۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰

درپی حملات شیمیایی اخیر در سوریه که منجر به تلفات زیاد انسانی شده این اقدام ضد انسانی واکنش بسیاری تندی را در جهان به همراه داشته است.

در پی تهاجم شیمیایی به مردم سوربه در غوطه شرقی و دوما به نظر می رسد که همه بازیگران بزرگ و کوچک در سوریه تصمیم گرفتند به این بهانه دست به تحرکی مهم بزنند که ادبیات تند مقامات و لشکر کشی کشورها یکی از نتایج چنین تصمیمی است.

در چنین شرایطی به نطر می رسد فضای هیجانی در منطقه به شدت در حال افزایش است و هرکدام از طرفهای ذرگیر تلاش می کند تا طرف مقابل را متهم به این اقدام کند.
روسیه دربرابر تهدیدات آمریکا با افزایش توان نظامی و ارایش جنگی در تلاش است تا نشان دهد که قدرت پاسخ به هرگونه شرایط جدید را دارد و در مقابل هم واشنگتن با اعزام ناوها و افزایش توان تهاجمی خود می خواهد صحنه جدیدی را خلق کند.

در چنین شرایط سوال مهم اینست که اولا آمریکا تصمیم به تهاجم دارد و دیگر اینکه مدل این حمله چگونه خواهد بود.


در پاسخ به چنین سوال مهمی می توان طرح آمریکا در سوریه را به ترتیب زیر ترسیم نمود:


1- طرفین تحولات حاضر در سوریه با ادبیات تند و تهاجمی در حال فهماندن این نکته به رقیب هستند که اوضاع پیچیده است.
2- افزایش قدرت نظامی و اوردن امکانات نظامی همه دلالت بر این موضوع دارد که طرفین در حال برآورد کردن رقبا برای هر گونه اقدام احتمالی هستند.
3- تغییرات در واشنگتن و اوردن افراد تندرو مثل بولتون و پمپئو حکایت ازان دارد که سیاست های محتاطانه آمریکا شاید دیگر به شدت قبل قابل اجرا نباشد.
4- در تصمیم واشنگتن برای هر گونه اقدام برخی عناصر تحریک آمیز مثل عربستان و اسراییل و حتی برخی کشورهای اروپایی در حال تاثیرگذاری هستند که هریک بدلیلی در این بحران می تواند صاحب منافع باشند.

5- چون بمباران شیمیایی پرونده تکراری در تحولات سوریه است و معمولا هم بنا به برخی ملاحظات مقصران این اقدام ضدانسانی همیشه در پس پرده ابهام می مانند به نظر می رسد این موضوع حتی در صورت برگزاری جلسه شورای امنیت باز نتواند تاثیر چشمگیری بر تصمیم گیران بحران سوریه بگذارد.

6- رفتار ترامپ در روزهای گذشته به پیچیدگی های اقدام احتمالی آمریکا افزوده است جراکه او مدتی پیش خواستار خروج نیروهایش از خاک سوریه شد ولی به مدت کوتاهی تغییر عقیده داد و خواستار تصمیم جدید در این باره شد.

در هر صورت صف آرایی رقبا در منطقه و تند شدن ادبیات مقامات در کنار آرایش جنگی جدید به همراه درخواست ورود شورای امنیت به مسئله در کنار تحرکات برخی کشورها به شعله ور کردن اتش جنگ و حتی پرداخت هزینه های این اقدام همه و همه حکایت از اتشی در زیر خاکستر دارد که شاید خیلی ها منتظر آن هستند ولی ایا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است؟


الف : به نظر می رسد تیم تندروها در امریکا به همراه عناصر منطقه ای شان درحال تحریک ترامپ به تهاجم نظامی ولو محدود به دمشق هستند تا تحولات را به سود خود رقم بزنند ولی رییس جمهور تاجر پیشه امریکا همچنان که تاکنون نشان داده در حال ارزیابی و چرتکه انداختن برای چنین موضوعی است که کدام رفتار می تواند به نفعش باشد تا هم تهدید کند و رقبا را بترساند و هم در فضای تحولات سوریه دست برتر را داشته باشد.


ب: در چنین فضایی به نظر می رسد ترامپ با تند کردن ادبیات و مواضع خود می خواهد از یکسو هواداران خود را مجاب کند و در مقابل حریفان را وادر به عقب نشینی نماید و در صورت برآورده نشدن مطالباتش دست به یک اقدام کوچک نظانی در وهله اول و سپس گسترده کردن بحران در صورت نیاز بزند.


سخن اخر اینکه در هر صورت آمریکا بدنبال افزایش تنش ها و گرفتن امتیازات لازم در تحولات سوریه است و تحریک اسراییل و عربستان و برخی دیگر کشورها هم مزید بر علت شده ولی باید بهانه لازم را بدست آورد که به نظر می رسد بهانه لازم می تواند هر گونه اقدام نسنجیده و یا موانع رقبا در رسیدن به اهداف او باشد که بدست اوردن این دستاویز چیز خیلی سختی در یک جنگ نیست.


حال فقط می ماند مدل اقدام آمریکا در سوربه که محتمل ترین و کم هزینه ترین آن که در گدشته هم برای امریکا امتحانش را پس داده، حملات موشکی است و این همان مدل عراق است که ترامپ می تواند در دستور کارش قرار دهد یعنی تهاجم از راه دور و در صورت نیاز مانور در میدان نبرد این آخر راه نبرد احتمالی امریکا در سوریه می تواند باشد ولی تاکید می کنم اولویت اول ترامپ ترساندن رقبا برای امتیاز گیری است ولی اگر نشد حملات محدود موشکی که البته خیلی ها معتقدند این اقدام می تواند تبعات بین المللی هم داشته باشد و اتش جنگ را در منطقه با ابعاد جهانی روشن کند ولی فعلا دغدغه مرد اول تصمیم گیری در کاخ سفید است!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    47 6
    همیشه باید هوشیار بود چون دنیا پر از دیوانه است. راه انداختن جنگ ساده است ولی جمع کردن آن مشکل. موهای اوباما برای کاهش دامنه جنگ امریکا در افغانستان و عراق سفید شد.
  • شمس تبریزی A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    41 32
    هر زمان که ارتش سوریه پیروزی ای به دست میاره این حملات شیمیایی توسط شکست خوردگان اتفاق میفته. سال پیش هم دقیقا در همین زمان و به همین بهانه به ادلب حمله شیمیایی شد. اتفاقا بی دلیل نیست که به فاصله کوتاهی بعد از سخنرانی ترامپ مبنی بر خروج از سوریه حمله شیمیایی به دوما از طرف وابستگان به عربستان طراحی میشه تا ترامپ را مجاب به ماندن کنند. تحلیل شما به نظرم درسته. مانور ناوها و هواپیماهای آمریکایی عمدتا برای ارعاب و امتیاز گیریه و در صورت عدم نتیجه، حملات محدود برای باجگیری. صحبت مرون حاوی نکته مهمی بود. گفت این حمله به مواضع ارتش اسد خواهد بود و نه متحدان او. مشخصه که هدف از این اقدامات ارعاب ایران و روسیه و امتیاز گرفتن است. غرب برنامه بلند مدت برای سوریه نداره
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    22 9
    آمریکا و اسرائیل هیچگاه با بشار اسد مشکل خاصی نداشته و حتا در صدد از بین بردن او طی 7 سال درگیری های داخلی نبوده اند. او را به تمامی گروه ها و جبهه های متعدد مخالف ضد رژیم ترجیح داده اند. مشکل و هدف اصلی کنترل بنیاد گرایی و ضربه زدن کنترل شده به آن تا حد ممکن است. روسیه نیز در این بین با آمریکا هماهنگی اقتضایی و موردی داشته و هم هدف است. نبرد آرماگدونی و فرسایشی سوریه هیچ خروجی امیدوار کننده ای برای طرفهای ضعیف تر درگیری ها ندارد چه مخالفان خوش خیال داخلی بشار اسد چه مدیران نبرد های نیابتی. بهترین بازی هم از آن اژدهای بالدار و بزرگ چینی بوده است : نظاره گری سکوت و انتظار ...
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    1 6
    این به اصطلاح کارشناس مشاور ترامپ است یا طرفدار سوریه و مردم بدبختش؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    14 7
    پس اینهمه پول ملت که دادیم به سوریه از کی بگیریم
  • بی نام IT ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    0 3
    اصل مسأله که متن رو بر اساس اون نوشتید اشتباهه اصلا کی گفته که دولت سوریه شیمیایی زده