وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خوش‌نویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی است

ایسنا نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوش‌نویسی هنر معنوی است که می‌توان آن را به عنوان دریچه‌ای برای دیپلماسی با جهان اسلام به کار برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی شامگاه پنج‌شنبه در آیین پایانی پنجمین دوسالانه بین المللی خوش‌نویسی در قزوین افزود: امروز باید به دیپلماسی هنری خوش‌نویسی بیش از گذشته توجه کرد تا از طریق آن به ارتباط با جهان اسلام پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: خوش‌نویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و در دوره های مختلف تاریخی شاهدیم که از طریق شعر و این هنر، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با وجود تمام اختلاف نظرها، یکی از حوزه هایی که می تواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط کند، خط و خوش‌نویسی است.

وی اظهار داشت: فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوش‌نویسی باید در این فضا جلوه ای تازه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوش‌نویسی به عنوان هنری ایرانی از ویژگی های مختلف و متنوعی برخوردار است و بی تردید جزو نمادهایی از هویت ایرانی به شمار می رود.

خوشنویسی

وی اضافه کرد: هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوش‌نویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد به گونه ای که ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوش‌نویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان ریشه دوانده است.

صالحی با بیان اینکه کمتر هنری به این اندازه با هنرهای گوناگون پیوند خورده است، افزود: خوش‌نویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسسته ای یافته و خط، تعامل و ارتباط هنر ایرانی است.

وی ادامه داد: شاید با همین نگاه باشد که خوش‌نویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبت دارد و از ارتباطی وثیق برخوردار است.

صالحی خاطرنشان کرد: می توان اذعان کرد آرامش، صلح جویی، اعتدال و میانه روی به نحوی از این روح و هنر ایرانی مایه گرفته است.

وی ادامه داد: خوش‌نویسی در مقایسه با هنرهای فراموش شده، اتصالی تاریخی پیدا کرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاکنون ادامه دارد.

صالحی اظهار داشت: صدها هزار جوان در این هنر می کوشند و حضور بانوان در هنر خوش‌نویسی نقطه عطف و بشارتی نیک برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوش‌نویسی ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون شک این هنر نیازهایی دارد که همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش کنیم.

وی گفت: در این حوزه سهم خانواده، مدرسه و رسانه زیاد است تا لذت از خوش‌نویسی را همچون لذت بردن از موسیقی ترویج کنند.

صالحی ادامه داد: خوش‌نویسی را باید از فضای مجازی دور نگه داریم چرا که با روندی که در مسیر سیطره این فضا وجود دارد، این هنر هم می تواند رفته رفته کمرنگ شود.

وی با تاکید بر اینکه خوش‌نویسی به قطب های مکانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطب های هنری تبدیل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بی تردید قزوین قطب خوش‌نویسی ایران بوده و برگزاری پنج دوره دوسالانه این امر را اثبات می کند.

پنجمین دوسالانه خوش‌نویسی همزمان با هفته فرهنگی قزوین از اوایل شهریورماه در بخش‌ های نستعلیق، شکسته‌ نستعلیق، نسخ و ثلث آغاز شد.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =