ماجرای پرپیچ و خم و دلکش تعویض شهردار در تهران آنقدر فراز و فرود دارد که انگار آدم حیفش می آید این سریال جذاب به فصل نهایی برسد. ماجرایی که یک هفته مانده به نوروز شروع شد و حالا با انتخاب دو گزینه نهایی یعنی محمدعلی افشانی و سمیع الله مکارم حسینی در روز یکشنبه آینده قرار است ختم شود. در گزارش پیش رو، نگاهی به این قصه جذاب و پرتعلیق می اندازیم.

امید سلیمی‌بنی: همه چیز از روز 22 اسفند پارسال شروع شد. جایی که شایعه استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران همه جا پیچید ولی کسی نبود بگوید این روایت واقعی است یا نه.

بالاخره نزدیک به یک ماه بعد، یعنی در 19 فروردین امسال همه چیز به صورت علنی تایید شد و در نهایت شورای شهر وارد بررسی این استعفا شد و آن را نپذیرفت. موضوعی که به تعبیر یک عضو شورا تصمیمی سیاسی بود. همه منتظر بودند تا پشت‌پرده استعفای شهردار تهران را ببینند ولی کسی چیزی ندید تا اینکه واکنش تند دادستان به رد استعفای نجفی رسانه ای شد و منتظری گفت: این بساط سیاست‌بازی که راه انداخته‌اید چه معنایی دارد؟ در واکنش به حرفهای او هم یک عضو شورای شهر تهران گفت: فشارها به شهردار تهران علنی شد.

یک عضو دیگر شورای شهر هم اعتراض کرد که: ورود دادستان به ماجرای استعفای شهردار با وظایف ذاتی جایگاه حقوقی ایشان تطبیق ندارد. شهردار سابق تهران اما چشمش به چوبخط افتاده بود و دوباره استعفا داد. حتی دومین متن استعفای نجفی به شورای شهر تهران هم منتشر شد تا اطمینان دهد قصد او رفتن از شهرداری است و قراری برای ماندن نیست. در پاسخ به این موضوع، محسن هاشمی هم درباره جزییات استعفای دوم نجفی توضیح داد که انگار بیماری او خیلی جدی است!

کار به جایی رسید که غلامعلی رجایی، یک چهره سیاسی روایتی از جلسه‌ای تلخ درباره بیماری و استعفای نجفی از شهرداری تهران بیان کرد و به پشت پرده ها دامن زد. بالاخره پس از کش و قوس بسیار استعفای دوم نجفی در شورای شهر تهران پذیرفته و حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران شد. ماجرای استعفاها در شهرداری تهران چنان ادامه داشت که معاون نجفی هم استعفا داد و محسن‌ هاشمی هم گفت: با سرعت و جدیت شهردار بعدی را انتخاب می‌کنیم!

در این بین، تمام مدعیان شهرداری تهران از محسن‌هاشمی تا شهردارمشهد صف کشیدند تا جامعه در التهاب رسیدن به پاسخ به این سئوال باشد: چه‌کسی شهردارتهران می‌شود؟ این التهاب به قدری مشهود است که بلاتکلیفی در شهرداری این روزها تبدیل به امری عادی شده ولی حتی رایزنی رسانه ها درباره ۱۰ کاندیدای احتمالی تصدی شهرداری تهران هم راه به جایی نبرد و جلسه  بررسی معیارهای شهردار آینده پایتخت در نشست مجمع امید هم نتوانست نوری به چهره شهردار پس از نجفی بیندازد. حتی انتشار خبر جزییات جلسه مجمع ۵۱ نفره تهران برای انتخاب شهردار هم افاقه نکرد و همه فهمیدند استعفای نجفی برای اصلاح‎طلبان، گران تمام شده است.

لیست بلند بالای نام مدعیان شهرداری هر روز پر و پیمان تر می شد و حتی گروهی گفتند موافقت ضمنی عارف با شهردار شدن را گرفته اند و نام محسن هاشمی هم‌چنان در لیست نامزدهای پیشنهادی هم دیده می شود. احتمال حضور زنان در میان گزینه‌های شهرداری تهران هم می رفت ولی کسی این قصه را جدی نگرفت. یک عضو بانفوذ شورای شهر یعنی حق‌شناس هم گفت: شانس افشانی و کولایی را برای شهردار شدن بیشتر می‌دانم. نام مدعیان شهرداری از تهران هم فراتر رفت تا جایی که استاندار اصفهان مهرعلیزاده به شایعه شهردار شدنش در تهران پاسخ داد و نشان داد همه می خواهند بهشتی شوند.

شاید جدی ترین گزینه شهردار شدن در تهران، رئیس شورا بود که با اعلام آمادگی محسن هاشمی برای شهردار شدن جدی شد و او گفت: حتی جهانگیری موافق حضورم در شهرداری تهران است. هاشمی به قدری به شهرداری تهران نزدیک شده بود که  درباره شهردارشدنش توی تلویزیون گفت: تا ۳بار رجوع مجازه! ولی در نشست غیرعلنی شورای شهر تهران، شهردار شدن محسن هاشمی رأی نیاورد و همه خواستند بدانند  در نشستی که شهرداری محسن هاشمی تصویب نشد، چه اتفاقی افتاد؟ حالا دیگر آش آنقدر شور شده بود که چهره های سیاسی به این دومینوی بی پایان اعتراض کردند ولی حتی یادداشت تند کرباسچی خطاب به شورای شهر درباره انتخاب شهردار جدید هم نتوانست تغییری در موضع شورای شهر دهد. موضعی که نشان از بلاتکلیفی و بی برنامگی داشت.

در نهایت شورا قرار شد ۷ گزینه شهرداری تهران را انتخاب کند و البته در بین نامها، محسن هاشمی نبود. برای افکار عمومی سئوال بود چرا هاشمی رای نیاورد و میرلوحی، عضو شورای شهر گفت: اعضا می‌خواهند او را هر روز مستقیم ملاقات کنند! هرچه که بود واکنش محسن هاشمی به حذف نامش از ۷ گزینه نهایی شهرداری تهران هم نتوانست شورا را قانع کند تا نظرشان را تجدید کنند. یک عضو شورای شهر یعنی محمد علیخانی هم در واکنش به حذف نام محسن هاشمی در گزینه‌های نهایی شهرداری گفت: رأی شورا حزبی بود. تحلیلگران هم دست به کار شدند و با اعلام شماتیک مخالفان «محسن‌ هاشمی» در شورا برای شهردار شدن نشان دادند کار انتخاب شهردار در این شورا بیخ دارد. مروری بر سوابق ۷ کاندیدای شهرداری تهران نشان می دهد سمت‌های سیاسی‌ فصل مشترک رزومه‌ها است.یک چهره سیاسی هم فریاد زد: لیست ۷ نفر کاندیداهای شهرداری تهران تماما حاصل لابی گری است.

کار به جایی رسید که روزنامه صداوسیما هم تیتر زد: وزیر جهاد در حال تدارک تیم خود برای تصدی شهرداری تهران است. با دیدن این وضع بلبشو، ریش سفیدان اصلاحطلب، شورا را نصیحت کردند: سهم‌خواهی را کنار بگذارید ولی کو گوش شنوا؟ همه نشانه ها می گفت شهردار در جایی خارج از شورای شهر انتخاب می‌شود و قرار نیست کسی پاسخ مشخصی بدهد. چهره های شناخته شده سیاسی به این وضعیت، طعنه زدند که شورای‌شهر، شهردار می‎خواهد انتخاب‌ کند یا رئیس‌جمهور؟ ولی حتی هشدار سیدحسن خمینی به سیاسی‎کاری در شورای تهران یا گلایه کرباسچی از کم لطفی به محسن هاشمی هم به جایی نرسید و شورای شهر همچنان برطبل کارهای خود کوبید. کار به جایی رسید که شایعات درباره در بالاترین سطوح سیاسی دولت و اصلاحطلبان یعنی در جلسه روحانی، خاتمی، جهانگیری و ناطق‌نوری می گفت قصه شهردار تهران مطرح شده. ولی باز هم انگار نتیجه ای نداشت. حتی صدای ابراهیم اصغرزاده هم درآمد و او گفت: نوعی منفعت‌طلبی، خودمحوری و رفتار غیردموکراتیک بر شورای شهر تهران حاکم است. اظهارنظرها بر علیه شورای شهر به اندازه ای زیاد شد که مرد شماره یک مجلس در تهران هم به حرف آمد و هشدار عارف درباره انتخاب شهردارتهران شنیده شد که می گوید شورای‌شهر گرفتارحاشیه‌ها نشود، به‌‌خاطر دلخوری، چالش ایجادنکنید!

تحلیل ها می گفت با این عملکرد شورای شهر اصلاح‎طلبان باردیگر اعتماد عمومی را به مسلخ می‎فرستند.  حتی بازار شایعه و حرف و حدیث چنان داغ شد که محسن هاشمی به شایعه مخالفت رئیس دولت اصلاحات با او واکنش نشان داد و گفت: پشت این موضوع توطئه‌ای نیست! حتی مردم مانده بودند این وسط شهردار تهران در شورا انتخاب می‌شود یا در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان؟ شهربانو امانی، یک عضو شورای شهر هم زبان به نصیحت همکارانش گشود که دوستان،  در انتخاب شهردار نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم! حجت نظری عضو دیگر شورا هم تهدید به افشای پشت‌پرده‌های انتخاب شهردار کرد ولی کسی او را جدی نگرفت. در این میان خبر انصراف دوباره انصاری‌لاری از نامزدی شهرداری تهران شنیده شد تا جدی ترین گزینه شهرداری پس از نجفی، از لیست 7 نفره خط بخورد. هاشمی هم در پاسخ به سئوالات مکرر خبرنگاران توضیح داد: از اتفاقات پشت‌پرده خبر ندارم! ماجرا آنقدر طنز شده بود که حتی برخی به شوخی نوشتند اعلام آمادگی مومیایی برای شهرداری تهران هم محتمل است. ولی باز هم توضیحات محسن هاشمی که  گفت: فرآیند انتخاب شهردار شفاف است، کسی را قانع نکرد. بالاخره شورای شهر وارد جلسه رسمی شنیدن برنامه کاندیداها شد که ناگهان در این بین،  نامه انصراف حجتی از حضور در لیست کاندیداهای شهرداری تهران به دست همه رسید و دومین گزینه مطرح شهردار شدن هم خط خورد. با انصراف میرزایی در نهایت شورای شهر رای گرفت و ۲ گزینه نهایی برای تصدی شهرداری تهران مشخص شد و محمد‌علی افشانی و حسینی‌مکارم به فینال مارتن انتخاب شهردار رسیدند. حالا دیگر مردم شهر بزرگ تهران بودند که نظر می دادند افشانی یا حسینی‌مکارم، کدام برای شهرداری تهران مناسب است؟

بالاخره رای‌گیری اعضای شورای شهر برای انتخاب کاندیداهای نهایی شهرداری تهران به نهایت رسید و رئیس شورای شهر محسن هاشمی هم اعلام کرد: یک‌شنبه هفته آینده شهردار انتخاب می‌شود. در این میان سئوالی که برای ناظران پیش آمد این بود: چرا نامزدهای حزب اتحاد ملت در شورای شهر شکست خوردند؟ و پاسخ عضو شورای‌عالی اصلاح‌طلبان هم شنیدنی بود. حالا با وجود تکذیبها و تاییدهای بسیار همه فهمیده بودند  رقابت تازه حزب اتحاد ملت و اعتماد ملی در شورای تهران برای یارکشی در جریان است و نشست شورای شهر در یکشنبه آینده حرف های زیادی برای گفتن دارد. حتی یک روزنامه هم آب پاکی را روی دست همه ریخت و تیتر زد:  نه افشانی برای شهرداری تهران مناسب است،نه مکارم؛ شورای شهر بازی را خواهد باخت!



47231



 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    1 1
    بعد از 6 سال اگر کلید روحانی قفلی را باز کرد لیست امیدش هم کاری میکنه
  • بی نام DE ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    3 7
    واقعا قاليباف با همه بدي هاش شرف داره به بعضي اصلاح طلب نما هاي بي عرضه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      1 2
      دقيقا
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    3 5
    خخخخخخخخخخخخخخخخ.. قدر قالیابف رو حالا حالاها باید بدویند
  • حسام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    0 4
    شورای شهر به‌جای انتخاب یک شهردار سیاسی و حزبی باید یک نفر از بدنه خود شهرداری انتخاب کند. متاسفانه همه گزینه‌های مطروحه، سیاسی و جناحی بوده و با مشکلات و موضوعات شهری بیگانه‌اند. انتخاب نجفی برای شهرداری کاملا غلط بود و متاسفانه شورای شهر باز هم دارد اشتباهات قبلی‌اش را تکرار می‌کند.