مخالفان برجام درداخل کشور سعی کردند جلوی تصویب قانون الحاق ایران به کنواسیون تامین مالی تروریسم (سی اف تی ) را بگیرند. درزمان حاضر نیز انواع و اقسام فشار را متوجه شورای نگهبان برای رد قانون مذکور کرده اند.

محمود خاقانی*  

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که روی موفقیت آنها و قدرت اقتصادی آنها در بازار ارز و سکه طلا حساب می کند و آنها را دوست و متحد خود می داند ، به هنگام اعلام پذیرش استعفای نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ، از فعالیت‌های خانم هیلی در موضوعاتی چون ایران تمجید کرد و در عین حال پیش‌بینی کرد که ایران ممکن است حاضر به توافقی واقعی با آمریکا شود.

خبراستعفای خانم نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بدون ذکر دلیل استعفاء و آنهم بطوریکه گزارش شده است ایشان غیرمنتظره از سمت خود کناره گیری می کند، بنظر برخی ازصاحت نظران شکستی درسیاست های آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب است. دو هفته پیش و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خانم هیلی در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، ریاست جلسه ویژه شورای امنیت درباره سلاح‌های هسته‌ای را ریاست کرد.

جلسه‌ای که بسیاری آن را موجب انزوای آقای ترامپ و دولت آمریکا دانستند چرا که به غیراز رئیس‌جمهور آمریکا، همه اعضای حاضر در جلسه با حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، خروج آمریکا از آن را نقد کردند. رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از ظهر سه‌شنبه 17 مهرماه 97 به وقت واشینگتن در کاخ سفید با خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد که تا یک روز پیش از روی کار آمدن دولت او در واشنگتن این نگرانی وجود داشت که ایران به کل خاورمیانه مسلط شود، اما اکنون ایران برای بقایش مبارزه می‌کند و در شهرهای مختلف ایران شورش است و با تورم دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس دولت دوازدهم مکرر گفته است که دولت ترامپ از آشوبی که در دی ماه 96 در مشهد شروع شد پیام اشتباهی دریافت کرد و به همین دلیل سیاست های ضد برجامی، خروج از برجام و تحریم اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را درپیش گرفت. متاسفانه رویداد های اخیر و مخالفت ها با قانون سی اف تی بازهم از مشهد هدایت می شوند. آقای ترامپ برجام را توافقی «مسخره» خواند که او آن را دوست ندارد، و بار دیگر گفت شاید بالاخره ایران حاضر شود یک «توافق واقعی» با آمریکا داشته باشد.

منظورترامپ از"ایران" به نظر ناظران آگاه "مردم ایران" نیست بلکه ترامپ روی اقلیتی حساب باز کرده است که درایران اصحاب ثروت و موثر در بازار ارز و طلا هستند و ترامپ امیدوار است که آنها به زودی قدرت سیاسی را از دست منتخب 57 درصدی مردم ایران خارج نمایند و قوه مجریه را به دست بگیرند. درواقع اقدام و عمل اقلیتی که نمایندگان مجلس را تهدید می کنند و یا به شورای نگهبان می گویند چه بکند یا نکند، خواهان از میان برداشتن و سرنگونی مردم سالاری دینی در ایران به بهانه بهبود اوضاع اقتصادی که خودشان اوضاع اقتصادی را بحرانی کرده اند ، می باشند. این روش کار را قبلا" بارها و بارها دولت آمریکا برای سرنگونی دولت های مردم سالار و ضد آمریکا پس از سرنگونی دولت ملی شدن صنعت نفت در ایران در شیلی ، آرزائتین و کشورهای دیگر به اجرا گذاشته و تجربه کرده است.

با روی کار آوردن یک نظام دیکتاتور و مستبد در ایران با مردم همانگونه رفتار خواهد شد که آل سعود عمل می کند و اخیرا" یک رورنامه نگار مخالف دولت آل سعود را در استانبول ترکیه و درداخل کنسولگری عربستان در استانبول به قبل رسانده و جسد اورا هم ناپدید کرده اند. آمریکا و متحدان آمریکا در برابراقدام آل سعود عکس العمل خاصی که حاکی از حمایت از حقوق بشر باشد از خود نشان نداده اند.

خانم نیکی هیلی که روز سه‌شنبه 17 مهرماه 97 بطور غیرمنتظره ای از سمتش به عنوان سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد استعفا داد، در طول دو سال تصدی این سمت از منتقدان اصلی سیاست‌های جمهوری اسلامی بود و بارها مواضع ایالات متحده در قبال حکومت ایران از زبان او بیان شد. خانم هیلی مواضعی سرسختانه‌ای مرتبط با نظام جمهوری اسلامی ایران داشت و از طرفداران سرسخت انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس بود.

یک دیپلمات با سابقه که مطالعات خوبی در باره کودتای نظامی برای سرنگونی دولت ملی شدن صنعت نفت در ایران دارد از چرچیل نقل می کند که معتقد بود که در هرکشوری برای بدست آوردن قدرت استثماری و استعماری باید روی عده قلیلی ثروتمند سرمایه گذاری کرد. آنها چون درمیان مردم محبوبیتی ندارند به حمایت انگلیس و آمریکا برای بقای خودشان محتاج خواهندبود، درست مثل حاکمان و شیوخ درکشورهای جنوبی خلیج فارس و آل سعود در عربستان و برخی از روسای جمهوری مادام العمر در کشورهای آسیای مرکزی و شمال آفریقا. مردم ایران باید هوشیار و مراقب باشند.

* کارشناس بین‌المللی انرژی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =