۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

ایرنا نوشت: محققان آلمانی دریافتند قرار گرفتن ماهی‌ها در برابر نور مصنوعی در طول شب موجب افزایش ریسک پذیری آن‌ها در روز می‌شود.

 

محققان در بررسی‌هایی که در مورد آلودگی نوری در محیط آزمایشگاه و با استفاده از ماهی‌های «گوپی» انجام دادند، متوجه شدند این نوع آلودگی موجب افزایش فعالیت ماهی‌ها در طول شب می‌شود. همچنین این آلودگی موجب خروج زودهنگام ماهی‌ها از پناهگاه در طول روز می‌شود.

در این آزمایشان محققان ماهی‌ها را در سه گروه دسته‌بندی کرده و در طول روز در معرض نوری با شدت یکسان و در طول شب در معرض نورهایی با شدت‌های مختلف قراردادند. یکی از گروه‌ها در طول شب در تاریکی کامل قرار داشت. دو گروه دیگر در معرض نورهایی با شدت کم‌وزیاد قرار گرفتند.

گروهی که در معرض نور شدید قرار داشت، در طول روز زودتر از سایرین مخفیگاه خود را ترک کردند. این ماهی‌ها زمان بیشتری را در مناطق باز آکواریوم به شنا پرداختند. این در حالی است که در طبیعت رفتارهایی ازاین‌دست ماهیان کوچک را دچار مشکلات بزرگ می‌کند.

به اعتقاد محققان نور شبانه موجب یک واکنش استرسی در ماهی‌ها می‌شود و درنتیجه ماهی‌ها در زمان مواجه‌شدن با خطرات، قدرت ریسک‌پذیری خود را افزایش می‌دهند. پیش‌بینی پیامدهای این پدیده دشوار است، اما احتمالاً این پدیده ماهی‌ها را بیش از سایرین در معرض خطر شکار شدن قرار می‌دهد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشرشده است.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =