ایسنا نوشت: تلسکوپ فضایی "هابل" ناسا تصویری از یک کهکشان موسوم به " UGC ۱۲۶۸۲ " ثبت کرده است که شامل گروه‌های مختلف ستاره‌ای است.

تلسکوپ فضایی "هابل" تصویر کهکشانی موسوم به " UGC ۱۲۶۸۲ " را ثبت کرده است که ۷۰ میلیون سال نوری از ما دورتر است. این کهکشان میزبان یک انفجار ستاره‌ای موسوم به "ابرنواختر"( supernova) است.

پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام "ابرنواختر" به پایان می‌برند. در نوامبر سال جاری، یک دختر ۱۴ ساله به نام "کارولین مور" از نیویورک، این ابرنواختر را کشف کرد. این اکتشاف وی را به عنوان جوان‌ترین فرد کاشف کهکشان‌ها قرار داد.

پیگیری‌هایی که توسط دانشمندان دیگر در زمینه اکتشاف این کهکشان صورت گرفت، نشان داد که این کهکشان بسیار شگفت انگیز است.

اول این که این کهکشان میزبان، به ندرت سبب ایجاد "ابرنواختر"می‌شود.

دوم اینکه، ابرنواختری که در این کهکشان ایجاد شده است یکی از کم‌نورترین ابرنواخترهایی است که تاکنون مشاهده شده است. هم‌چنین این ابرنواختر پس از انفجار با سرعتی آهسته گسترش یافت و میزان انرژی که آزاد کرد، کمتر از حد انتظار بود. ستاره شناسان به تازگی این کهکشان را به عنوان یک زیرمجموعه از "ابرنواختر نوع یک ای"( a Type Ia supernova) طبقه بندی کرده‌اند.

در"ابرنواختر نوع یکم ای" دسته‌ای از منظومه‌های دوتایی دوستاره که به دور یکدیگر می‌چرخند دیده‌می‌شود که در آنها یکی از ستاره‌ها یک کوتوله سفید است و ستاره دیگر ممکن است هر اندازه از یک ستاره غول‌پیکر گرفته تا کوتوله سفیدی حتی کوچکتر از اولی داشته باشد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =