مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت:در حال حاضر یک فروند بالگرد برای انتقال بیماران در اختیار اورژانس است و یک فروند هم به عنوان رزرو وجود دارد و این تعداد جوابگوی جمعیت بیماران نیازمند نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، غفور راستین فرسوده بودن بالگرد موجود و نداشتن پدهای پروازی استاندارد در محل‌های فرود و بیمارستان‌ها را مشکل پیش رو در امدادرسانی هوایی نام برد و ادامه داد: بیشترین موارد استفاده از بالگرد هوایی برای انتقال بیماران در حوادث ترافیکی است و پس از آن انتقال مادران باردار در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل آمار استفاده از بالگرد و امدادهوایی برای انتقال بیماران سه برابر شده است، اضافه کرد: امار کل ماموریت‌های هوایی گذشته ۱۹ مورد بوده است که در سه ماهه سال گذشته تنها ۳ مورد و امسال ۹ مورد گزارش شده است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بیان داشت: استفاده از امداد هوایی و بالگرد بیشتر در مناطق صعب العبور که امکان دسترسی زمینی وجود ندارد و مسافت‌های طولانی که امدادرسانی از طریق زمین مشکل دارد، به کار می‌رود.

دکتر راستین ادامه داد: امداد هوایی باید در زمانی استفاده شود که در مقایسه با کد زمینی امداد هوایی عملکرد بهتری داشته باشد، همچنین بالگرد برای مصدومین با تعداد بالا به عنوان انتقال دهنده به مکان مناسب‌تر استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای پرواز بالگرد بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: بالگرد باید در شرایط آب و هوایی مناسب و صاف استفاده شود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان همچنین فعالیت‌های اورژانس را به چند دسته تقسیم نمود و تشریح کرد: خدمات فوریتهای پزشکی در تمام زمینه‌ها قابل ارائه است که شامل امدادرسانی به بیماران قلبی، سکته های مغزی، تنفسی، حوادث صنعتی، خانگی و ورزشی، تصادفات، افراد مسن، کودکان و زنان باردار و تصادفات می شود.

وی با اعلام اینکه افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس در دستور کار است، گفت: بر اساس برنامه توسعه ششم در سطح استان تعدادی پایگاه‌های اورژانس پیش بینی شده است که در زمان معین احداث می‌شود.

 

نیاز به تجهیز ۲۰ پایگاه اورژانس به دو کد آمبولانس
دکتر راستین در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر ۴۰ پایگاه در شهرستان اصفهان فعالیت می‌کنند که حداقل تعداد ۲۰ پایگاه ما باید به دو کد آمبولانس عملیاتی تجهیز شود.
وی کمبود پایگاه اورژانس شهری در شهرستان اصفهان را یکی از مشکلات اورژانس خواند و اظهار داشت: یکی از دلایل عدم راه اندازی آنها عدم تامین فضای مناسب و کمبود نیروی انسانی است. البته مساله اختصاص فضا برای ساخت و راه اندازی پایگاه مشکلی هست که خیرین شهرستان اصفهان کمک بزرگی می توانند در این زمینه داشته باشند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان به کمبود نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: عمده مشکل پیش روی اورژانس کمبود نیروی انسانی خصوصا نیروی بومی می باشد که بدلیل عدم استقبال جوانان اصفهانی از رشته فوریتهای پزشکی و پرستاری، همچنان مجبور هستیم از نیروهای غیر بومی استانهای مجاور استفاده کنیم، همچنین به خاطر محدود بودن ظرفیت های استخدامی همچنان مشکل کمبود نیروی انسانی در اورژانس پابرجا است .
وی ادامه داد: عدم آشنایی مردم و مسئولین از عملکرد اورژانس و شرح وظایف اورژانس نیز باعث ایجاد مشکلاتی در فرایند خدمت رسانی می گردد.
دکتر راستین از رضایت مندی بیش از ۸۰ درصد مردم از عملکرد اورژانس خبر داد و بیان داشت: وجود پرسنل که به صورت شبانه روزی در تحمل سختی ها و گرفتاری و مشکلات در پرداخت حقوق و مزایا حداقل دو شیفت کاری را کار می‌کنند و همچنین حمایت مسئولین دانشگاه از اورژانس ۱۱۵ و نیز به روز بودن تجهیزات و امکانات واحدهای امدادی اورژانس استان از نقاط قوت اورژانس می باشد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آلودگی هوا و بحران آب آیا امروزه حجم بیماریها و امداد خواهی از شما افزایش یافته است، گفت: تفاوت محسوسی در آمار در این خصوص نداشته ایم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =