۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

مهرنوشت: استان ایلام و مرز مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات این روزها حال و هوای حسینی به خود گرفته است چراکه میلیون ها عاشق قصد دارند از این مرز به کربلا عزیمت کنند.

استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق امروز به عنوان  یکی از مهمترین استان های مرزی با عراق شناخته می شود، وجود مرز مهران به عنوان امن ترین مرز زمینی کشور باعث شده سالانه میلیون ها زائر از سراسر کشور از این مرز برای عزیمت به کربلا استفاده کنند.

طی چند سال اخیر که بحث اربعین در کشور مطرح شده بیش از ۷۰ درصد زوار اربعین از مرز مهران برای عزیمت به کربلا استفاده می کنند و امروزه استان ایلام و مرز مهران به عنوان دروازه عتباع عالیات شناخته می شوند.

برای اربعین ۹۷ مردم استان ایلام و به خصوص شهر مرزی مهران از هم اکنون آماده شده اند، طبق اعلام مسئولان قرار است بیش از ۳۵۰ موکب مردمی برای خدمات دهی به زوار ایجاد شود.

تجربه سال های گذشته نشان داده مردم استان از هیچ گونه کمکی برای خدمات دهی بهتر برای زوار اربعین دریغ نخواهند کرد،حتی اگر نیاز ضروری برای اسکان باشد خانه های خود را در اختیار زائران قرار می دهند.

دلایل استقبال مردم از مرز مهران

نظام ملکشاهی فرماندار مهران در گفتگویی اظهار داشت: طبق پیش بینی های انجام شده بیش از ۷۰ درصد زوار اربعین در مسیر رفت و برگشت از مرز مهران استفاده می کنند که مهمترین دلیل آن امنیت، نزدیک بودن، سهولت در تردد و...است.

وی افزود: همه امکانات شهرستان برای استقبال از زوار اربعین فراهم شده است، اولین و مهمترین مزیت مرز مهران برای زائران اربعین خود مردم شهرستان هستند که خانه های خود را با تمامی وجود برای زائران آماده کرده اند.

ملکشاهی با اشاره به اینکه از خانه های مردم برای اسکان زائران نیز استفاده می شود، تصریح کرد: مهمان نوازی مردم مهران طی سال های گذشته باعث استقبال بیشتر مردم از این مرز شده است.

فرماندار مهران با اشاره به اینکه شهر مهران حال و هوای حسینی به خود گرفته است، افزود: دو پارکینگ برکت و اربعین آماده استفاده زوار اربعین است و علاوه بر این از ظرفیت های پارکینگ های خصوصی برای زوار نیز استفاده می شود.

اربعین

وی تصریح کرد: نزدیک به ۲۰ پروژه در حوزه زیرساخت های اربعین در مرز مهران در حال اجراست و از جمله این پروژه می توان به کنارگذر غربی مهران، چهارخطه کردن محور ایلام-مهران و...اشاره کرد.

ملکشاهی عنوان کرد: جانمایی برای موکب ها در مسیر زوار نیز به خوبی طراحی شده و علاوه بر این امکانات اسکان اضطراری در مرز مهران اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی از بابت اسکان و تامین غذای زوار اربعین وجود ندارد، تصریح کرد: ۹۴ گیت در پایانه مرزی برای سهولت در تردد زوار نیز ایجاد شده است.

فرماندار مهران با اشاره به تمهیدات لازم برای کاهش بار ترافیکی در شهر مهران، گفت: قطعا با ایجاد کنارگذر غربی مهران ترافیک شهر مهران طی ایام اربعین ۴۵۰ درصد کاهش می یابد.

تمهیدات پلیس راه ایلام در محورهای ۵ گانه استان ایلام

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در گفتگویی با اشاره به آخرین وضعیت جاده های استان برای اربعین، گفت: زیرساخت های حوزه ارتباطی استان در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی گفت: بخش مهمی از جاده ایلام-مهران چهارخطه شده است و بخشی دیگر از راه های استان از جمله محور ایلام-ملکشاهی-مهران بهسازی شده است.

همتی زاده با اشاره اینکه علاوه بر نیروهای پلیس راه استان از دیگر مناطق کشور نیروی کمکی برای تسهیل در ترددها اعزام شده است، گفت: در ۵ محور ارتباطی استان پلیس راه به صورت ۲۴ ساعته به صورت سخت افزاری و نرم افزاری حضوری فعال دارد.

رئیس پلیس راه ایلام افزود: نیروهای پلیس راه از روز گذشته در تمامی محورهای استان مستقر شده اند و آماده خدمات دهی به زائران برای تسهیل در ترددها، نظم و انضباط ترافیکی و...هستند.

کنترل مرزهای استان با استفاده از پهباد

سرهنگ یحیی اللهی فرمانده مرزبانی استان ایلام نیز در گفتگویی با اشاره به آغاز به کار قرارگاه مقداد مرزبانی برای اربعین در مرز مهران، گفت: تامین امنیت برای تردد زوار مهمترین اولویت مرزبانی در داخل و خارج از کشور است.

وی بیان داشت: با همکاری نیروهای مرزبانی عراقی تمامی تمهیدات لازم برای تردد زوار اربعین در مرز مهران پیش بینی شده است و برای کنترل مرزهای استان از پهباد نیز استفاده می شود.

فرمانده مرزبانی استان ایلام اضافه کرد: همه تجهیزات لازم از سوی مرزبانی استان برای کنترل مرزها و تامین امنیت زوار پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: افرادی که بدون ویزا و گذرنامه از مرز خارج شوند قطعا دچار مشکلاتی خواهند شد از جمله زندانی شدن از یک تا سه سال است.

افراد بدون ویزا خط قرمز پلیس

سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی استان ایلام در گفتگویی با اشاره به اینکه کنترل مرز مهران برای جلوگیری از افراد بدون ویزا چند لایه است، گفت: تحت هیچ شرایطی افراد بدون ویزا حتی به شهر مهران هم اجازه تردد ندارند.

وی گفت: یک کمپ برای جمع آوری افراد بدون ویزا در نظر گرفته شده و در کمترین زمان ممکن این افراد با اتوبوس های از قبل پیش بینی شده به شهرهای خود بازگشت داده می شوند.

یاری افزود: طبق اعلام مسئولان استان هیچ گونه خدماتی نظیر اسکان و غذا در اختیار افراد بدون ویزا قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد: طی چند روز اخیر متاسفانه ویزاهای جعلی زیادی در مرز مهران کشف شده که نیاز است زائران به مراکز تهیه ویزا حتما توجه کنند چراکه از خروج آنها جلوگیری می شود.

 ظرفیت تردد روزانه ۱۸۵ هزار زائر در پایانه مرزی مهران

نورالله دلخواه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده استان ایلام  در گفتگویی اظهار داشت: پیش بینی شده از ۲.۵ میلیون زائر اربعین بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار از مرز مهران تردد کنند.

وی گفت: طبق روال سال های گذشته زائران بیش از ۲۱ استان کشور از مرز مهران تردد می کنند و به همین منظور ایجاد گیت های متعدد برای سهولت در تردد در پایانه مرزی مهران پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تردد روزانه ۱۸۵ هزار زائر در ۱۰۰ گیت پایانه مرزی مهران وجود دارد و میزان معطلی هر زائر در پست گیت ها حداکثر پنج ثانیه خواهد بود.

ایلام از همه نظر آماده اربعین

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز در گفتگویی اظهار داشت:  ️۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری،۱۰۲ کیلومتر راه،۵۰ کیلومتر راه مرزی،۱۱ کیلومتر روشنایی راه،آماده سازی۱۲ کیلومترکنارگذر غربی مهران، حذف نقاط حادثه خیز جاده ترشابه، حذف ۱۹ نقطه پرخطر جاده ملکشاهی به مهران، افزایش تعداد گیت ها به ۱۰۰ عدد و ...از مهمترین اقدامات انجام شده برای اربعین ۹۷ است.

وی گفت: هیچ دستگاه های دولتی حق برپایی موکب را ندارد، امسال برنامه های طوری طراحی شده مردم استان از اقتصاد اربعین بیشتر بهره مند شوند.

استاندار ایلام عنوان کرد: توسعه زیرساخت های مرز و استان با کمک دولت انجام می شود اما قصد داریم مردم نقش اصلی را در برگزاری اربعین داشته باشند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =