ایران نوشت: میزگرد تحلیلی بررسی شفافیت در اقتصاد ایران با حضور ابراهیم اصغرزاده و اسدالله عسگراولادی در نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران ناتمام ماند و به تریبون آزاد تبدیل شد.

ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی در سخنانی گفت: متأسفانه اتفاقی که در اقتصاد ایران افتاده است، پیدایش یک اقتصاد زیرزمینی، سایه و خاکستری است که بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی را می‌بلعد و گزارش نمی‌دهد و ثبت نمی‌کند و مالیات نمی‌دهد. همین امر باعث حساسیت جامعه شده است.

اصغرزاده افزود: این واکنش جامعه نوعی تقاضای عمومی برای آگاهی از مناسبات پشت پرده است. قسمت‌های شفاف اقتصاد ایران مورد سؤال مردم نیست، بلکه آن بخش‌های غیرشفاف و پنهان باعث نگرانی و طرح این مطالبات شده است.

ابراهیم اصغرزاده

اصغرزاده یادآور شد: اقتصاد پنهان موازی که اسمش را نمی‌توانیم ببریم، اسکله دارند و کالای قاچاق وارد می‌کنند و مالیات هم نمی‌دهند. اما یک بازاری یا تولیدکننده که می‌خواهد شفاف باشد، باید مالیات و گمرک بدهد، تمام مقررات را رعایت کند و با هزار مشکل دست و پنجه نرم کند.

وی افزود: آن بخش پنهان که بیش از یک چهارم یا 30 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، با دور زدن قانون و پنهانکاری و فرار از ثبت و استخدام افراد زیر قرارداد، سوء استفاده می‌کند و وقتی هم کشور وارد تحریم می‌شود، نگاه‌ها به سوی نیروهایی که در اقتصاد پنهان هستند، جلب می‌شود تا بتوانند تحریم را دور بزنند. این فعال سیاسی تأکید کرد: فکر می‌کنم اگر کشور در حالت جنگ، تحریم یا بحران باشد، این اقتصاد پنهان است که سود می‌برد. امثال رضا ضراب‌ها و بابک زنجانی‌ها هستند که چاق‌تر می‌شوند. ولی اگر اقتصاد در ثبات و آرامش باشد، ما با دنیا تعامل داشته باشیم باعث می‌شود هر چیزی سر جای خود قرار گیرد.

در این هنگام یکی از حاضران در این میزگرد از اصغرزاده پرسید: شما حدود 40 سال پیش از دیوار سفارت امریکا بالا رفتید. خانم ابتکار در این مورد گفته اگر به گذشته برگردم، این کار را نمی‌کردم. به دلیل این کار، امریکا تحریم‌هایی علیه ایران تا امروز اعمال کرده است. دانشجویان خط امام (ره) امروز به همراه موسوی خوئینی‌ها به عمل اشتباه خود اعتراف کنند و بگویند حاضر به مذاکره با امریکا هستند.

اصغرزاده از اظهارات این خانم سپاسگزاری کرد و گفت: موضوع جلسه ما چیز دیگری است ولی در تکمیل فرمایش‌های این خانم بگویم، اقتصاد کشور اگر با همین فرمان به جلو رود، دچار مشکل می‌شود. آیا ما باید مقابل امریکا دست‌مان را بالا ببریم؟ همان استقلالی که چین مقابل امریکا دارد، می‌توانیم داشته باشیم و با امریکا رابطه برقرار کنیم. رابطه ما با دنیای خارج به این مفهوم نیست که نسبت به انقلاب پشت کرده‌ایم. بارها رابطه ایران و امریکا به نقطه‌ای رسیده است که می‌توانست مشکلات را حل کند در دولت خاتمی به جایی خوبی رسید و آلبرایت وزیر خارجه کلینتون از ایران عذرخواهی کرد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =