شهردار اردبیل از نصب و نمایش ۱۱ «المان شهری» یا نماد مذهبی و مناسبتی ویژه محرم در مناطق شهر اردبیل خبر داد؛ در تمامی نقاط شهر رنگ و بوی محرم طنین انداز شده و شهروندان اردبیلی هر یک به نحوی ارادت خود را به سالار شهیدان به منصه ظهور می کشانند که یاد ایستادگی شهدای کربلا در برابر ظلم بار دیگر با بیرق حسینی برافراشته شود.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ حمید لطف‌اللهیان گفت: در تمامی نقاط شهر رنگ و بوی محرم طنین انداز شده و شهروندان اردبیلی هر یک به نحوی ارادت خود را به سالار شهیدان به منصه ظهور می کشانند که یاد ایستادگی شهدای کربلا در برابر ظلم بار دیگر با بیرق حسینی برافراشته شود.


وی اظهار کرد: با توجه به اینکه منظر شهری پدیده ای است که همواره در حال تغییر اســت و تحت تاثیر شرایط مختلف اجتماعی و فرهنگی شکل می گیرد و نیز باتوجه به تاثیر محیط در ایجاد یا تقویت باورهای مذهبی شهروندان توجه به استفاده از المان مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: تعویض پرچم های الوان رنگی و میادین اصلی شهر با پرچم های سیاه، تبلیغات محیطی متناسب با ایام محرم و نصب پرچم های عزاداری، سیاه پوش کردن میادین، بلوارهای سطح شهر، چاپ و نصب پرچم ها و بنرهای مناسبتی با هدف انتقال مفاهیم ناب قیام حسینی از جمله اقدامات انجام شده در شهر اراک است.

وی بیان کرد: تبلیغات عاشورایی و مذهبی می تواند تاثیرات قابل توجهی را در اذهان شهروندان ایجاد کند و همچنین همراهی چهره شهر با باورهای مذهبی شهروندان به ایجاد حس تعلق بیشتر نیز کمک می کند.

حمید لطف اللهیان بیان کرد: اجرا و نصب المان های شهری با موضوعیت ماه محرم در اردبیل برای اولین بار صورت گرفته و تلاش شده با استفاده از گرافیک فضای شهری فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد.

وی با اشاره به اجرای این نمادها یا المان های شهری در مناطق مختلف اردبیل تصریح کرد: ورودی شهر، میدان عالی قاپو به عنوان مرکز عزاداری اردبیل، صحن بیرونی امامزاده سیدصدرالدین، چهارراه بازار و ورودی شهیدگاه و… مناطقی هستند که این المان ها در آن به نمایش گذاشته شده است.

شهردار اردبیل نمایش آئین های عزاداری اصیل و سنتی اردبیل با استفاده از این المان ها را یکی از ویژگی های این طرح محیطی برشمرد و یادآور شد: با بهره گیری از المان های انسانی آئین های طشت گذاری و شمع گردانی به عنوان آئین های چند صد ساله و منتسب به اردبیل به صورت نمادین برای شهروندان به نمایش گذاشته شده است.

وی فرهنگ سازی و ایجاد فضای مذهبی با بهره گیری از هنر و ایده های هنری را مهمترین هدف در اجرای این طرح برشمرد و بیان داشت: المان های شهری می توانند به عنوان یک نماد فرهنگی در بدنه شهری استفاده شده و در انتقال پیام های فرهنگی موثر باشند.

لطف اللهیان با بیان اهمیت طراحی محیط و مبلمان شهری در مناسبت های مذهبی متذکر شد: بی شک با استفاده از این طرح ها می توان فضای شهری را تغییر داد.

وی با اشاره به تاثیر المان های شهری در ایجاد فضای ذهنی، تاکید کرد که شهرداری اردبیل همواره برای ایجاد فضای مناسب در مناسبت های مذهبی و دینی تلاش کرده و در این خصوص از ظرفیت هنرمندان بهره گرفته است.

علاوه بر آماده سازی میادین سطح شهر با نصب المان هایی مناسبتی برای ایام سوگواری سالار شهیدان، در سطح شهر نیز فعالیت های گسترده ای برای سیاه پوش کردن شهر انجام گرفته است.

حمید لطف اللهیان

وی نصب المان های نوشتاری نورانی در پیشانی پل های شهری و میادین، نصب لمپوست و بنرهای با مضامین عاشورایی در ورودی های شهر، نصب پرچم مشکی در سطح شهر، نصب ریسه های مشکی در میادین شهری و نصب کتیبه های محرم در زیرگذرها و روگذرها و پل های عابر پیاده را از سایر اقدامات در ماه محرم دانست.

المان های ویژه ماه محرم در سطح شهر اردبیل نصب می شود

مدیر ارتباطات شهرداری اردبیل از فضا سازی مناسبتی شهر با نصب پرچم ویژه ماه محرم خبر داد و افزود: المان هایی ویژه ای نیز در خصوص ماه محرم طراحی شده که در شهر نصب می شود تا فضای شهر حال و هوای حسینی داشته باشد.

مجتبی لاله تصریح کرد: طرح پاکبانان محرم یک طرح اجتماعی و فرهنگی است که طی سه سال گذشته به همت شهرداری اردبیل و تلاش اعضا انجمن دیده بان طبیعت اردبیل در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر اردبیل برگزار شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام فرهنگی در راستای پاکسازی مسیر عزادارن حسینی، حرکتی ارزشمند و قابل تقدیر است، گفت: شهر اردبیل اولین شهر در کشور است که این طرح در آن اجرا شده و الگویی برای سایر شهرها مطرح است.

مدیر ارتباطات شهرداری اردبیل به مشارکت وسیع سازمانهای مردم نهاد و جوانان تشکلهای غیر دولتی در برگزاری تمامی مراسمات شهرداری اردبیل اشاره کرد و گفت: شهرداری اردبیل طی سالیان گذشته در بهره گیری از توان و ظرفیت سمن ها توانسته است موفق عمل کند.

وی گفت: همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی برای چهارمین سال متوالی طرح پاکبانان محرم در اردبیل اجرا می شود.

لاله از فضا سازی مناسبتی شهر با نصب پرچم ویژه ماه محرم خبر داد و افزود: المان هایی ویژه ای نیز در خصوص ماه محرم طراحی شده که در شهر نصب می شود تا فضای شهر حال و هوای حسینی داشته باشد.

مدیر ارتباطات شهرداری اردبیل همچنان به برپایی ایستگاههای صلواتی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: تمام تلاش مجموعه شهرداری اردبیل برای برگزار کردن عزاداری شایسته در شهر است چرا که اردبیل پایتخت حسینت در ایام تاسوعا و عاشورا، علاوه بر شهروندان میزبان میهمانان ویژه ای از اقصی نقاط کشور خواهد شد.

وی به آماده سازی فضای لازم برای اجتماع عظیم عزاداران حسینی در میدان عالی قاپو اشاره کرد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده امسال نیز دارالارشاد اردبیل، مکتب ایثار و ایمان و شهادت، به یاد شهدای کربلا عزاداری کرده و بار دیگر با خلق حماسه‌ای معنوی ارادت خود را به اهل بیت (ع) ثابت خواهند کرد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =