اجرای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی ۶۲ هزار هکتاری در حوزه آبریز ارس و زاب

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: پروژه بزرگ شبکه ابیاری و زهکشی نزدیک به ۶۲ هزار هکتاری در حوزه آبریز ارس و زاب در استان آذربایجان غربی در دست اجراست که این پروژه یکی از بزرگترین و نادرترین پروژه های آبیاری و به عنوان شاهکار مهندسی در طول تاریخ کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، علیمراد اکبری در حاشیه بازدید از کارگاه پروژه شبکه ابیاری بارانی طرح آغ چای چایپاره اظهار کرد: یکی از پروژه هایی که می تواند در افزایش تولید و ارتقای بهره وری آب کشاورزی موثر باشد، توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی آبی است.

اکبری افزود: در سال گذشته در سطح ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور طرحهای آبیاری تحت فشار اجرا شده است

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب، کارهای خوبی در این حوزه انجام شده و در دست اجراست که پروژه آبیاری تحت فشار یکی از پروژه های مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی است.

این مسئول اضافه کرد: چند پروژه بزرگ آبیاری تحت فشار در کشور در حال اجراست که شامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان وایلام، ۲۲۷ هزار هکتاری در غرب و شمالغرب کشور، پروژه ۴۶ هزار هکتاری در زابل است.

اکبری خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۲ هزار هکتار ابیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور تحت پوشش این طرح در دست اجرا بوده که پیش بینی می کنیم تا پایان سال با استفاده از توسعه آبیاری تحت فشار در آبخور شبکه های مدرن این میزان به ۳۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

اکبری اضافه کرد: پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی نزدیک به ۶۲ هزار هکتاری در حوزه آبریز ارس و زاب در استان در دست اجراست که صد درصد ابیاری تحت فشار میکرو و بارانی بوده و از بزرگترین پروژه های آبیاری کشور با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی است که امیدواریم تا سه ماه اینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

آبیاری تحت فشار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید اظهارکرد: با تجهیز ۵۳۸ هکتار از اراضی خرده مالکی روستاهای گوهران و کردنشین شهرستان خوی به سیستم های نوین آبیاری میزان مصرف آب در اراضی آبی این مناطق ازهفت میلیون متر مکعب به ۲.۴ میلیون متر مکعب کاهش می یابد .

اسمعیل کریم زاده افزود: برای اجرای طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در این اراضی ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از این طریق ۳۰ چاه کشاورزی ساماندهی شده و آب مورد نیاز این اراضی از طریق هشت چاه عمیق کشاورزی تامین خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور اراضی و مجری طرح شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور درادامه سفر یکروزه به آذربایجان غربی به همراه رئیس سازمان و مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان، از روند عملیات اجرایی پروژه شبکه ابیاری بارانی طرح آغ چای دشت چایپاره نیز بازدید کردند.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =