شهر بحران خیز اهواز، بی‌نصیب از سوله‌های مدیریت بحران

ایرنا نوشت: در حالی که کلانشهر اهواز به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی تقریبا از مناطق بحران خیز به شمار می رود و مدیریت پس از حوادث و اسکان اضطراری حادثه دیدگان دراین کلانشهر ضروری می نماید ، به نظر میرسد این امر از چالشهای مغفول مرکز استان پهناور خوزستان است .

سوله های مدیریت بحران مکانی برای انبار تجهیزات فاسد نشدنی و استفاده آن در زمان های بحران است، این سوله ها در واقع فضایی است که با هدف کمک به جامعه و افراد و خانواده های بحران زده ، در زمان وقوع حوادث و بحران ها، ایجاد شده که انباری از تجهیزات و امکاناتی باشد تا در زمان وقوع حادثه مورد استفاده قرار گیرد.

در سال 94 دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری‌ها به استناد مواد قانونی از سوی وزارت کشور ابلاغ شد.

دستورالعملی که به واسطه آن مهم‌ترین ارگان اجرایی شهرها به ویژه در شهرهای بزرگ خود را برای مواجهه احتمالی با بحران‌ها آماده می‌کنند. پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و همکاری و تعامل درون سازمانی و برون سازمانی وظیفه‌ای است که به عنوان وظایف چهارگانه مدیریت بحران شهرداری‌ها تعریف شده است.

لزوم برنامه جامع مدیریت بحران
معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز در همین خصوص گفت: درحال حاضر یک سوله مدیریت بحران در منطقه هشت اهواز وجود دارد که عملا تغییر کاربری داده و در حال حاضر به عنوان فضای ورزشی از آن استفاده می شود.

ابراهیم نوشادی با اشاره به اینکه درحال رایزنی با اداره کل مسکن و شهرسازی برای ساخت 2 سوله مدیریت بحران هستیم ادامه داد: بودجه ساخت این سوله ها نیز در بودجه سال 97 شهرداری اهواز پیش بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: سوله مدیریت بحران کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آنها اسکان در مواقع اضطرار و بروز حادثه است.

به گفته نوشادی باید برنامه جامع مدیریت بحران تدوین و نقش هر دستگاه حاکمیتی و شرکت ها مانند صنایع فولاد، توسعه نیشکر و شرکت نفت در آن مشخص شود زیرا منابع شهرداری محدود است و به تنهایی قادر به ساخت این سوله ها نیست.

تغییر کاربری سوله اسکان اضطراری اهواز به فرهنگسرا
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در همین خصوص اظهار داشت: در استان خوزستان چندین ساختمان اسکان اضطراری وجود دارد که شهرداری های برخی شهرها آن را تغییر کاربری داده اند. تمام آنها به جز سوله اسکان اضطراری اهواز بازگردانده شده است.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به اینکه تاکنون بارها برای تبدیل مجدد این سوله به اسکان ضطراری، نامه نگاری شده است گفت: شهرداری اعلام کرده که این مکان به فرهنگسرا تبدیل شده است.

وی یادآور شد: اقدامات لازم برای ساخت 2 سوله مدیریت بحران در شهر اهواز انجام شده و شهرداری قول داده که در سال جاری عملیات ساخت این سوله های مدیریت بحران را آغاز کند.

حاجی زاده گفت: طبق آیین نامه رییس ستاد مدیریت بحران در هر شهری، شهرداری است از همین رو باید نظارت و کنترل کند و سایر دستگاه های عضو ستاد نیز آن را پشتیبانی می کنند. رییس ستاد در هر شهرستانی نیز فرماندار است.

وی افزود: مدیریت در زمان رانش زمین، خشکسالی، آتش سوزی مراتع جنگل ها و بیشه زارها، زلزله و... با مدیریت بحران است. در حوادثی مانند انفجار کوی پردیس اگرچه در حوزه وظایف اداره کل مدیریت بحران بود اما برای کنترل بهتر اوضاع ورود کردیم.

غفلت شهرداری از ساخت سوله مدیریت بحران
فرماندار اهواز نیز ساخت سوله برای اسکان اضطراری را یکی از وظایف شهرداری ها عنوان کرد و ادامه داد: شهردار به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران شهری موظف به اسکان اضطراری شهروندان آسیب دیده است. 

نبی الله خون میرزایی با اشاره به اینکه ساخت سوله مدیریت بحران نیز جز وظایف شهرداری ها یادآور شد: متاسفانه شهرداری اهواز در سال های گذشته از این موضوع غفلت کرده است.

وی با بیان اینکه فضاهایی برای اسکان اضطراری در مواقع بروز حادثه نداریم تصریح کرد: شهرداری اهواز در بودجه 97 ساخت سوله برای اسکان اضطراری را پیش بینی کرده است و ما نیز درحال هماهنگی های بین دستگاهی هستیم.

متولی مدیریت بحران در اهواز مشخص نیست 
عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اهواز، شهر بحران زده است اما هیچ پیش بینی برای مدیریت بحران آن نشده است گفت: در شهر تهران متولی اصلی مدیریت بحران شهر، شهرداری تهران است اما در شهر اهواز متولی اصلی مشخص نیست و هربار این وظایف بین دستگاه ها پاس کاری می شود. 

محمد هادی قنوات ادامه داد: یک سوله برای اسکان اضطراری در منطقه هشت اهواز وجود دارد اما درحال حاضر به یک محیط مانند سرای محله تبدیل شده است. 

وی تصریح کرد: هر فضایی باید برای کاربری خاص خود اختصاص پیدا کند وقتی به یک فضای ورزشی تغییر کاربری داده شده می توان گفت درحال حاضر اسکان اضطراری در شهر وجود ندارد.

انتظار می رود مدیران دستگاه ها و سازمان های مختلف نسبت به ساخت سوله های مدیریت بحران اهتمام بیشتری داشته باشند تا از سردرگمی حادثه دیدگان پس از وقوع حوادث قدری کاسته و دست کم دغدغه اسکان موقت نداشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =