حساسیت آن می‌شود. این برچسب درواقع یک قطعه فیلم انعطاف‌پذیر به ابعاد یک سانتیمتر و حاوی نانو ساختارهای میله‌ای یا سایر انواع نانوساختارها است.

برای استفاده از این برچسب کافی است نمونه موردنظر با استفاده از تکنیک‌های متداول تهیه‌شده و برچسب روی آن قرار گیرد و نمونه با استفاده از روش‌های متداول اسکن شود.

نانو ساختارهای موجود در این برچسب عملکردی شبیه به آنتن دارند و نور را در اطراف مولکول‌های گسیل گر نور متمرکز می‌کنند. بدین ترتیب میزان نوردهی تشدید شده و تصویربرداری با دقت بیشتری انجام می‌پذیرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Light: Science and Applications منتشرشده است.