فرارو نوشت: با حوادث تلخ سال جاری و بعد از حادثه سقوط هواپیما یاسوج- تهران، در فضای عمومی جامعه نوعی افسردگی و ناامیدی مضاعف به چشم می‌آید.

بعد از این حادثه وزیر کشور به موضوع نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: نبود نشاط اجتماعی یکی از موضوعاتی است که خانواده‌های ما را به انزوا و بیماری کشانده است. همه دست به دست هم داده‌ایم و جامعه را افسرده کرده‌ایم.

همچنین بر مبنای "گزارش جهانی شادی"، در سال ۲۰۱۶ ایران از لحاظ شاخص‌های نشاط عمومی در میان ۱۵۷ کشور موردبررسی در رتبه ۱۰۵ قرار دارد. بر اساس گزارش "آینده پژوهی ایران ۱۳۹۶" مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، هم ۷۵ درصد از مردم دچار یاس و نا امیدی هستند.

نشاط اجتماعی چگونه به دست می‌آید؟
در نگاه اول به نظر می‌رسد بهبود شرایط اقتصادی عامل بسیار مهمی در افزاش نشاط اجتماعی است، اما پیمایش‌های بین المللی مورد دیگری را نشان می‌دهد.

رحمانی خلیلی جامعه‌شناس اقتصادی و توسعه، نقطه شروع پیدایش مفهوم نشاط اجتماعی را بحران‌های اجتماعی کشور‌های توسعه یافته می‌داند.

به گفته او در آن دوران شواهد نشان داد همیاری و مصاحبت سهم بیشتری نسبت به درآمد در خوشبختی افراد دارند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد منبع اصلی شادابی به جای درآمد، "حمایت اجتماعی"* است.

مهدی مسلمی فر در گفتگو با فرارو عامل اقتصادی را تنها عامل یاس و نا امیدی در ایران نمی‌داند. او با مقایشه شرایط ایران و هندوستان می‌گوید: مثلا مردم ما با اینکه نسبت به مردم هندوستان در بسیاری زمینه‌ها امکانات بیشتری دارند، اما به اندازه آن‌ها شاد نیستند.

هند به لحاظ نسبت جمعیت و امکانات نتوانسته امکانات مورد نیاز مردمش را فراهم کند، اما مردم شادی دارد؛ یعنی در چهره مردمش حتی آن کسی که گدایی می‌کند احساس غم و خشمی که در چهره و رفتار عمومی ایرانی‌ها می‌بینید، مشاهده نمی‌شود.

اما عامل اصلی نبود نشاط اجتماعی در جامعه ایران چیست؟ آیا با پیروی از تحقیقات جهانی می‌توان نبود حمایت اجتماعی را مهم‌ترین عامل فقدان نشاط اجتماعی در کشور دانست؟

مهدی ملک محمد روانشناس با بیان شرایط متفاوت جامعه ایران، مهم‌ترین عامل نبود نشاط اجتماعی در کشور را "احساس درماندگی" می‌داند.

به اعتقاد این روانشناس پیش‌بینی ناپذیر بودن آینده و عدم کنترل مردم بر شرایط استرس زا، بوجود آورنده فضای ناامیدی و افسردگی در کشور است.

این روانشناس با توضیح علت‌های دور شدن فضای جامعه ایران از نشاط اجتماعی، ایجاد فضای اعتماد در جامعه و صداقت و مسئولیت پذیری حاکمیت در قبال تصمیمات را راهکار مقابله با فضای یاس در جامعه و ایجاد نشاط اجتماعی می‌داند.
45302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    98 6
    چون هندی ها چند برابر امامزاده های ما ،باشگاه خنده دارند وقتی در شهری مثل مشهد نواختن موسیقی مجاز حرام است تا ته ش بخوان
    • عرفان A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      20 68
      من در هند بودم چیزی به نام باشگاه خنده به شکلی که تو میگویی وجود نداشته... با مطالعه نظر بده
    • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      0 0
      باز خبر آنلاین اومده به نفع جریان سرکاری اصلاحات مقاله از خودش در وکنه فقط دقت کنید چی نوشته:در نگاه اول به نظر می‌رسد بهبود شرایط اقتصادی عامل بسیار مهمی در افزاش نشاط اجتماعی است، اما پیمایش‌های بین المللی مورد دیگری را نشان می‌دهد. خوب اگر به این حرف خودتان اعتقاد دارید کل بالاشهری های شاد و سرحال و سالم رو بیارید پایین شهر حقوق یک و نیم میلیون تومانی بهشون بدید و اجاره نشین باشند ببینیم همچنان خوشحالن یا اقتصاد و رفاه عامل اصلی شادی و نشاد است؟ما فقیر فقرا هم بریم جای اونهایی که تو شهرک غرب خونه دو میلیاردی دارند و حقوقدان هستند اونوقت ببینم ما شاد می شیم یا نه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    62 3
    چون متاسفانه مردم ما رو عادت دادن به گریه و عزا به جای شادی
  • محمد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    77 6
    جواب یک کلمه است....آزادی....
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    32 28
    يكي از دلايل عمده براي شاد نبودن، طلبكار بودن هشتاد ميليون نفر در ايران است و معلوم نيست بدهكار كيست؟
    • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      1 0
      ملت هميشه بايد طلبكار مسئولين باشن ، مملكت ارث باباي همه ملت ايرانه نه فقط مسئولين معلومه طلبكاريم زندگى مان را نابود كردين
  • کریم IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    56 0
    وقتی میری کلانتری یا دادسرا چه به عنوان شاکی و چه به عنوان متهم تا یه هفته افسرده ای به خاطر رفتار پرسنل
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    61 1
    وقتی درجامعه هیچکس جای خودش نیست نباید عصبانی شد؟ نظامی به خرید و فروش روی می اورد و بازنشسته جاهای خاص واردات مملکت دست آنهاست و سفره مردم خالی نباید عصبانی شد؟ مردم نه زنده و نه مرده شان برای مسولان اهمیت ندارد نباید عصبانی باشند؟ همه شرمنده زن و بچه هایشان ......و
  • علی عبدی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    21 1
    واقعا تحلیل صحیحی بود
  • بی نام BE ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    8 52
    علتش کلاهی به نام تناسخه که پولدارهای هندی سر ملت گذاشتن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    57 2
    وقتی بزرگترین مراسم مذهبی ما بر پایه عزاداری است و شاد بودن معادل بی دینی تلقی میشود، انتظار دیگری هم نمیتوان داشت.
  • بی نام RO ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    57 4
    یک کلام آزادی.ما مثل پرنده در قفس هستیم.
  • هومن GB ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    8 75
    چون اونجا تو هند ۱۵۰ تا شبکه های کثیف صهیونیستی و انگلیس عوضی نیستند جو منفی بدن به مردم کسی کاری ب کارشون نداره
  • آیدین گیویلی A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    53 4
    به نظرم در یک کلمه دموکراسی دموکراسی واقعی و هم زیستی ادیان مختلف در کنار هم
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    7 64
    شاد باشید مگر کسی جلوتان را گرفته