۰ نفر
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
چرا قیمت مسکن افزایش یافت؟

مهدی سلطان‌محمدی*

برای تحلیل چرایی افزایش قیمت مسکن باید چرخه های رکود - رونق را در دوره های مختلف مورد بررسی قرار داد . برآوردها نشان می دهد در دهه های گذشته بازار مسکن ایران در برخی دوره ها کمتر از تورم با رشد قیمت روبرو بود و در برخی دوره ها نیز با افزایش قیمت بیش از تورم . طبیعی است که با توجه به رکود سنگین بازار مسکن از ابتدای سال 1392، انتظار می رفت که از سال 1396 به تدریج این بازار با رونق مواجه شود.

 با این حال رشد قیمت مسکن از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه سال جاری از شیبی تند برخوردار بود از این رو باید دلایل این رشد قابل توجه را مورد واکاوی قرار داد.

 یک- نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال گذشته کاهش یافت. همان گونه که انتظار می رفت، بازارهای موازی سود بانکی تحرکی را در این بخش تجربه کردند. به عبارت دیگر وقتی سود بانکی کاهش یافت، ابتدا بازار سکه و ارز و سپس بازار مسکن با افزایش قیمت روبرو شدند. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز این معادله میان بازار بهره و بازار فروش مسکن وجود دارد. وقتی نرخ سود بانکی کاهش می یابد، به تبع آن سرمایه هایی که در بانک‌ها رسوب می کرد، انگیزه لازم را برای ماندگاری در این بازار نمی‌یابد و در نتیجه راهی بازارهای موازی از جمله بازار مسکن می شود.

دو- اتفاقات رخ داده در ماه های پایانی سال نیز تاثیری جدی را بر روند افزایش قیمت در این بازار به جا گذاشت. به عنوان مثال، با ممنوع شدن خرید و فروش دلار به صورت آزاد، که با هدف ایجاد مانع برای خروج سرمایه از کشور از سوی دولت پیش بینی شد، بخشی از پول هایی که امکان ورود به بازار ارز و سکه را داشتند، راهی بازار مسکن شدند.طبیعی است که در دوره هایی از این دست سرمایه های برای فرار از کاهش قدرت ، تبدیل به کالاهایی می شوند که از آنها حراست کند . با رشد قابل توجه قیمت سکه و طلا، امکان تبدیل بخشی از سرمایه ها در این قالب به مسکن نیز مهیا خواهد شد.

 سه- افزایش فشار خارجی بر ایران، خود زمینه را برای جهش قیمت مسکن مهیا کرد.در دوره هایی که تهدیدات خارجی افزایش می یابد، کالاهایی که از امنیت بالاتری برخوردار هستند، بازار گرمتری را می یابند کما اینکه در سنگین ترین دوره تحریم های ایران در سال 1391 نیز شاهد رشد بسیار بالای قیمت مسکن بودیم و این بار نیز وضعیت در حال تکرار است.

* تحلیل‌گر اقتصاد مسکن 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    8 13
    با افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش حجم نقدینگی در سطح کشور، قیمت مسکن طی روزهای آتی باز هم بالاتر خواهد رفت
  • شمس A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
    6 1
    چون مدیریت و ساماندهی این کار دست متخصصین و همچنین آدم های دلسوز برای مردم نیست
  • راحیل A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    4 0
    چون یه سری از بنگاهدارادارن بخاطرجیب خودشون بازار گرمی میکنم انشالاخیرنببینن واین پولاازگلوشون پایین نره
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    4 1
    بخاطر تبليغات كاذب و دلا ل بازي