با  اجرای طرح جمع آوری معتادان جرایم 31 درصد کمتر شد

«خبر جنوب» نوشت: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس از برگزاری ویژه برنامه ‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، مصادف با پنجم تیرماه خبر داد.

محمد رضا ابراهیمی پیش از ظهر دیروز در یک کنفرانس خبری، اقدامات و فعالیت های منطبق با برنامه ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را در جمع خبرنگاران تشریح کرد و گفت: برنامه های گوناگونی از اول تا ششم تیرماه در مرکز استان فارس و 29 شهرستان به ویژه مناطق محروم و آسیب پذیر با محوریت اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که امسال برنامه‌ های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر رویکرد فرهنگی دارد، اظهار کرد: امامان جمعه و جماعات در روز یکم تیرماه در تریبون های نماز جمعه، مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آن را مبنای خطبه ‌های خود قرار داده و فرمانداران 29 شهرستان نیز پیش از خطبه‌ ها در این زمینه سخنرانی خواهند کرد.
ابراهیمی با بیان این که تریاک، هروئین، شیشه و گل به ترتیب در صدر استعمال و استفاده معتادین در استان فارس قرار دارد، کاهش تقاضا را در حساسیت زایی و آگاه سازی، جست و جو و تاکید کرد که خانواده ها به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی باید نسبت به بچه های خود حساسیت و نظارت داشته باشند چنانچه جامعه نیز نسبت به انواع مواد مخدر و سمت و سوی آن به سوی قتل ها و تجاوزها باید آگاهی داشته باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان این که علاوه بر صیانت از بهبود یافتگان و درمان آن ها مهم ‌ترین کار، فعالیت پیشگیرانه و کاهش تقاضا است، ضربه زدن به شبکه ‌های اقتصادی قاچاقچیان را جزو اهداف اساسی عنوان کرد چرا که به زعم وی، حجم چرخش و گردش مالی در حوزه مواد مخدر با خرید و فروش نفت برابری می‌کند.
وی با اشاره به مقوله اقتصاد مواد مخدر در جهان و این که سالانه رقمی معادل سه هزار میلیارد دلار گردش مالی حاصل از این پدیده برآورد شده است، ابراز داشت: بیش از ۵۳ هزار نفر از جوانان و نوجوانان کشور تاکنون جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست داده‌اند.
ابراهیمی با بیان اینکه 31 نفر از یک هزار و ٥٠ معتاد پرخطری که از ابتدای نوروز امسال در سطح شیراز جمع آوری شده اند زن هستند، با استناد به آمار نیروی انتظامی فارس، تاکید کرد که با جمع‌آوری این تعداد معتاد، ٣١ درصد جرائم به ویژه سرقت در ایام نوروز کاهش یافته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس میانگین سن اعتیاد در کشور را 14 سال عنوان و اینگونه تحلیل کرد که بر اساس بند 3 ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و بهزیستی ملکف به نگهداری معتادین پرخطر هستند، در حالی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از زمان ساخت مرکز ماده 16 بیش از 9 میلیارد تومان را به تنهایی برای نگهداری معتادان هزینه کرده است.
این مسئول گرچه وضعیت اعتیاد در برخی نقاط آسیب ‌خیز کلانشهر شیراز مثل محله سنگ سیاه را نسبت به سال 90، مطلوب تر ارزیابی می کند اما یادآور شد که شهرداری شیرار در طول سال‌های گذشته تعدادی از خانه‌های موجود در این منطقه را که به مکانی برای تجمع معتادین تبدیل شده بود تخریب کرده که این روزها بیشتر نیازمند این هستیم که شهرداری، خانه‌هایی که میراثی نیستند و محل تجمع معتادین شده را تخریب کند.
ابراهیمی با اشاره به این که مبارزه با مواد مخدر در برنامه ششم توسعه در قالب کتابی تحت عنوان طرح ملی در دستور کار قرار گرفته است، وظایف دستگاه های مختلف در حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و حمایت ‌های اجتماعی و صیانت از بهبود یافتگان در این طرح را گوشزد کرد و گفت: بر اساس این طرح، پیش بینی شده سالانه 5 درصد از میزان اعتیاد در کشور کاسته شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با اشاره به فعالیت 115 کمپ ترک اعتیاد در شیراز در عین حال از کشور ایران بعنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا یاد کرد و گفت: در شیراز هنوز نتوانسته ایم نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد راه اندازی کنیم اما امسال از آموزش و پرورش مکانی برای دایر کردن این نمایشگاه گرفته ایم که در میدان تیموری راه اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به این که همایش بزرگ «صیانت و گفتمان سازی امر مبارزه با مواد مخدر»، دوم تیرماه با حضور سفیران پیشگیری از اعتیاد در تالار فرهنگیان شیراز برگزار می شود، از برپایی همایش زائرین حج تمتع در ورزشگاه شهید دستغیب نیز خبر داد.
اجرای مراسم پیاده روی بزرگ خانوادگی با شعار «جامعه سالم و عاری از اعتیاد» و تشکیل زنجیره انسانی با شعار «نه به اعتیاد»، راه اندازی غرفه های سلامت و پیشگیری از اعتیاد در خانه های بهداشت علوم پزشکی، اجرای کارناول های شادی توسط سمن ها در پارک های سطح شهر، اجرای طرح «هر شهروند یک منجی» به منظور پیشگیری یا درمان شخص مصرف کننده، برگزاری همایش شمیم پاکی بهبود یافتگان از اعتیاد، اجرای تئاترهای خیابانی با موضوع پیشگیری از اعتیاد در سطح شهر و روستاها و مناطق آسیب پذیر، حضور سمن ‌ها در شبکه ‌های اجتماعی، برگزاری کارگروه‌های آموزشی در آرایشگاه ‌های زنانه و تست رایگان در محلات پر خطر تنها بخشی از برنامه های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در شیراز است.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =