فرایند اخذ آرای مردمی انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره مجلس ملی ترکیه ساعت 17 به وقت محلی پایان یافت و دقایقی قبل نتایج اولیه این انتخابات نشان می دهد که اردوغان و ائتلاف جمهور پیشتاز انتخابات است.

 

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج اولیه و شمارش یک سوم مجموع صندوق های رای، رجب طیب اردوغان حدود 58 درصد آرا را کسب کرده، محرم اینجه رقیب او حدود 28 درصد آرا را به خود اختصاص داده، مرال آکشنر 7.5 درصد و صلاح الدین دمیرتاش حدود 6 درصد آرا را به دست آورده است.

بر اساس این نتایج، در این انتخابات تمل کاراملا اوغلو و دوغو پرینچک کمتر از یک درصد آرا را کسب کرده اند.
طبق نتایج اولیه اعلام شده در انتنخابات مجلس نیز، پس از شمارش 16 درصد صندوق ها، ائتلاف جمهور متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی بیش از 63 درصد آرا را کسب کرده است.

همچنین ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، حزب سعادت و حزب نیک توانسته است حدود 27 درصد آرا را کسب کند و حزب دموکراتیک خلق ها نیز حدود هشت درصد آرا را به دست آورده است.

 این نتایج اولیه، قطعی نبوده و پس از اعلام نتایج حوزه های بزرگ و پرجمعیت انتخاباتی، نتایج و درصد آرا تغییر خواهد یافت.
سعدی گوون رییس شورای عالی انتخابات ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که امیدواریم و تلاش می کنیم که نتیجه اولیه انتخابات را قبل از ساعت 24 امشب اعلام کنیم.
در این دوره از انتخابات، مردم ترکیه برای انتخاب رییس جمهوری پنج سال آینده و نیز تعیین نمایندگان 600 کرسی مجلس ملی این کشور پای صندوق های رای رفتند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه هستند.
برابر قانون انتخابات ترکیه، نامزدهای حاضر برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید حدنصاب 50 درصد به اضافه یک رای مجموع آرای صندوق ها را کسب کنند.
اگر نامزدی این حد نصاب قانونی را کسب نکند، انتخابات با حضور دو نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده اند، به دور دوم می کشد که در این صورت، رای گیری این دور، دو هفته بعد و در روز هشتم جولای2018 (17 تیرماه) برگزار می شود.

برای تعیین سرنوشت 600 کرسی مجلس ملی ترکیه نیز چهار هزار و 851 نامزد در قالب حزبی به همراه 68 نامزد مستقل ثبت نام کرده بودند.
در انتخابات مجلس ترکیه، هشت حزب عدالت و توسعه و نیز حرکت ملی در قالب ائتلاف 'جمهور' و احزاب جمهوری خواه خلق، نیک و سعادت هم در قالب ائتلاف 'ملت' و احزاب هدی پار، وطن و دموکراتیک خلق ها به طور جداگانه و مستقل حضور دارند و نامزد انتخاباتی برای کسب 600 کرسی معرفی کرده اند.
وی اضافه کرد: برای نظارت بر انتخابات ترکیه بیش از 500 ناظر از 48 کشور خارجی به ترکیه آمده اند.
واحد مطبوعاتی نخست وزیری ترکیه نیز اعلام کرد که برای پوشش خبری این انتخابات 635 خبرنگار از 34 کشور جهان در ترکیه حضور دارند.
شورای عالی انتخابات ترکیه تعداد واجدان شرایط رای دادن در این کشور را 56 میلیون و 322 هزار تن و تعداد صندوق رای پیش بینی شده انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در ترکیه را 180 هزار و 65 صندوق اعلام کرده است.

اخذ آرای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات از تاریخ هفتم ماه جاری میلادی(17 خردادماه 97) در نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده و پنج روز پیش پایان یافت.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه یک میلیون و 486 تبعه کشور ترکیه که حدود 49 درصد از واجدان شرایط بودند، در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این کشور در 60 کشور خارجی و 123 نمایندگی سیاسی این کشور و در دروازه های مرزی ترکیه پای صندوق های رای رفتند.
برای نخستین بار در تاریخ 10 اوت 2014 رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه به طور مستقیم با رای مردم انتخاب شد ولی انتخابات ریاست جمهوری جاری، نخستین انتخابات در قالب نظام ریاستی محسوب می شود.

نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور که در فروردین ماه سال 1396 به تایید و تصویب مردم رسید، از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و پس از این انتخابات، رییس جمهوری رئیس کابینه و دولت شده و پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود.

انتخابات امروز ترکیه، نخستین انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در تاریخ سیاسی ترکیه به شمار می رود و به همین علت از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    2 12
    مشخصه که مردم ترکیه هم راضی به جنایات این فرد هستن وگرنه بهش رای مجدد نمیدادن. اگر بار اولش بود که رای می آورد نمیشد مردم را گناهکار دانست اما وقتی به کرات رای میاره یعنی مردم هم از قماش خودش هستن. حالا میفهمم چرا شکسپیر اینقدر از ترکها نفرت داشت.
  • عباس A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    2 11
    سلام، اردوغان خود شیفته جنایتکاری حیله گر،مکار وسیاس است وخوب می داند با بازی با کلمات چگونه مردم ترکیه را گول بزند و رای جمع کند.دستهای اردوغان وخانواده اش به خون صدها هزار نفر از مردم سوریه وعراق ولبنان ومدافعین حرم ایرانی وافغانی وپاکستانی آغشته است واو روزی بایددر دادگاه جهانی جنایات جنگی به جنایاتش پاسخ دهد. او حتی اگر در دادگاهی هم محاکمه نشود در دادگاه وجدان اخلاقی مردم دنیا محاکمه ومجازات خواهد شد.اردوغان با تفکرات پانترکیسم آرایش شده با نو عثمانی گری بدنبال سلطه بر اعراب واحیای حکومت عثمانی ومتصرفات آن است.افرادی که شخصیتهای مشابه اردوغان داشته اند همچون صدام حسین وقذافی و....سرنوشت شومی داشتند.
  • کوروش A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    11 4
    همون جریان 63درصد خودمونه
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      0 2
      زرشک.. هنوزم بعد 10سال تو خوابی.... خودتو با اونا مقایسه نکن