نشست بررسی دستاوردهای چهل سال قرآنی انقلاب اسلامی از سلسله نشست‌های شنبه‌های انقلاب عصر دیروز ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور مسئولین قرآنی و فعالان و مدیران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، این نشست با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان و مدیران قرآنی به بررسی تبیین دستاوردهای قرآنی چهار دهه از انقلاب اسلامی پرداختند.

وجود ۱۳۰ ترجمه فارسی قرآن از برکات انقلاب اسلامی است

حاجی شریف سپس به قیاس چاپ و ناشران قرآنی پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب تعداد ناشران کم بودند مثل جاودان و اقبال بودند وقتی میخواستند قرآن چاپ کنند به روحانیون داده وبعد از تایید آنها چاپ انجام می شد و هیچ نظارت تخصصی در قرآن وجود نداشت در مرداد ۱۳۶۴ وظیفه چاپ و نشر قرآن به سازمان تبلیغات محول شد که بر همین اساس تعداد ناشرین بعد از انقلاب با قبل ازانقلاب قابل مقایسه نیست.

وی افزود: از مرداد ۱۳۶۴ تا پایان ۱۳۹۶، مجوز انتشار حدود ۱۶۵ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۹۰۰ جلد قرآن از سوی سازمان دارالقرآن صادر شد. البته با احتساب مجوزهایی که پیش از سال ۶۴ نیز صادر شده، این تعداد به حدود ۲۰۰ میلیون جلد می‌رسد.

معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، گفت: پیش از انقلاب، تعداد ترجمه‌های قرآن کریم، کم بود. از جمله ترجمه‌های آن دوران می‌توان به اثر مرحوم الهی قمشه‌ای یا مرحوم مصباح اشاره کرد. حدود ۱۰۰ سال پیش از آن‌هم ترجمه‌های قرآن به ترجمه‌ای از بصیرالملک و چند ترجمه دیگر محدود می‌شد. امروز بیش از ۱۳۰ ترجمه قرآن کریم که بیش از ۹۰ مورد آن‌ها ترجمه فارسی هستند، در کشور انجام شده است. تعدادی ترجمه هم به زبان‌هایی همچون انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، کردی، ترکی و سواحلی صورت گرفته است. پیش از انقلاب، تنها ترجمه انگلیسی قرآن را شاکر انجام داده بود.

وی به مساله خوشنویسی قرآن اشاره و اظهار کرد: تنها خط قرآن قبل از انقلاب نوشته طاهر خوشنویس بود ولی در حال حاضربیش از هفتاد خوشنویس قرآن را بصورت کامل کتابت کرده و این کتابهایشان چاپ می شود.

رسانه های تخصصی قرآنی موضوعی خاص و مخاطبانی عام دارند

محمدحسین محمد زاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم در این نشست به پررنگ تر شدن رسانه های قرآنی بعد از انقلاب پرداخت و گفت: بی شک امام یکی از عناصر خیرات و برکات و تمدن اسکانی هستند که در حال حاضر ما بعد از چهل سال می توانیم از آثار آن صحبت کنیم . ادامه‌دهنده این خط نیز مقام معظم رهبری است. این دو شخصیت تاثیرگذار، بدون شک منادی ایران در عصر حاضر هستند.

محمدزاده اولین دستاورد رسانه ای بعد از انقلاب را وجود رسانه های تخصصی قرآنی نام برد و افزود: دستاورد رسانه ای بعد از انقلاب وجود رسانه های قرآنی بوده است، اولین شبکه تاسیسی بعد از انقلاب رادیو قرآن بوده است. واژه تخصصی در شبکه تخصصی قرآنی فقط به موضوع خاص در شبکه ها اختصاص دارد مثل ورزش و سلامت که موضوعی خاص دارند ولی مخاطبین همگان هستند. در واقع برنامه ها با هدف مخاطب عام تهیه و تدارک دیده می شود در شبکه های قرآنی اگر به موضوعی خاص می پردازد اما اقیانوسی است بیکران که در درون خود جای داده است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: رادیو قرآن، نخستین شبکه تاسیس شده پس از انقلاب اسلامی بود. پس از آن، رادیو معارف در دهه ۷۰ تاسیس شد و در اواخر همین دهه، شاهد تاسیس شبکه قرآن و معارف سیما بودیم. دهه ۸۰ رادیو معارف انگلیسی شکل گرفت و اوایل دهه ۹۰ نیز رادیو تلاوت متولد شد. آخرین مولود رسانه‌ای در حوزه قرآن نیز، رادیو ترتیل بوده که دو سال از راه‌اندازی آن در ماه رمضان می‌گذرد.

سلیمی نژاد، داور بین المللی و حافظ قرآن کریم نیر در این نشست به بیان اهمیت به نقش زنان در ادوار گذشته در راستای فعالیت های قرآنی پرداخت و به نکاتی در خصوص پررنگ تر شدن زنان اعم از همراهی بانوان با کاروان نور در حج اشاره کرد.

همچنین علی‌اکبر ملکشاهی، قاری بین‌المللی کشور از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به اینکه مفاهیم انتزاعی که انقلاب اسلامی قرآن را به متن و عرصه و عمل کشانده است بسیار مهم است، گفت: انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه به متن آورد و افرادی را پرورش داد که در عمل، قرآن را ترجمه کردند.

وی در ادامه به دیدارهای اخیر مقام معظم رهبری با جامعه قرآنی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری همیشه در بیانات خودشان بر این موضوع که انقلاب اسلامی قرآن را به صحنه آورده است، تاکید دارند. بسترسازی‌ که انقلاب اسلامی از قرآن داشته بی‌نظیر بود، اما از آن استفاده نشده است. نگاه‌های ژرف‌نگری نیاز است تا این بسترسازی‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =