ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا در حالی به وزارت دفاع این کشور دستور داده «نیروی فضایی» را به ارتش اضافه کند که چنین اقدامی می تواند پیامدهایی از جمله کشیده شدن رقابت های نظامی قدرت های جهان به فضا را شکل دهد.

ترامپ روز دوشنبه افزون بر صدور دستور به پنتاگون برای ایجاد این بخش به عنوان ششمین شاخه نیروهای مسلح آمریکا، گفت: هم نیروی هوایی و هم نیروی فضایی خواهیم داشت که دو حوزه یکسان، اما جداگانه خواهند بود.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این هم به دستور کنگره مشغول مطالعه امکان پیاده سازی این ایده شده بود، اما انتظار نمی‌رود که گزارش مربوطه را حداقل تا ماه دسامبر (آذر) تحویل دهد و اکنون نیز تصمیم ترامپ باید به تایید نمایندگان کنگره هم برسد.

رقابت در عرصه فضایی سابقه ای چند ده ساله دارد و از زمان پرتاب نخستین ماهواره به فضا تا کنون بیشتر میان آمریکا و روسیه (شوروی سابق) در جریان بوده و چین هم به عنوان یک قدرت به این عرصه پا گذاشته است.

تارنمای آمریکایی نشنال پست در همین پیوند با «وحشتناک خواندن» طرح ترامپ نوشت که وی اعتقاد دارد پنج شاخه کنونی نیروهای مسلح کافی نیست و به همین دلیل دستور ایجاد نیروی نظامی فضایی را به عنوان ششمین قوای نظامی را داده است.

این رسانه افزوده است: ترامپ که پیشتر گفته بود فضا مانند زمین، هوا و دریا توان تبدیل شدن به صحنه جنگ و درگیری را دارد، از کسانی تقلید می کند که چیزهای زیادی در مورد جنگ می دانند، اما اطلاعاتی از فضا ندارند. نخست اینکه براساس پیمان سال 1967 فضا به عنوان مکانی برای همه بشر و نه چند کشور تعیین شده و دوم جنگ در فضا خطرناک است، زیرا این قلمرو را به شدت آلوده می کند به گونه ای که استفاده از آن در آینده سخت تر خواهد شد.

برپایه ارزیابی ها، جنگ در فضا تقریبا به طور اجتناب ناپذیری منجر به نابودی ماهواره ها و ایجاد زباله خواهد شد و برای دهه ها آثاری ماندگار دارد. تصور کنید میان آمریکا و چین نبردی فضایی رخ دهد که چنین مناقشه ای ویران کننده است و نه تنها بر زندگی مردم دو کشور بلکه بر همه 7.6 میلیارد نفر در کره زمین تاثیر می گذارد.

در ادامه گزارش نشنال پست آمده است: اغلب فراموش می کنیم تا چه میزان وابسته به استفاده از فضا هستیم و قلمرویی برای ارتباطات و هدایت امور مختلف در زمین است. تصور کنید، جامعه مدرن امروز در یک روز بدون استفاده از ماهواره ها با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد؟

به نوشته این رسانه، هر درگیری فضایی کره زمین را تحت الشعاع قرار می دهد. ترامپ باید بداند هر گونه اقدام تحریک آمیز در فضا سبب می شود واشنگتن بیشتر آسیب ببیند، زیرا آمریکا بیش از هر کشوری به فعالیت های فضایی وابسته است.

از این رو به نفع آمریکا و کل جهان است تا اطمینان حاصل کنند، فضا به قلمرو جدید درگیری میان کشورها تبدیل نشود و نباید مورد تهدید قرار گیرد و اگر ترامپ به دنبال امن کردن کشورش است باید این حقیقت را بپذیرد.

تارنمای نشریه نیوزویک نیز تصریح کرده است: پیشنهاد ترامپ برای ایجاد نیروی فضایی، قدرت نظامی روسیه و چین را فراتر از این جهان به چالش می کشد. به نظر می رسد با توجه به سابقه رقابت فضایی قدرت های جهان، رئیس جمهوری آمریکا نگران است رقبا در پی تقویت جایگاه خود در فضا باشند، اما واشنگتن عقب بماند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =