ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی سیلوهای استان لرستان/ افزایش کیفیت نان استان

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان از افزایش کیفیت نان این استان در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: کیفیت گندم خریداری شده امسال خوشبختانه افزایش یافته و سن زدگی این محصول کمتر از یک بوده و حتی در برخی از مناطق به صفر نیز میل پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، حجت الله بيرانوند اظهار داشت : تاکنون در زمينه خريد کلزا نسبت به سال قبل 17 درصد رشد توليد داشته‌ايم بگونه‌اي که حدود 3 هزار و 388 تن کلزا در سطح استان خريداري شده است.

وي ادامه داد: امسال برداشت گندم استان نسبت به سال قبل 15 تا 20 روز عقب افتاد به نحوي که همواره خريد تضميني از اواخر ارديبهشت آغاز مي‌شد اما به دليل شرايط آب و هوايي خريد ديرتر شروع شد.

سرپرست شرکت غله لرستان گفت: کيفيت گندم خريداري شده امسال خوشبختانه افزايش يافته و سن زدگي اين محصول کمتر از يک بوده و حتي در برخي از مناطق به صفر نيز ميل پيدا کرده است.

تامین گندم مورد نیاز استان توسط کشاورزان لرستانی

بيرانوند اظهار داشت: خوشبختانه 100 درصد گندم نياز استان توسط کشاورزان لرستاني تأمين مي‌شود، به نحوي که بر اساس آمارها ماهانه 17 هزار و 500 تن گندم مورد نياز استان بوده و سالانه 205 هزار تن گندم در استان مصرف مي‌شود و مازاد توليد استان در قالب نظام حمل و نقل به ساير استان‌ها ارسال و يا در سيلوها نگهداري مي‌شود.

سیلوهای لرستان

وي در ادامه با اشاره به اينکه هزينه بهره برداران دانه‌هاي روغني به صورت کامل پرداخت شده است، افزود: با وجود محدوديت منابع دولت پول کلزاي کشاورزان به صورت کامل پرداخت شد.

اين مسوول بيان کرد: 50 درصد هزينه گندم خريداري شده کشاورزان بلافاصله پرداخت شده و تاکنون بيش از 231 ميليارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده‌ايم البته در مورد گندمي که تا تاريخ 20 خردادماه تحويل داده شده است 100 درصد هزينه پرداخت شده و به تدريج پس از آن در حال پرداخت هستيم و حداکثر تا چند هفته آينده تمامي مطالبات گندم کاران پرداخت مي‌شود.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگاني لرستان در ادامه با اشاره به اينکه شهرستان ازنا با 80 هزار تن خريد تضميني گندم در صدر شهرستان‌هاي استان قرار دارد، گفت: اکنون بالاترين آمار خريد گندم مربوط به ازنا است و پس از ان کوهدشت، البته به دلايل مختلفي در خرم‌آباد، پلدختر، اليگودرز، کوهدشت و دورود با کاهش خريد مواجه بوده‌ايم و دليل اصلي آن نيز بارندگي و يا استفاده از کشت‌هاي جايگزين است.

بيرانوند عنوان کرد: در بحث ذخيره‌سازي به اندازه مصرف 2 سال در استان گندم ذخيره داريم و خوشبخانه وضعيت ذخيره سازي اين کالا مناسب است؛ اکنون لرستان 800 هزار تن سيلو و انبار مکانيزه دارد و 200 هزار تن نيز در دست احداث است که در شهرستان‌هاي نورآباد، بروجرد و الشتر و دورود در حال احداث هستند و با تکميل آنها طرفيت استان به يک ميليون تن خواهد رسيد و در نتيجه استان انبار غله بسيار مناسبي دارد.

800 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم سیلوهای استان

وي بيان کرد: در استان 13 کارخانه آرد وجود دارد و 800 هزار تن ظرفيت ذخيره سازي داريم اما به دليل ايبنکه مصرف گندم استان 200 هزار تن در سال است اين کارخانه‌ها با حدود 30 درصد از ظرفيت خود فعاليت مي‌کنند.

سرپرست شرکت غله لرستان در پایان گفت: کارخانجات آرد در کشور بيش از نياز هستند و در بسياري از استان‌ها نيز با اين مشکل مواجه هستيم و همين موضوع باعث شده است که نتوانيم آرد را آنگونه که بايد و شايد به ساير استان‌ها صادر کنيم، البته برخي از کارخانجات بخشي از آرد خودشان را به صورت آزاد به کارخانجات استان‌هاي مختلف صادر مي‌کنند

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =