ایرنا نوشت: اخیرا پژوهشگران اعلام کردند کشور هند که در نیمه جنوبی با آب محصور شده و در نیمه شمالی از منابع برف و یخچال رشته کوههای هیمالیا برخوردار است، به‌زودی با شدیدترین بحران آبی که تاریخ بشر به خود ندیده است ، دست به گریبان خواهد شد.

 

این گزارش در حالی منتشر شد که آثار این بحران از مدت‌ها پیش خود را در زندگی عادی مردم نمایان کرده است.

چندی پیش گزارشی تحت عنوان 'شاخص مدیریت آب' توسط نیتین گادکاری وزیر منابع آبی هند منتشر شد که در آن تأکید شده بود این کشور با شدیدترین بحران آب در تاریخ بشر روبرو است چراکه حدود 600 میلیون نفر از مردم آن با کمبود شدید آب روبرو هستند و سالانه 200 هزار نفر به دلیل عدم دسترسی به آب سالم جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس این گزارش تا سال 2030، میزان تقاضای هند برای آب دو برابر سطح عرضه آن خواهد بود که این امر به معنی بحران آب برای میلیون‌ها نفر و صدمه 6 درصدی به رشد تولید ناخالص داخلی هند است.

وزارت منابع آبی هند همچنین در این گزارش اشاره کرد که 60 درصد از منابع آبی هند آلوده هستند و هند ازنظر کیفیت آب در میان 122 کشور در جایگاه 120 قرار دارد که یک دلیل آن وجود اورانیوم در آب آشامیدنی است به همین خاطر نیاز فوری به حفظ منابع آبی و نحوه استفاده بهینه از آن‌ها وجود دارد.

این گزارش با استناد به داده‌های سازمان‌های جهانی مانند یونیسف اعلام کرده است که تا سال 2030 بیش از 40 درصد از مردم به آب آشامیدنی دسترسی نخواهند داشت و تا سال 2020 منابع آب زیرزمینی در شهرهای هند ازجمله دهلی‌نو، بنگلور و حیدرآباد کاملاً خشک خواهد شد.

با توجه به این گزارش 53 درصد از مناطق کشاورزی هند به بارش باران وابسته است. بسیاری از ایالت‌های هند در حفظ و ذخیره منابع آبی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و این ایالت‌ها باید عملکرد خود را در این خصوص بهبود دهند.

پیش‌ازاین بررسی‌های ماهواره‌ای ناسا نشان داد هند درمیان کشورهایی قرار دارد که استفاده بی‌رویه از آب، منابع آب شیرین این کشور را درخطر نابودی قرار داده است.

در این گزارش آمده است: در شمال هند، باوجود بارش طبیعی باران در طول دوره موردمطالعه، استخراج آب‌های زیرزمینی برای آبیاری محصولات گندم و برنج منجر به تخریب منابع آبی شده است.

پیش‌ازاین نیز روزنامه گاردین در گزارش خود اخطار داد منابع آبی در حال نابودی در چهار کشور ازجمله هند، مراکش، عراق و اسپانیا می‌تواند به قطع شدن کامل آب آشامیدنی در این کشورها تبدیل شود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در تلاش است تا این کشور را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کند؛ اما بحران کم‌آبی در این کشور تهدیدی درازمدت برای اجرای برنامه‌های نخست‌وزیر است.

هند یک‌ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است؛ اما سهم این کشور از منابع آب شیرین جهان تنها 4 درصد است. در حال حاضر، سومین اقتصاد قدرتمند آسیا با بحران شدید کمبود آب مواجه است.

در زمان کمبود آب، اغلب اولین ضربه متوجه کارخانه‌ها خواهد شد. مراکز صنعتی تنها هشت درصد از کل مصرف‌کنندگان آب در هند را تشکیل می‌دهند. قسمت اعظم مصارف منابع آبی در هند (بیش از 80 درصد) متعلق به حوزه آبیاری و مصارف خانگی است؛ اما مسئولان برای کاهش این میزان مصرف تلاشی نمی‌کنند.

 

***بحران آب آشامیدنی با کشف آلودگی گسترده اورانیوم در آب‌های زیرزمینی هند

دانشگاه دوک آمریکا نیز به‌عنوان همکار تحقیقاتی بخش دولتی هند در تحقیقی اعلام کرده است که آب‌های زیرزمینی در 16 ایالت هند دچار آلودگی گسترده اورانیوم هستند.

دانشگاه مذکور در مقاله مفصلی که در نشریه 'ساینس دیلی' منتشر کرد اعلام کرد این آلودگی از منابع طبیعی و انسانی به وجود آمده و استفاده بیش‌ازحد از منابع آبی زیرزمینی و همچنین گسترش نیترات در کودهای شیمیایی ممکن است عامل اصلی این امر است.

پزشکان می‌گویند استفاده از آب نوشیدنی آلوده به اورانیوم در طولانی‌مدت به بیماری‌های مزمن کلیوی منجر می‌شود.

یک استاد این دانشگاه گفت: تقریباً یک‌سوم کل چاه‌های آب آزمایش‌شده در ایالت راجستان، دارای سطح اورانیوم بالاتری از استانداردهای آب آشامیدنی تهیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی و آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات‌متحده بودند.

همچنین منابع آبی با سطوح مشابه از اورانیوم در 26 منطقه در شمال غربی و 9 منطقه در جنوب یا جنوب شرقی هند وجود دارند .

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در برنامه‌های نظارت بر کیفیت آب در هند باید تجدیدنظر شود و این بار اهمیت سلامت انسان در مناطقی که دارای آلودگی بالای اورانیوم هستند به نقطه مرکزی تلاش‌ها تبدیل شود.

 

***خشک‌سالی از کجا آمد؟

در کشوری که زندگی نزدیک به 70 درصد جمعیت با کشاورزی و منابع طبیعی ارتباط مستقیم دارد خشک‌سالی به معنای مشکلات اقتصادی بسیار بزرگ است. با کمبود شدید آب، کشاورزان فقیر و فقیرتر می‌شوند و تولید ملی با خطر کاهش روبرو می‌شود.

خشک‌سالی چند سال اخیر در هند محصول پدیده تغییرات اقلیمی شدید جهانی است که به گفته دانشمندان باعث شده است فصل باران‌های موسمی حاصل چندانی برای این کشور در برنداشته باشد.

در بسیاری از ایالت‌ها مانند ماهاراشترا و گجرات و حتی راجستان که کنار اقیانوس و دریا قرار دارند برخی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و سدها خشک شدند.

 

***نتایج اقتصادی و اجتماعی خشک‌سالی چیست؟

باکم شدن هرساله بارش‌ها، صدها میلیون نفر که نان خود را از زمین درمی‌آورند به‌یک‌باره تمام محصولات خود از قبیل برنج، ذرت، نیشکر و دانه‌های روغنی را از دست دادند و بسیاری از آن‌ها به شهرها هجوم آوردند که باعث یک بحران مهاجرتی شد.

آن‌ها که نتوانستند مهاجرت کنند دیگر امیدی به تأمین زندگی خانواده‌های معمولاً پرتعداد خود نداشتند. بسیاری از آن‌ها تصمیم گرفتند جان خود را بگیرند و همین باعث شد پدیده‌ای منحصربه‌فرد در این کشور شکل بگیرد که مانند آن در تاریخ مشابهی نداشته است. در سال‌های اخیر ایالت ماهاراشترا به گورستان کشاورزان ناامید تبدیل شد به‌طوری‌که آمار نشان می‌دهد در کمتر از دو دهه گذشته بیش از 26 هزار کشاورز هندی دست به خودکشی زنده‌اند.

 

***دولت چه می‌گوید و چه می‌کند؟

دولت هند بیکار ننشسته است و بحران بی‌آبی را به‌عنوان یکی از مسائل مهم مملکتی به رسمیت شناخته است. اما وسعت کشور و تنوع اقلیمی کار را دشوار می‌کند.

دولت مهم‌ترین برنامه خود را در افزایش آگاهی همگانی نسبت به این معضل قرار داده است. مقامات دولتی می‌گویند همه باید بدانند که بارش باران برف و حجم بزرگ آب‌هایی که همه‌ساله در فصل باران‌های موسمی بران سرزمین می‌باید به معنای 'منابع آبی' کافی برای زندگی و کشاورزی نیست و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا این معضل را مدیریت کنند.

دولت با شعار 'آب نیست، درآمد نیست' به کمپین‌های اجتماعی فراوانی انگیزه بخشیده است که هدف اصلی آن‌ها روشن کردن این نکته برای عوام مردم است که کمبود آب صرفاً مشکل کشاورزان نیست بلکه زندگی روزمره مردم و فعالیت صنایع را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بسیاری از مقام‌های دولتی می‌گویند باید بودجه بیشتری به مناطق آسیب‌دیده اختصاص یابد و طرح جیره‌بندی آب نیز باید در بسیاری از استان‌های هند آغاز شود. بااین‌حال برخی از تحلیلگران می‌گویند آینده دنیا تا سال 2200 چیزی شبیه وضعیت هند در اوج فصل گرما است.

بسیاری از سازمان‌های غیردولتی نیز از دادگاه عالی این کشور خواستند تا به نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی نسبت به افزایش کمک به مناطق محروم فشار بیشتری آورد.

در حال حاضر بسیاری از خانوارها در شهرها و روستاها به امید یافتن چاه آب‌ خانه و کاشانه خود را رها کردند. دست‌کم 10 استان در هندوستان با خشک‌سالی بی‌سابقه در 50 سال اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فصل باران‌های موسمی از یک ماه آینده (اواخر تیرماه) در هندوستان آغاز می‌شود. مردم این کشور امیدوارند تا بارش‌های موسمی امسال بتواند چرخه صنعت کشاورزی و صنعت و در پی آن درآمد ملی این کشور را از برزخ فعلی نجات دهد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =