محققان می‌گویند پول زیاد باعث می‌شود تا افراد در قضاوت کردن بیراهه رفته و منجر به خودسر شدن و خودرأی شدن فرد شود.

 

به گزارش خبرآنلاین، شاید شما هم دیده باشید علی‌رغم وجود طراحان برتر در جهان، هنرپیشه‌ها و افراد مشهور هنوز در انتخاب لباس دچار مشکل بوده و مایه مزاح کاربران و بینندگان می‌شوند.{لینک}{لینک}{لینک}

محققان به رهبری «Maël Lebreton» از دانشگاه آمستردام با تحقیق روی 104 داوطلب  با آزمون بَصَری و تست ادراک با قطعات موسوم به گابور به نتایج مذکور دست پیدا کردند.

در این آزمایش یکی از قطعات خالی بوده و قطعه دیگر الگودار بوده و کنتراست بالاتری داشت. آن‌ها بر اساس اطمینان از پاسخ امتیاز 50 تا 100 را دریافت می‌کردند و هرچه امتیاز بالاتر بود، به معنای اطمینان بیشتر نسبت به پاسخ کاربر تلقی می‌شد.

بر اساس قضاوت صحیح یا ناصحیح به آن‌ها جایزه‌ای از 10 سنت تا 10 دلار تعلق می‌گرفت. دکتر لبریتون گفت: داوطلب ضمن مواجه‌شدن با پول بیشتر، جذب موضوع شده و با بالا رفتن اعتمادبه‌نفس ، قدرت پاسخگویی صحیح خود را از دست دادند.

پول تا حدی به مردم کمک کرد تا تصمیمات خوبی بگیرند زیر به دنبال تفکیک بین پاسخ صحیح و غلط بودند اما با ادامه روند پاسخگویی، نسبت به تصمیم خود اطمینان بیشتری پیداکرده و درنتیجه خودرأی شده و پاسخ‌های غلط در چنین افرادی بیشتر شد.

البته ممکن است چنین گفته شود که چشم‌انداز پاداش نقدی ممکن است حالت فیزیولوژیکی فرد را تغییر دهد و قضاوت فرد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

به گفته این محققان که نتایج تحقیق خود را دز Science Advances منتشر کرده‌اند، اطمینان از درستی بسیار مهم است و قرار گرفتن در موقعیت‌های بالا مانند تصمیم‌گیری پزشکی یا مالی این اطمینان را دوچندان مهم می‌سازد.

تحقیقات پیشین روی این نکته تأکید داشتند که افراد موفق صرفاً خوش‌شانس هستند و فرمول ریاضی نیز برایش تعریف کرده‌اند که نشان می‌دهد افراد پولدار ممکن است هم‌زمان باهوش هم نباشند و به‌قول‌معروف پول، پول می‌آورد!

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    13 0
    اصلا نمی تونم باور کنم... فعلا یک میلیون دلار بهم بدن تا ببینم درست گفتن یا نه؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    13 0
    پول براي ما اخييه نه براي ژن هاي خوب
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    5 0
    من پول نمي خوام ولي ويلاي بالاي هزار متر ميخوام راهنمايي بفرماييد از كجا شروع كنم؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    11 0
    اون دانشمندانی که این نتیجه رو گرفتن، بدون پوا گرفتن، آیا همین نتیجه رو هم میگرفتن عایا؟؟؟؟؟؟؟ همه مباحثی مانند : پول چرک کف دسته، پول خوشبختی نمیاره و ........ برای دلداری دادن افراد فقیر به خودشونه وگرنه حساب کتاب خدا هم با پول هست. به بیمارستانها برید ببینید آیا یک فرد ثروتمند میبینین؟؟ همش افراد فقیر هستن.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 4
    هرچه زیادتر پول داشته باشید انعطاف شما در تصمیم گیری ها کم خواهد شد چون هدفتان حفظ ثروت است و از همه ابزارها فقط برای حفظ این ثروت بهره می گیرید و اندیشه تان یک بعدی می شود.
    • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      0 0
      اشتباه نکن پول با خودش پول میاره اونم در کشور ما که هرچی بخری گرونتر میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    10 0
    شماره کارت میدم هرچی اضافه داشتین بفرستین برای من