دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقامات عراق/ تاکید بر لزوم همکاری‌های فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مسئولان سیاسی و فرهنگی کشور عراق بر لزوم ایجاد زمینه‌های ارتباطی جدید در حوزه فرهنگ و هنر بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ملاقات با مسئولان سیاسی، فرهنگی و هنری برای ایجاد زمینه‌های تازه همکاری به عراق سفر کرده است.

او امروز (چهارشنبه 29 فروردین) دیدارهایی را با مقامات رسمی این کشور داشت و درباره مسائل فرهنگی دو کشور به گفت‌وگو پرداخت.

تاکید بر نقش مهم پارلمان در سرنوشت مردم عراق

صالحی صبح امروز (چهارشنبه 29 فروردین)، دیداری با شیخ همام حمودی نایب رییس اول پارلمان عراق داشت. او در این دیدار ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: «عراق در هفته های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردم سالاری در عراق به شمار می رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.»

او افزود: «هویت فرهنگی جانمایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری‌های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است. ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت‌های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه ها رشد و تکامل داشته است.»

صالحی به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ١٠٠ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: «بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده‌اند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «تجربیات ایران می‌تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه‌مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می‌کند. شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد، اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می‌رود.»

او در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: «همکاری‌های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند. فرصت های مناسبی برای تبادلات رسانه ای میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این دیدار شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری های هنری با جمهوری اسلامی ایران است. همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.

او اضافه کرد: ما می دانیم ایران موفقیت های زیادی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و این که ایران کشوری اسلامی و دینی است.

نایب رئیس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.

او با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی گفت: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل های آینده قرار بگیرد.

حمودی افزود: اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند، اما پس از سقوط آن ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.

دیدار با معاون اول رییس جمهور عراق

دومین دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاون اول رییس جمهور عراق اختصاص داشت. صالحی در دیدار با نوری مالکی از همکاری و فعالیت هایی دو کشور برای تقویت روابط فرهنگی سخن گفت.

او با تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون برنامه های مختلفی را در قالب جشنواره های بین المللی، نمایشگاه های بین المللی اعم از کتاب و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر، هنرهای تجسمی و موسیقی، حوزه سینمایی و تئاتر و ... برگزار کرده است.

نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق نیز در این دیدار گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه های فعالیت های انقلاب اسلامی ایران است.
مالکی در ادامه گفت: امروز شاهد هستیم که رتبه علمی ایران در بین هشت کشور برتر جهان قرار دارد و این نشان از بلوغ فکری و فرهنگی این کشور است. در زمان رژیم بعثی عراق متفکران و فعالان فرهنگی تحت خفقان بودند و دیکتاتوری حاکم بر عراق مانع از پیشرفت فرهنگی طی دهه های اخیر شد.

در پایان این دیدار دو طرف انجام دیدارهای متقابل و تداوم همکاری های فرهنگی بین دو کشور را خواستار شدند.

اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات به مردم عراق

دیگر دیدار امروز (چهارشنبه 29 فروردین) سیدعباس صالحی با عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق بود. که هر دو بر تقویت روابط فرهنگی در حوزه های متنوع هنری تاکید کردند.

صالحی در این دیدار گفت: بر اساس سند یادداشت تفاهم فرهنگی و هنری بین دو کشور همکاری هایی در بخش های مختلف فرهنگی اعم از سینمایی و هنری و ... شکل گرفته و روز به روز افزایش خواهد یافت. برای انجام همکاری های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار مردم عراق می گذاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه کودک و نوجوان، بر ضرورت انجام همکاری در این زمینه تاکید کرد. ایران و عراق جدید که پس از مشکلات فراوان به ثبات رسیده، می توانند از توسعه روابط با یکدیگر سود ببرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: ایران دوست و همپیمان دوران سخت عراق است و اجازه نمی دهیم در دوران پساداعش طرف سومی باعث فاصله دو کشور شود. در زمینه های سیاسی و امنیتی همکاری های خوبی با ایران شکل گرفته و امیدواریم این همکاری ها در حوزه فرهنگی نیز گسترش یابد.

او افزود: گام های خوبی برای توسعه عراق برداشته شده و جمهوری اسلامی با تعاملی که دارد باعث عمیق تر شدن روابط دو ‌کشور شده است. عراق جدید عراقی همراه و دوست با ایران است‌ و مردم عراق نیز این مساله را می دانند و از این موضوع خرسند هستند.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد از شبکه دولتی العراقیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به کشور عراق ضمن بازدید از شبکه دولتی العراقیه، بر ضرورت توسعه همکاری‎های رسانه‌ای بین دو کشور تأکید کرد.

صالحی و هیأت همراه در سفر خود به عراق، با مجاهد ابوالهیل، رییس شبکه دولتی العراقیه ملاقات و درباره فعالیت‌های گوناگون این شبکه گفت‌وگو کردند.

او با اشاره به نقش رسانه ها در اتحاد بین دو کشور گفت: رسانه‌های رسمی کشورهای دوست ایران و عراق با اتحاد بین یکدیگر می‌توانند مقابل تهدیدها بایستند. در کشور مامؤسسات سینمایی نیز زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و آمادگی برای آموزش‌های سینمایی و همکاری در تولیدات شبکه خانگی به کشور عراق را داریم.

در ادامه، مجاهد ابوالهیل با تأکید بر لزوم همکاری دوجانبه بین ایران و عراق، اظهار کرد: ما نیازمند استفاده از تجارب ایران در زمینه تولید سریال‌ها و فیلم‎های سینمایی هستیم.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =