۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون امور حقوقی و مجلس مناطق ویژه اقتصادی گفت:به نظر می‎رسد برخی با طرح این موضوع که مناطق آزاد به عرصه‎ای برای کالای قاچاق مبدل شده‎اند در صدد نابودی این مناطق هستند. چنین اظهاراتی را باید به مثابه دادن آدرس‎های غلط تعبیر کرد.

حسین گروسی معاون امور حقوقی و مجلس مناطق ویژه اقتصادی، در ارتباط با نقش مناطق آزاد در واردات کالا و محصولات قاچاق اظهار کرد: هم اکنون کل قاچاق کالا در کشور 18 تا 20 میلیارد دلار برآورد شده است که تنها دو میلیارد از این میزان به این حوزه معطوف می شود البته طرح این موضوع به معنای ناچیز قلمداد کردن رقم و عدد اشاره شده نیست و برای اقتصادی که می باید مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد،این میزان نیز اندک به نظر نمی رسد،اما در واقع امر،قاچاق کالا از مناطق آزاد تا سرزمین اصلی انجام می پذیرد که باید با اِعمال نظارت و کنترل صحیح و دقیق نسبت به مهار آن اقدام شود.

وی افزود:باید گمرک با استقرار تجهیزات مربوط همچون ایکس ری و نظارت هدفمند از قاچاق کالا جلوگیری کند.

معاون امور حقوقی و مجلس مناطق ویزه اقتصادی گفت:طرح این موضوع که مناطق آزاد به عامل و بستری برای قاچاق کالا مبدل شده اند بیشتر به پاک کردن صورت مساله شبیه است و این تعابیر را باید به مثابه دادن آدرس غلط تصور و تعبیر کرد.

وی افزود:هم اکنون بسیاری از کشورهای همسایه به حوزه هایی برای عبور کالای قاچاق و سوق پیدا کردن آن به سمت ایران تبدیل شده اند و با چنین نگاه هایی که مناطق آزاد بستر ساز قاچاق کالا هستند به تبع باید کشورهای همسایه را نیز تحریم کرد.

گروسی بیان کرد:بسیاری از مسافران ایرانی با حضور و مسافرت به کشورهای مختلف همچون ترکیه و...به تجارت چمدانی و خرید و ورود کالا های خارجی مبادرت می ورزند، با چنین نگاهی باید از خروج تمامی متقاضیان سفر به کشورهای خارجی جلوگیری کرد که بدون تردید چنین نگاهی ، ناممکن خواهد بود.

معاون امور حقوقی و مجلس مناطق ویژه اقتصادی گفت:مشکل قاچاق از مناطق آزاد،به بعد از آن باز می گردد . باید گمرک و دستگاه های ذی ربط نظارت دقیق تری را به حد فاصل میان مناطق آزاد تا سرزمین اصلی اِعمال کنند.

وی افزود:در شرایطی که بسیاری از توفیقات اقتصادی کشوری همچون چین،با تکیه بر همین مناطق آزاد حاصل شده است،برخی در داخل کشور در ارتباط با مناطق آزاد اظهار نظرها و موضع گیری هایی می کنند که گویی در صدد نابودی مناطق مذکور هستند.

گروسی گفت:بنده مدعی نیستم که مناطق آزاد هیچگونه نارسایی ندارند اما چنین نگاهی به مناطق مذکور نیز صحیح و منطقی نیست و اگر مشکلی نیز در این محدوده ها احساس می شود باید با تدبیر و برنامه ریزی در راستای رفع مشکلات کوشید نه اینکه از اساس موجودیت آن را زیر سوال برد.

4527

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =