ریزش مو یک مشکل متداول و نگران‌کننده برای همه افراد است. علاوه بر ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنیک، طاسی منطقه‌ای یا کامل قسمتی از بدن که مو به طور طبیعی در آن ناحیه رشد می کند، بیماریهایی نظیر بیماری های تیروئیدی، لوپوس، دیابت، فقر آهن، اختلالات تغذیه ای و کم خونی می توانند باعث ریزش مو شوند.

هم چنین شامپو زدن بیش از حد، فر کردن دائمی موها، دکلره کردن و رنگ کردن موها می تواند با نازک شدن و کم پشت شدن کل موها مرتبط باشند، زیرا این روشها باعث ضعیف شدن و شکننده شدن موها می گردند.


امروزه مصرف چای سبز هم به عنوان یک گیاه شناخته شده برای درمان ریزش مو ،بسیار متداول است. زادگاه گیاه چای سبز (کاملیا سینن سیز) کشور چین بوده اما در بسیاری از کشورهای آسیایی همچون ژاپن و هند و ... نیز رشد می کند. مواد مؤثر این گیاه عبارتست از: آلکالوئیدهای پورین نظیر کافئین، تئوبرومین و تئوفیلین. کاتشین مهمترین ترکیب موجود در برگ چای تخمیر نشده (سبز) است که خواص آنتی اکسیدانی بارزی دارد.


فراوان ترین کاتشین موجود در چای سبز اپیگالوکاتشین-۳- گالات (EGCG) است که نقش اساسی در خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی چای سبز دارد. آنتی اکسیدان ها مواد تجمیع کننده رادیکالهای آزاد هستند و رادیکالهای آزاد قادرند به سلولها حمله کرده و حتی منجر به مرگ سلول گردند.

اثرات موجود در چای سبز بیشتر از ویتامینc

ازمایشگاه دکتر جهانگیر


دانشمندان معتقدند که رادیکالهای آزاد در ایجاد پیری همانگونه که در سرطان و بیماریهای قلبی دخالت می کنند، شرکت دارند. اثرات آنتی اکسیدانی پلی فنل های موجود در گیاه چای سبز بیشتر از ویتامین C بوده و حتی گفته شده ۲۰ مرتبه بیشتر از ویتامین E می باشد. به خاطر همین خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند کمک به برطرف کردن چروک های پوستی کرده، از پیری زودرس پیشگیری کند و سبب رشد مو گردد.


اخیراً گزارش شده است که EGCG در پیشگیری و درمان ریزش مو آندروژنیک ،می تواند با مهار انتخابی آنزیم ۵- آلفاردوکتاز مؤثر واقع گردد. چای سبز به نظر می رسد که روی آنزیم ۵- آلفاردوکتاز نوع I اثر گذاشته و لذا در درمان سبوره نیز مؤثر واقع شود. طبق مطالعات انجام شده مصرف چای سبز آهسته تر شدن سرعت تکثیر سلولی توسط آنزیم کاپساز ۱۴ میشود. این آنزیم در تفرق سلولی اپیتلیال دخالت دارد. با این مکانیسم می توان چای سبز را در درمان شوره سر مؤثر دانست.


شامپو «چای سبز پرمون » با فرمولاسیون تخصصی ، محصولی بسیار مناسب برای پیشگیری و درمان ریزش مو آندروژنیک و کاهش چربی زاید پوست سر می باشد.

موثر در کاهش شوره سر و تنظیم چربی پوست سر
همچنین این شامپو در کاهش شوره سر و تنظیم چربی پوست سر بسیار موثر است . شامپو چای سبز پرمون با استفاده از عصاره چای سبز در رویش مجدد مو نیز بسیار موثر است. البته استفاده از لوسیون ضد ریزش مو هربکس در کنار این شامپو نیز تاثیرات فوق العاده خود را در کاهش ریزش و رویش مجدد مو ، به خوبی نشان می دهد.


چای سبز از مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان، آنزیم، آمینواسید و ترکیبات فیتوشیمیایی مانند پُلی‌فِنول تشکیل شده و سرشار از ویتامین‌های گروه B، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم و کافئین است.


گزارش‌های مختلف درباره اثرات ضدالتهاب و ضدسرطان پوست ترکیبات پلی‌فنولیک چای سبز وجود دارند. پلی فنول های موجود در چای سبز هم چنین باعث پیشگیری از ریزش مو می گردند.  ترکیبات پلی‌فنولیک چای سبز به فلاونول‌هایی نسبت داده می‌شوند که به طور متداول به عنوان کاتچین‌ها شناخته می‌شوند.
 کاتشین ‌های موجود در چای سبز از قابلیت مهار آنزیم ۵-آلفا-رِدوکتاز برخوردارند که موجب جلوگیری از تبدیل تِستوستِرون به دی‌هیدروتِستوستِرون (تولید دی‌هیدروتِستوستِرون یا DHT در بدن یکی از دلایل اصلی ریزش مواست) می‌شود.


اپی گالو کاتشین -3- گالات ( EGCG) مهم ترین و عمده ترین کاتچین موجود در چای سبز است که استر اپی گالوکاتچین و گالیک اسید می باشد . EGCG با تکثیر سلول های پاپیل پوستی، سبب رشد مو در فولیکول های مو می شود.


چای سبز به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان های طبیعی در تحریک رشد موهای جدید مؤثر است و به‌علاوه، چای سبز به‌دلیل برخورداری از پَنتِنول (پرو- ویتامین B) و ویتامین‌های ‌E و C از مشکلات شایع نظیر خشکی پوست سر و شوره سر نیز جلوگیری می کند و در حفظ نرمی و حالت دهی مو مؤثر است.

موثر در حفظ نرمی و حالت دهی مو


چای سبز علاوه‌ بر تقویت، استحکام و سلامت موها موجب افزایش درخشندگی و شادابی مو نیز می‌شود و همچنین از مو در برابر آلودگی‌ها و محصولات بهداشتی‌آرایشی آسیب‌رسان محافظت می‌کند. به‌علاوه، چای سبز به‌دلیل برخورداری از پَنتِنول و ویتامین‌های ‌E و C در حفظ نرمی و حالت دهی مو مؤثر است.


مهمترین نقاط قوت شامپو چای سبز پرمون عبارتند از پیشگیری و درمان ریزش ارثی مو، کمک به رویش مجدد مو، کاهش و کنترل کننده چربی سر، کاهش شوره سر، تقویت ریشه مو ، افزایش خون رسانی به پوست کف سر، رطوبت رسانی به ریشه مو، داشتن خواص آنتی اکسیدانی ، کنترل چربی پوست سر، پیشگیری و درمان ریزش موی ارثی و افزایش مجدد رشد مو.

* شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر/ خرم آباد

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =