۱ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۱

دلواپسان هسته‌ای که روزگاری بی پروا دولت را هدف انتقادات تند و تیز خود قرار می‎دادند بعد از مدتی سکوت و به پستو خزیدن، با حکم خروج ترامپ از برجام به صحنه نقد و دلواپسی بازگشته‎اند.

به گزارش خبرآنلاین، سکوتشان می‎گفت شاید به تاریخ پیوسته‎اند اما گویی گوشه ای منتظر فرصت برای بازگشت به صحنه بوده اند، فرصتی که مرد موطلایی کاخ سفید به آنها داد و حالا تریبون شان باز هم شده و در شیپورهای نقد و حمله به دولت روحانی می دمند. دلواپسان دیروز برجام، باز هم امروز دلواپس شده اند و برای دولت خط و نشان می‎کشند.

بازگشت به روزگار دلواپسی
«ما به دوران مذاکرات برگشته‎ایم که همزمان با حضور آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای در ژنو و صحنه کارزار مبارزات دیپلماتیک، دلواپسان علیه آنها اعلامیه صادر می کردند و از تریبون ها می خواندند. امروز هم درست در شرایطی که آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور دارند برای جلوگیری از تحقق توطئه آمریکا و حفظ برجام مشغول مبارزه و در حال مسافرت به روسیه و کشورهای اروپایی هستند، این نوع برخورد و اعلام موضع در واقع تضعیف دولت و تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور است.»

این انتقاد مجید انصاری که خودش در همان روزگار حملات دلواپسانه در پاستور حضور داشت و از نزدیک تلخی های آن روزها را درک کرده بود؛ به خوبی تصویرگر این روزهای بازگشت دلواپسان است. خروج آمریکا از برجام فارغ از پس لرزه هایی که در عرصه جهانی داشت در داخل کشور نیز با چند نوع واکنش همراه بود. برخی نگران برجام منهای آمریکا هستند اما چشم به تحرکات دولت دوخته اند و شاید روزنه امید را در همین سفرهای دیپلماتیک و برجامی ظریف جستجو می کنند تا شاید برجام اروپایی بدون آمریکا برای ایران خوش یمن شود. از نگاه این دسته تصمیم دولت روحانی در برجام تصمیم درستی بود و حرکت ضدبرجامی ترامپ را نباید به پای این دولت نوشت.

نقدها اما کم نیست، نه نقد به حرکت غیردیپلماتیک دولت آمریکا که نقد به دولت روحانی. برخی گلایه می کنند چرا دولت تضمین های لازم را نگرفته است و در خلال همین گلایه ها هم از دولت می خواهند برجام بدون آمریکا را با تضمیم قطعی ادامه دهد.
اما دسته ای از منتقدان هم هستند که فقط دلواپس اند. دلواپس هایی که از روز اول برجام را نمی خواستند و امروز هم با لبخندی پنهانی برجام بدون آمریکا را نقد می کنند و بازهم همانطور تند و تیز به دولت می تازند و فقط به دنبال آتش زدن برجام توسط دولت هستند. گویی برجام نه دستاورد نظام و مورد تایید رهبری که فقط دستاورد دولت و مورد تایید حسن روحانی بوده است.

زاکانی سکوت را شکست
علیرضا زاکانی که بعد از اوت شدن از انتخابات مجلس از یک سو و حاشیه سازی های حضورش در جمنا و ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی دیگر مدتی بود به حاشیه رفته بود، گویی آنقدر از خروج ترامپ ذوق زده شده که سریعا نشست خبری با عنوان «پای درس برجام» بگذارد و به بهانه این اتفاق به دولت بتازد.

او که در قامت رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم از لیدرهای دلواپس برجام در پارلمان بود در این نشست خبری حکم قطعی را اینگونه صادر کرده «طبق قانون «همه یا هیچ» مذاکرات ژنو، برجام نابود شده است.»

او حملات تند و تیزی را نیز به ظریف و دیگر مذاکره کنندگان کرده و گفته است «باید به‌گونه‌ای مذاکرات را به‌انجام می‌رساندیم تا به‌طور مشخص، اقدامات متناظر را در این سند می‌گنجاندیم، درحالی‌که ما داشته‌های خود را نقداً در برابر وعده‌های نسیه به دشمن دادیم و مرتکب عجله شدیم، حتی تیم مذاکره کننده ایرانی به‌مثابه یک تیم مرعوب و نیازمند پای میز مذاکره رفت، در نتیجه دشمن خلف وعده کرد و ما امروز دستمان به جایی بند نیست.»

زاکانی البته در تویئتی هم نوشته است «دلواپس این روزها بودیم که می گفتیم تمام تخم مرغ هایتان را در سبد برجام نگذارید. حالا کار از کار گذشته است.»

روحانی محبوب دلواپسان چه می‌گوید؟
حجت الاسلام پناهیان روحانی که در برخی جلسات ضدبرجامی دلواپسان حضور داشت نیز از تریبونی دولت را به باد انتقاد گرفته و گفته است «سیاستمداران ما که تره گندیده‌ای برای آمریکا خرد می کردند، امروز می‌گویند مذاکره با آمریکا کار احمقانه ای است. ای کاش زودتر می فهمیدند. ما جلوتر از آنها بودیم.»

وی با بیان اینکه آمریکا به غیر قابل ادامه بودن تحریم هایش یقین داشت که آمد و با ایران مذاکره کرد، با لحنی تند عنوان می کند: «آمریکا به احمق هایی تکیه کرد که در کشورمان داریم. البته مقداری هم نتیجه گرفت. اگر الان دوباره ادعا می کنند که می خواهیم تحریم ها را بازگردانیم، می دانند اگر تحریم ها را بردارند یا دوباره بازگردانند، هیچ ثمری ندارد و نمی توانند جلو راه انقلاب را بگیرند.»

آقای دیپلمات خوشحال است یا ... ؟
سعید جلیلی هم که تا همین چند وقت پیش فقط درگیر دولت در سایه و جلسات آن بود وارد فاز جدیدی شده و گوی سبفت را در نقد صریح و کنایه ای به برجام از دیگر همفکران دلواپسش ربوده است. او که مدتها بود به اظهارنظرهایی غیربرجامی روی آورده بود، بهترین بهانه را از ترامپ گرفت و این روزها از هر تریبونی چه سخنرانی چه توئیتر چه اینستاگرام و ... به انتقاد از رویه هسته ای دولت روحانی می پردازد.

او در آخرین اظهارنظر اینستاگرامی اش تلویحا مذاکره با اروپا بر سر برجام بدون آمریکا را نقد کرده و نوشته است «ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻗﺒﻞ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺎ ﻫﻤﺘﺎﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺍﻡ ﺩﯾﺪﺍﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻢ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﭘﯿﺶ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﯼ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﻨﯿﻢ. دﯾﭙﻠﻤﺎﺕ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺧﯿﻠﯽ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﺻﻼ‌ ﭼﺮﺍ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﺪ؟ ﻣﻦ ﻣﺠﺪﺩﺍ ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﯼ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺟﺰﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﻖ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻧﯿﺴﺖ. ﺑﻼ‌ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻢ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﻣﻦ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﺑﺮﺳﯿﺪ! ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﭼﺮﺍ می خواهید ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻖ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﯿد؟»

پایداری‌ها از پستو بیرون آمدند
پایداری های حذف شده از مجلس هم مدتها بود که به خاموشی روی آورده بودند، اما ترامپ آنها را هم سر ذوق آورده است آنقدر که حمید رسایی با دست فرمان توئیتری حمله به روحانی چراغ های دلواپسی اش را روشن کند و هر روز با یک پست دولت را به باد نقد بگیرد. او به کنایه روحانی را عاشق مکالمه تلفنی با آمریکا دانسته و ظریف را هم کسی تصور کرده که با دست چدنی آمریکایی ها دست داده است.

اقدام جالب‌تر او آنجا بوده که عکس نوشته هایی را از دیگر دلواپسان آن روزهای برجام از نبویان و حسینیان تا زارعی و بذرپاش در اینستاگرامش منتشر کرده است. شاید همین روزها باید منتظر اظهارنظر دلواپس گونه این چهره ها نیز باشیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    32 19
    باز دلواپس ها امروز برجام رو دیدند ولی آقای حقوق دان ندید
  • هادی A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    32 13
    امیدوارم نشر بدهید.من تابع هیچ کدوم از گروه های سیاسی نیستم ولی همان دو تیتر روزنامه اصلاح طلب بر عدم بینش سیاسی شماها دلالت میکنه اول تیتر امضای کری تضمین هست دوم تیتر جلیلی نمیشود و ظریف میشود که دقیقا حرف های دلواپسان تایید شد نه امضای کری تضمین بود و نه حرف های ظریف اثبات شد و رفع تحریم نشد اونا دوسال بعد برجام رو پیش بزنی کردند و شماها اشتباه کردید حالا حاضر نیستید اشتباه رو بپذیرید و دبه در میارید سال ۸۰ و پروتوکل الحاقی رو فراموش کردید همین افراد الان در سال۸۰ همین اشتباه رو انجام دادند و دوباره تکرار کردند این تکرار اشتباه نشانه عدم بینش سیاسی و عدم فهم سیاست است بعضی ها از سیاست الفاظ رو یاد گرفتند نه حقیقت و فهمش رو .ممنون
  • مهدی قاسمی A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    23 13
    شما دلتون می خواد تو این مملکت هر کاری دلتون می خواد بکنید اما هیچ کس صدایی ازش در نیاد. به حرف های منتقدان کمی توجه داشته باشید می بینید که خیلی هم بی راهه نگفتن.
  • ه A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    22 7
    خواهشا دیگه خودتونه روشنفکر معرفی نکنید
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    69 39
    خوشم میاد که از رو نمیرن..... بازم دلواپس دلواپس میکنید.... چی باید میشد که نشد.....الان چرخ اقتصاد و ارز و صنعت و هسته ای در چه وضعیه
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
      4 5
      یعنی الان همه چی خوبه ؟؟؟
  • بي نام ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    67 56
    هر چه ضربه ميخوريم ازدست دلواپسانه بي منطق وتندرو
    • سلمان A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
      22 15
      حتما خاتمه برجام توسط ترامپ هم کار دلواپسانه.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    67 7
    کاش برای عبرت مردم دوباره مواضع سالهای قبل دلواپسان وطرفداران برجامو پخش کنید
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
      1 1
      فک کن یه درصد تمام صجبت های دو طرف انقدر متناقض که اوضاع عجیب میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    18 1
    ما دلواپس نياز اوليه مان مسكن هستيم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    27 7
    قرار بود که با برجام دلار دوباره بشه 900 تومن چی شد رفت بالای 7 هزارتومن؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    41 50
    بخواهید یا نخواهید دلواپسان هرچه درباره برجام گفتند درست در آمد و در عمل نشان دادند فهم سیاسی شان در این یک مورد هم که شده از شما بیشتر است
  • محسن A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    32 22
    کسی بخاطر از دست دادن عزت و اقتدار کشورش خوشحال نیست.ول یک موقع مردم از روند برجام و مذاکرات گله مند بودند شدند بی سواد و بی شناسنامه و دلواپس. حالا هم یک جور دیگه متهم می شوند. پس بالاخره منتقدین کی حرف بزنند؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    52 16
    تا وقتي تو اين مملكت افرادي كه نانشان در تحريم و جنگ باشه وضع مملكت همينه در اين مملكت وضع به كام بالا رونده ها از سفارت كشور هاي ديگر است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    25 9
    جاهلان تندرو دست از سر این مملکت بر دارید مردم از شما تنفر دارند
  • عباس A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    19 16
    داداش یک چند صباحی دلواپس دلواپس گفتی، گرفت، ولی ول کن دیگه، تو دیگه چه رویی داری، چیزی هم از برجام داری که بهش بنازی. اون زمان که به اینا می گفتی دلواپس برای اینکه خیلی امید به برجام داشتی، حالی چی
  • عباس A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    17 14
    برای اینکه یکبار برای همیشه کار اینا تموم شه فقط و فقط یک راه بیشتر وجود نداره و اونم اینه که اینا و همفکرانشون برن به جنگ آمریکا البته تنها و بدون حضور سایر اقشار مردم اگر پیروز شدن که میشن همکاره و بقیه مطیع و فرمانبردار اینا و اگر هم نابود شدن کل دنیا از شرشون راحت میشن .همین
  • علیرضا A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    17 0
    هر شخصی که دلواپس یک موضوعی هست باید راه حل جایگزین را هم ارائه بده. باید اون راه حل عقلی و منطقی باشه. طبق ضرب المثل قدیمی که طرف توی گود نیست میگه لنگش کن وقتی یه مجموعه ای از حاکمیت برجام را پیش بردن نمیشه که نیروهای نفوذی عربستان و اسرائیل بیان بگن برجام ایراد داشته. برجام به ضرر اسرائیل و عربستان و یک سری کاسب تحریم بود واسه همین هم آمریکا ازش خارج شد . نظام که نمیاد خودش را نابود کنه که حالا شما حزب مخالف روحانی هستید یا از تحریم سود میبرید