۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹
 آیا کلاردشت در زباله غرق می‌شود؟

ایرنا نوشت: علم کوه شهرستان کلاردشت به عنوان دومین قله مرتفع کشور که همه ساله در فصل کوهنوردی میزبان هزاران کوهنورد و گردشگر است، این روزها به علت رهاسازی زباله و دفع غیر اصولی فاضلاب های انسانی حال خوشی ندارد.

فصل کوهنوردی هر سال از اواخر خرداد ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه نیز ادامه دارد . در این فصل منطقه شاهد حضور هزاران کوهنورد داخلی و خارجی و گردشگرانی که برای فرار از گرمای تابستان در این منطقه اطراق می کنند، این در حالی است که طبیعت این منطقه به دلیل رهاسازی زباله و فاضلاب انسانی این افراد دچار خسارت جبران ناپذیری شده است.

طبق آمار منابع رسمی، سال گذشته دستکم 9 هزار کوهنورد که دستکم 400 نفرشان خارجی بودند به قله علم کوه و تخت سلیمان در شهرستان کلاردشت صعود کردند.

علم کوه نام کوهی با ارتفاع قله 4850 متری است که در منطقه تخت سلیمان شهرستان کلاردشت در استان مازندران واقع شده و پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران محسوب می شود.

بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ ای است که در دامنه شمالی آن واقع شده و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند ' کی 2 ' در جهان را دارد.

یکی از شهروندان کلاردشت که خود را به عنوان حامی محیط زیست منطقه معرفی کرد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:‌ صرف نظر از کمبود امکانات امداد و نجات ، رها سازی فاضلاب انسانی و زباله در دامنه های قلل علم کوه و تخت سلیمان معضلی نگران تبدیل شده است.

مهدی معصومی افزود :‌ هرسال همزمان با آغاز فصل کوهنوردی علاوه بر حضور افراد کوهنورد ، عده زیادی افراد به بهانه گردشگری برای اقامت تا پای قلل علم کوه و تخت سلیمان می روند و متاسفانه نه تنها بر آمد و شد آن ها نظارتی نمی شود، بلکه با ریختن زباله و فاضلاب انسانی خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست این منطقه وارد می کنند.

وی ادامه داد :‌ به عنوان نمونه براساس گزارش های مستند در منطقه 'هزارچال ' یک شب حدود 500 تخته چادر برای اقامت تعدادی از گردشگران برپا شد و متاسفانه دیده شد که حجم انبوهی از زباله و فاضلاب انسانی این دسته از مسافران در این منطقه ریخته شده است.

زباله

این فعال محیط زیست کلاردشت خواستار چاره اندیشی مسئولان شد و گفت: اگر حضور گردشگران تا پای قله کوه مجاز است ، پس مسئولان باید امکانات لازم را هم فراهم کنند تا به محیط زیست آسیب نرسد.

معصومی افزود :‌ 2 ماه پیش نشست شورای اداری شهرستان در منطقه کوهستانی ' ونداربن ' واقع در مسیر منتهی به قلل علم کوه و تخت سلیمان برگزار و مقرر شد تا برای حفظ و حراست از طبیعت زیبای قله علم کوه برنامه ریزی ، ضمن اینکه طرحی تحت عنوان طرح جامع گردشگری کوهستان های کلاردشت هم مصوب شود.

وی توضیح داد : در این طرح مسائلی که باید مدنظر قرار گیرد این است که تا پیش از فرارسیدن فصل کوهنوردی مسئولان دست اندرکار باید با مدیریت صحیح ، نظارت دقیق و برنامه ریزی درست پیش بینی های لازم را برای پذیرش افراد کوهنورد ایرانی ، خارجی و حتی گردشگران و مسافران ورودی به این منطقه داشته باشند.

فرماندار سابق کلاردشت که حدود 2 ماه پیش بازنشسته شد، به خبرنگار ایرنا بر تسریع در چاره اندیشی تاکید کرد و گفت :‌‌ رودخانه سردابرود از قلل علم کوه و تخت سلیمان سرچشمه می گیرد و در صورتی که امکانات لازم در منطقه فراهم نیاید امکان نفوذ سرریز فاضلاب انسانی و شیرابه زباله در مناطق بالا دست به رودخانه وجود دارد.

ایوب صالحی به بروز بیماری در میان مردم کلاردشت در گذشته اشاره کرد و افزود : شاید یکی از علت های آلودگی آب آشامیدنی شهرستان کلاردشت ناشی از آلوده بودن آب رودخانه سردابرود بوده باشد که باعث شد تا عده زیادی از روستائیان و شهروندان این منطقه بیمار و در نهایت روانه بیمارستان شوند.

رودخانه سردآبرود از بلندترین کوه های منطقه البرز مرکزی مانند تخت سلیمان، علم کوه، سیاه کمان، رسم بنیشت، خرسان سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافت زیاد در شهر چالوس به دریای خزر می ریزد.

در خرداد ماه امسال دست کم 500 نفر از شهروندان و روستائیان کلاردشت مسموم و برای درمان روانه بیمارستان شدند و نتایج بررسی ها و نمونه برداری های مسئولان بهداشتی مازندران نشان داد که این افراد به علت نوشیدن آب ناسالم و غذا دچار چنین مسمومیتی شدند.

کارشناسان معتقدند فضولات انسانی در طبیعت بین 20 تا 30 روز زمان می برد تا جذب خاک شود و به دلیل وجود نیترات اگر وارد آب های زیر زمینی شوند باعث بروز آلودگی هایی می شوند.

فرماندارسابق کلاردشت گفت :‌ در بازدید های به عمل آمده تنها تعداد اندکی دستشویی های صحرایی در مسیر رفت و آمد کوهنوردان و گردشگران قلل علم کوه و تخت سلیمان وجود دارد که بنا به اظهار نظر کارشناسان محیط زیست منطبق با موازین زیست محیطی نیست.

صالحی افزود :‌ علم کوه در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده و بنابراین به خاطر اهمیت این موضوع و صیانت از این اثر طبیعی باید مسئولان ذیربط از جمله سازمان های محیط زیست ، جنگل ها ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دراین حوزه فکری کنند تا به شیوه درست و هدفمند گردشگری این منطقه مدیریت و هدایت شود.

وی اظهار داشت : در زمان تصدی فرمانداری این شهرستان بارها با مسئولان ذیربط برای حل این معضل نامه نگاری شد ولی متاسفانه تاکنون این پی گیری ها نتیجه نداد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های چالوس و کلاردشت نیز گفت :‌ موضوع ساماندهی زباله و فاضلاب انسانی در دامنه های علم کوه در نشست مدیریت کارگروه پسماند فرمانداری کلاردشت مطرح شد.

ابوالقاسم محمد پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ علم کوه در فهرست آثار ملی طبیعی ثبت شده و منتهی در زمان ثبت آن اشکالی که وجود دارد این است که محیط زیست می تواند تا ارتفاع بیش از چهارهزار متری این قله دخالت و نظارت داشته باشد و ارتفاعات پائین دست آن هیچ دخالتی نمی توان کرد.

وی اظهار داشت : با این وجود هرساله پس از پایان فصل کوهنوردی ، زباله های پراکنده و انباشته شده در طبیعت این منطقه با حضور افراد کوهنورد و دوستداران محیط زیست جمع آوری و به مناطق پائین دست انتقال داده می شود.

او با بیان اینکه همه سال بین 4 تا 5 تن زباله در دامنه های این قله ها جمع آوری می شود ، افزود:‌ در فصل کوهنوردی امسال نیز با مجوز اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری منطقه ، کمپ گردشگری ‌در دامنه های علم کوه دایرشده و عده ای برای کسب درآمد و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران اقدام با برپایی صدها چادر کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های چالوس و کلاردشت گفت: بخش عمده ای از فاضلاب و زباله های این دسته از گردشگران به شیوه کاملا غیراصولی در دامان طبیعت ریخته می شود.

محمدپور تاکید کرد که باید کارگروه علم کوه در فرمانداری شکل گیرد تا به صورت دلخواه هرکسی نتواند به دامنه های علم کوه برود و دراین حوزه نیز دستگاههای حاکمیتی مانند میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، محیط زیست ، منابع طبیعی ، بهداشت و درمان، بخشداری و فرمانداری لازم است عضو کارگروه شوندتا بتوانند راهکار مناسب برای حل این معضل ارائه دهند.

وی اظهارداشت :‌ از آنجایی که این منطقه شاهد افراد کوهنورد خارجی است و این افراد بنوعی انتقال دهنده آداب، رسوم و فرهنگ ایران به کشور خودشان هستند، بنا بر این باید با جدیت بیشتر این موضوع پی گیری شود تا از این پس شاهد پراکندگی زباله در جای جای اطراف علم کوه و دیگر قلل این منطقه نباشیم .

قله مرتفع علم کوه با ارتفاع 4850 متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان کلاردشت در غرب مازندران قرار دارد .این قله پس از دماوند با 5671 متر ارتفاع، دومین قله مرتفع ایران است.

این منطقه با بیش از 45 قله بالای 4000 متر و داشتن یخچال های متعدد ، برف چالها و دیواره هایش مشهورترین ارتفاعات ایران و نامی آشنا برای کوهنوردان داخلی و خارجی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =