رئیس شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به طرح تفصیلی قم اذعان داشت: طرح یاد شده به یک زخم برای قم تبدیل شده و برای مدیریت شهری مشکل ایجاد کرده است که دلایل زیادی نیزبرای آن داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، عبدالله جلالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که ساماندهی 315 هکتار بافت تاریخی قم نیازمند بازنگری در بافت های مشخص شده بر اساس عکس برداری سال 1335 است، اظهار داشت: در صورتی که مدیریت شهری باید به تنهایی این ساماندهی را انجام می داد، کار راحت تر بود، ولی این موضوع علاوه بر تصمیم شهرداری به سیاست گذاری های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی نیز بستگی دارد که اگر به خوبی مدیریت نشود در آینده مشکلات را پیچیده تر می کند.
وی گفت: شورای اسلامی شهر قم همواره تلاش داشته تا در حد امکانات خود این مساله را پیگیری کند، که بازگشایی بلوار سمیه و همچنین کار سخت و دشوار تملک فضاهای سبز از جمله آن است، ولی الزما آنچه که ما به عنوان شورای شهر معتقدیم، این است که بحث تعیین و محاسبه 315 هکتار آثار تاریخی قم مطابق عکس برداری هوایی سال 1135 نیاز به بازنگری دارد.
در استان قم، یک هزار و 435 هکتار فرسوده و 315 هکتار بافت تاریخی وجود دارد، از مجموع 12 هزار و 932 هکتار از اراضی کل شهر قم، 30 درصد آن معادل چهار هزار و 133 هکتار که 715 هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.
وی با اشاره به طرح بازگشایی بلوار سمیه در قم یادآور شد: این طرح مصوبه سال 1346 است و با وجود گذشت نیم قرن از آن به دلیل در اولویت بودن بازگشایی محورهای ترافیکی قم مورد غفلت قرار گرفته اما در بودجه سال 97 شهرداری قم، بودجه خوبی برای آن پیش بینی شده تا به مدت 2 سال کار تملک و عملیات اجرایی آن انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح تفصیلی قم اذعان داشت: طرح یاد شده به یک زخم برای قم تبدیل شده و برای مدیریت شهری مشکل ایجاد کرده است که دلایل زیادی نیزبرای آن داریم.
جلالی گفت: عنوان نمونه در گذشته مطابق طرح مذکور صدور پروانه ساخت تا 6 طبقه مجاز بود، ولی در حال حاضر به 4 طبقه کاهش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در طرح تفصیلی قم، شفاف سازی در خصوص عوارض ارزش افزوده را نیز از مطالبه های شورای شهر قم ذکر کرد و افزود: ما توقع داریم هم سازمان امور مالیاتی و هم سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در زمینه سهم شهرداری ها از این عوارض شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند چراکه درآمد حاصل از آن برای تصمیم گیری های مدیریت شهری و اجرای به موقع طرح ها بسیار مهم است.
جلالی همچنین با بیان گزارشی از فعالیت پنجمین دوره شورای شهر قم از ابتدای تشکیل آن در شهریورماه 96 تا پایان این سال، افزود: مجموع لوایح و طرح ها و نامه های رسیدگی شده در این مدت 230 مورد بوده است.
وی با اشاره به تشکیل 40 جلسه رسمی و فوق العاده، تعداد جلسه های هیات رئیسه را 28 جلسه برشمرد و افزود: کمیسیون تلفیق که با حضور همه اعضای شورا تشکیل می شود نیز37 جلسه تشکیل شده است.
وی تعداد جلسه های 6 کمیسیون تخصصی شورای شهر قم در دوره پنجم را 203 جلسه عنوان کرد و گفت: طی این مدت هشت هزار و 450 فقره نامه مردمی به شورا واصل شده است.
وی تعداد مصوبه هایی که توسط کمیته تطبیق رد شده را نیز22 مورد عنوان کرد و گفت: معمولا بعد از رد شدن، شورا بر آن اصرار کرده و پس از ارسال به هیات حل اختلاف 18 مورد در این هیات طرح شده که به غیر از یک مورد آن که در رابطه با افزایش نرخ عوارض ساختمانی در سال 97 بوده همه آنها تاییده شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت طرح شهرک خدمات خودرویی قم گفت: برای احداث این طرح بخش خصوصی ورود پیدا کرده و املاکی در ادامه میدان تره بار بلوار شهید رجایی در اختیار آن قرار داده شده است.
محمود مسگری با بیان این که این طرح بر اساس استقبال دارندگان مشاغل مربوط به خودرو و تملکی که باید صورت گیرد مرحله به مرحله پیش می رود، افزود: به علت استقبال نکردن صنف مکانیک خودروها، این طرح با مشکلاتی همراه بوده که دستگاه قضایی باید همکاری لازم را داشته باشد.
شهرک خودرویی قم در زمینی به مساحت 33 هکتار و با زیربنای 150 هزار مترمربع در راستای اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در بلوار شهید رجایی و در مجاورت میدان میوه و تره بار قم در حال احداث است، در این شهرک تمام خدمات مرتبط با خودروهای سبک ارائه می‌شود و خدمات مختلف موجود در شهر از جمله خدمات بانکی، رستوران، مسجد، فروشگاه و خدمات عمومی در آن پیش بینی شده است.
احداث 66 نمایشگاه و 218 تعمیرگاه در مرحله نخست این شهرک پیش بینی شده است.
وی افزود: در حال حاضر وجود واحدهای مکانیکی در بخش هایی از شهر قم بویژه بلوار شهید بهشتی و خیابان آیت الله اراکی در حاشیه قبرستان نو منجربه بروز مشکلاتی شده است و صاحبان آنها نمی خواهند از یک محدوده ای از شهر خارج شوند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =