۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

هند سرزمین رنگ‌هاست، جایی که مردمش منتظرند تا جشنی به پا کرده و به پایکوبی بپردازند. ماه سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر) از بهترین زمان‌ها برای سفر به هند است، زیرا در این ماه فستیوال‌های گوناگونی برگزار می‌شوند. درست است که سرزمین پهناور هند دیدنی‌های متعددی دارد و جاذبه‌های تاریخی آن زبانزد است اما فرهنگ مردم هند نیز جذابیت خاصی دارد؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در طی سفرتان به این دیار در جشنواره‌ها شرکت کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد. در این مطلب با برخی از بهترین و معروف‌ترین فستیوال‌هایی که در ماه سپتامبر در هند برپا می‌شود، آشنا خواهیم شد.

1-گوویندا | Govinda

گوویندا که با نام کریشنا جانماشتامی (Krishna Janmashtami) هم شناخته می‌شود در واقع جشنی‌ست که به افتخار تولد کریشنا یکی از خداوندگان هندی برپا می‌کنند. این جشنواره در شهر مومبائی (همان بمبئی)، چهره‌ی جذاب‌تری به نسبت سایر نقاط هند دارد. در این جشن همه باهم تلاش می‌کنند تا به یک سبد میوه یا گلی که از فراز یکی از ساختمان‌های بلند شهر آویزان شده، دست پیدا کنند. مردم گردهم می‌آیند و از یک‌دیگر بالا می‌روند و تلاش می‌کنند که یک هرم انسانی را تشکیل داده و به هدفشان برسند.

زمان: دوم و سوم ماه سپتامبر

مکان: از میان شهرهای گوناگون هند، بمبئی یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای جشنواره‌ی گووینداست. صدها تن از مردم هند در این شهر جمع شده و باهم جشن را برگزار می‌کنند. از دیگر مکان‌هایی که گوییندا در آن برگزار می‌شود معبد (ISKCON)، سواحل (Juhu) و شهر ماتورا هستند.

گوویندا

گوویندا

2-جشنواره ی مانسون | Red Earth's Monsoon Festival
اگر عاشق هنر و بادهای موسمی هستید، به هیچ وجه جشنواره‌ی مانسون را در هند از دست ندهید. این فستیوال در واقع نوعی نمایشگاه هنری است که هنرمندان مطرح و نوپا آثارشان را در معرض دید عموم قرار می‌دهند، موضوع اغلب این آثار بادهای موسمی و یا پدیده‌های طبیعی‌ست.

زمان: دوم تا شانزدهم سپتامبر از ساعت 10:00 تا 17:00

مکان: گالری سیتی پالاس (The City Palace Exhibition)، دروازه و قصر (Virendra Pol)، شهر جایپور (یا همان جیپور) و ایالت راجستان

جشنواره مانسون

جشنواره مانسون

یکی از نقاشی‌های بسیار طبیعی نمایشگاه

3- گوگامدی | Gogamedi
گوگامدی جشنی سنتی در کشور هند است که در آن گاوها و صنایع دستی گوناگون به نمایش در می‌آیند و شرکت‌کنندگان جمع می‌شوند تا به احترام قهرمانی به نام (Gogaji) به دعا و نیایش بپردازند. می‌توان گفت که این قهرمان ایزد مارها به شمار می‌آید. جالب این که فستیوال گوگامدی با آوازهای روستایی و رقص همراه است و سه روز متوالی ادامه می‌یابد.

زمان: چهارم تا ششم سپتامبر

مکان: شهر گانگانگر در مرز شمالی راجستان

گوگامدی

گوگامدی

4-نیامپرور پادایانی | Neelamperoor Padayani
یکی از فستیوال‌های منحصربه‌فرد هند نیامپرور پادایانی است که شانزده روز ادامه پیدا می‌کند. موضوع جشنواره‌ی نیامپرور پادایانی از این قرار است که گویا تمامی خدایان از بهشت به زمین آمده‌اند و در بین مردم هستند. در این جشن ماکت‌هایی را به شکل قوهایی بزرگ و... درمی‌آورند که ارتفاع برخی از ماکت‌ها به بیش از 40 فوت (12.19 متر) می‌رسد.

زمان: 9 سپتامبر

مکان: معبد Palli Bhagavathi، روستای Neelamperoor و سکونتگاه مسکونی الاپوژا و ایالت کیرالا

نیامپرور پادایانی

نیامپرور پادایانی

5-فستیوال ابهنری | Abhaneri Festival
این فستیوال دو روزه با هدف ترویج گردشگری در روستاها به پا می‌شود. در هر یک از ایالت‌های هند جشنواره‌ی ابهنری شکل خاصی دارد برای مثال در راجستان جنبه‌ها‌ی آوازخوانی، رقص، نمایش عروسکی و شترسواری در آن پررنگ‌تر است. این فستیوال را در معبد (Harshat Mata) برگزار می‌کنند تا احساسات شرکت‌کنندگان را با معماری جذاب و پیشینه‌اش تحریک نمایند.

زمان: دهم تا سیزدهم سپتامبر

مکان: روستای ابهنری، ایالت راجستان

فستیوال ابهنری

فستیوال ابهنری

6-گانیش چاتوتی | Ganesh Chaturthi
یازدهم سپتامبر به مناسبت تولد یکی از خدایان هندی که سری شبیه به فیل دارد، جشن گرفته می‌شود. این مراسم با حرکت دادن مجسمه‌ای که سری شبیه به فیل دارد، آغاز می‌شود. مجسمه‌ی این خدا با استفاده از روش‌ها و وسایل گوناگونی تزیین می‌شود و مردم دورش جمع می‌گردند تا آن را ببینند. در طول فستیوال، مجسمه را در خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌گردانند و مردم نیز به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

زمان: سیزدهم تا بیست‌وسوم سپتامبر

مکان: ایالت‌های مهاراشترا، گوا، تامیل نادو، کارناتاکا و آندرا پرادش

گانیش چاتوتی

گانیش چاتوتی

7-جشنواره ی چاکرادار | Chakradhar
این فستیوال، جشنی 10 روزه است که با رقص و آواز همراهی می‌شود. اگر به تماشای این فستیوال بروید می‌توانید انواع رقص‌های هندی را ببینید و با سنت‌های مردم این سرزمین آشنا شوید. رقاصان و نوازندگان از سراسر هند گردهم می‌آیند تا هنرشان را در معرض دید عموم قرار بدهند.

زمان: سیزدهم تا بیست‌وسوم سپتامبر

مکان: ایالت چتیسگر، شهر Raigarh

جشنواره چاکرادار

جشنواره چاکرادار

8-فستیوال ناروپا | Naropa Festival
ناروپا نام یک محقق هندی بود که در بین سال‌های 1016 تا 1100 می‌زیست؛ او از افراد والامقام هند محسوب می‌شد و نصایح و آموزه‌های متعددی از وی باقی مانده است. این فستیوال در حقیقت برای زنده نگهداشتن ناروپا برگزار می‌شود اما فعالیت‌هایی چون به نمایش درآوردن مجسمه‌ی بودا، تیراندازی، نمایشگاه پوشاک و رقص نیز در آن وجود دارد.

زمان: شانزدهم تا بیستم سپتامبر

مکان: Hemis Monastery، اطراف شهر له، منطقه‌ی لداخ

فستیوال ناروپا

فستیوال ناروپا

9-اونام کلا کتو | Onam Kala Kettu Festival
در این فستیوال مردم بومی، ماکت‌هایی را از گاوهای کوچک و بزرگ تهیه کرده در شهرها می‌گردانند. این ماکت‌ها همگی دارای لباس‌هایی دست‌دوز هستند. برای حمل آسان‌تر ماکت این گاوها، آنها را روی چرخ‌هایی قرار داده و حمل می‌کنند. گفته می‌شود که هزینه‌ی ساخت هریک از این گاوها چیزی در حدود 75000 دلار است.

زمان: 21 سپتامبر

مکان: Parabrahma temple، Ochira، کرالا، شمال شهر کولام

جشنواره اونام کلا کتو

جشنواره اونام کلا کتو

10-محرم و تعزیه | Muharram Festival and Taziya Procession
 از آنجایی که مسلمانان زیادی هم در هند ‏زندگی می‌کنند، این مراسم در هند نیز وجود دارد و آنها نیز برای امام حسین (ع) و وقایع کربلا عزاداری می‌کنند. ‏تماشای تعزیه‌های هندی هم جالب است و پیشنهاد می‌شود اگر در ماه محرم به هند می‌روید تماشای آنها را از دست ‏ندهید.‏

زمان: بیست‌ویک سپتامبر

مکان: شهر اودی‌پور، راجستان، اطراف دریاچه‌ی پیچولا

جشنواره های هند در ماه سپتامبر

جشنواره های هند در ماه سپتامبر

منبع:لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =