۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کره‌شمالی؛ عبور از گذشته

شاید "کیم‌جونگ اون" چنین نتیجه گرفته است که با افول قدرت ایدئولوژی و شدت‌گیری ملی‌گرایی در فضای عمومی جامعه جهانی و به‌ویژه منطقه شرق آسیا، از انقلابی‌گری مدت‌دار دست کشیده و بکوشد از کره‌شمالی کشوری قدرتمند بسازد. شاید او بر این تصور است که اگر همانند ژاپن و کره‌جنوبی امنیت خود را با آمریکا پیوند زند، مطمئن‌تر از گذشته می‌تواند نظام سیاسی منحصربه‌فرد خود را مصون از بلایای ناشی از تهدیدها و آسیب‌ها کند.

پاسخ گمانه‌های بالا هرچه هست اما آنچه بیش از همه برجسته می‌نماید، این درک روشن از مواضع کیم‌جونگ‌اون است که مزایای بالقوه هرگونه تدابیر امنیتی از جمله سیستم‌های موشکی در مقایسه با مزایای ناشی از کاهش دیگر آسیب‌پذیری‌ها باید سنجیده شود. از همین‌رو یکباره شاهد افول غیرمنتظره دغدغه‌های آرمان‌گرایانه امنیتی در کشوری هستیم که تصور می‌کرد قادر به ایجاد امنیت تمام عیار برای خود در شرایط کنونی جامعه جهانی است. به‌نظر می‌رسد رهبران کره شمالی پذیرفته‌اند که امنیت کشورشان نمی‌تواند بی‌ارتباط با محیط بیرونی آنان باشد.

"کیم‌جونگ اون" با نگاه به اطراف خود؛متحدان، شریکان موردی و دشمنانش، تعریف تازه‌ای از تهدیدها، آسیب‌ها و نیز منافع خود ارائه کرد. او وارد گفت‌وگو با دشمن مستقیم خود شد. هدف او از این گفت‌وگو حتی بر موقعیت متحدان او از جمله چین و روسیه تأثیر می‌گذارد. توافق امنیتی کره شمالی و امریکا، پکن را از امکان کسب رهبری منطقه‌ای دور می‌کند و با ایجاد آرامش در منطقه، ناسیونالیسم و احساسات ضد امریکایی در شرق آسیا کاهش می‌یابد. همین مهم نه تنها موقعیت محدود کننده‌ای برای روسیه ایجاد می‌کند، بلکه از انگیزه‌های ژاپن نیز در برابر کاهش خطرات رقیب سنتی خود‌؛ یعنی چین می‌کاهد. به‌همین ترتیب دیگر رقابت‌های ریشه‌دار میان قدرت‌های منطقه‌ای را به نفع اهداف راهبردی امریکا زیر کنترل در‌می‌آورد. از این رو شاید کیم جونگ اون خواسته است موازنه امنیت منطقه‌ای را در انتقام از متحدان سست اراده خود برهم زند.

اگرچه در عالم سیاست، هیچ دوستی و دشمنی پایدار نیست، بلکه این منافع هریک از بازیگران صحنه بین‌الملل است که به روابط مفهوم می‌بخشد، ولی دیدار "دونالد ترامپ" با رهبر کره شمالی از این منظر تاریخی و ویژه است که سرعت تغییر در رویکرد پیونگ یانگ فاقد ارائه هرگونه استدلال روشن حتی برای مردم این کشور است. او در دیدار با ترامپ گفته است: «برای چنین دیداری راه طولانی طی شده است... اقدام‌ها و تعصبات قدیمی علیه ما (کره‌شمالی و آمریکا) کار کرده‌اند. اما ما از پس همه آنها برآمدیم و حالا اینجا هستیم... تصمیم گرفته‌ایم گذشته‌ها را پشت سر بگذاریم...»

در این میان آنچه کمترین اهمیت را دارد، مردم کره شمالی هستند که بیشترین آسیب و سختی را در همه دهه‌های سپری شده متحمل شدند و ناگاه با این رخداد شگرف روبرو‌یندکه دشمن دیروز، تبدیل به دوست شده است. کیم‌جونگ اون از گذشته خود و اجدادش فاصله گرفته است؛ اگرچه هزینه آن برای مردم کره شمالی به قیمت روزگار سپری شده باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    0 1
    جدا از هر گونه حاشیه، یک نفر به تنهائی‌ و با سن ۳۵ سال به این نتیجه رسید که بدون تعامل با دنیا نمی‌شه حتا در کره شمالی‌ قدرت رو حفظ کرد... اما این همه سیاست مدار با تجربه ما هنوز فکر می‌کنن اگر به دور خودمون پیله ببافیم و منزوی باشیم یعنی اقتدار داریم و دنیا حتما به ساز ما میرقصد... ایکاش فقط یک نفر از این آقایون واقعا متوجه بود که دلار ۷۰۰۰ تومان چه به سر مردم میاره، ایکاش به این عدد‌ها عادت نکرده بودیم... ایکاش اینقدر شکاف بین مردم و حکومت نبود و مسئولین میدانستند قدرت یعنی اول رضایت و حمایت توده مردم و بعد توپ و تانک...
  • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    0 0
    ترامپ, ای ناجی ایران, زودتر بیا. کی می آییییییییی
  • بی نام A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    0 1
    جداً مردم بيچاره كره شمالي و ايران ...
  • بی نام RO ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    0 0
    ادامه ندادن تصمیمات اشتباه هزینه برای مردم نیست. پافشاری بر روی حماقت های گذشتگان ایجاد هزینه برای مردم و آیندگان است.
  • محمد حسن RO ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    0 0
    ما چظور