در بازار محصولات پتروشیمی چه می‌گذرد؟

تقاضا برای محصولات پلیمری در پنج ماه اول سال جاری در حالی افزایشی سه برابری را تجربه کرده است که بررسی ها نشان می دهد مبنای اقتصادی برای این رشد تقاضا وجود ندارد .

 به گزارش خبرآنلاین، در سال 1396 از 53.6 ميليون تن محصول توليدي حدود 9 ميليون تن محصول، بين مجتمع‌هاي پتروشيمي و حدود 8 ميليون تن فروش خالص در داخل (عمدتاً از طريق بورس كالا) به فروش رفته و 22.5 ميليون تن صادر شده است.

حدود 15 درصد كل محصولات توليدي پتروشيمي در سال 1396 به طور خالص در داخل كشور به فروش رفته است. با توجه به اطلاعات ارائه شده از بورس كالا در این سال حدود 4 ميليون تن محصول پليمري و حدود 2 ميليون تن محصول شيميايي توسط مجتمع هاي پتروشيمي در بورس كالا عرضه شده است.

 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تاکید کرده است :با توجه به ایجاد تقاضای غیر واقعی برای محصولات پتروشیمی ضرورت اصلاح قيمت‌گذاري خوراك صنايع بالادستي پتروشيمي وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد يكي از دلایل دولت درخصوص مداخله قيمت‌گذاري در بازار محصولات پتروشيمي، تحويل خوراك به صنايع بالادستي پتروشيمي با نرخ 3800 تومان است. در اوايل سال جاري دولت به وزارت نفت اجازه داد تا براي محاسبه خوراك‌هاي تحويلي به واحدهاي پتروشيمي نرخ تسعير ارز مورد عمل براي واردات كالاهاي اساسي را به ازاي هر دلار 3800 تومان منظور كند. 

واحد تولید محصولات پتروشیمی

اين در حالي است كه هم اكنون ارز تخصيص يافته براي كالاهاي اساسي ازجمله دارو با نرخ 4200 تومان محاسبه ميشود، اما خوراك مجتمع‌هاي پتروشيمي همچنان با نرخ 3800 ريال محاسبه مي‌شود. براساس صورت‌هاي مالي سال 1396 هزينه خوراك مجتمعهاي بالادستي پتروشيمي بيش از 7 ميليارد دلار برآورد ميشود. با فرض عدم تغيير هزينه خوراك مجتمع‌هاي بالادستي پتروشيمي در سال جاري و لحاظ نرخ ارز 8000 تومان در بازار ثانويه، عدم‌النفع دولت از اتخاذ سياست مذكور حدود 300 هزار ميليارد ريال برآورد مي‌شود.

در این گزارش تاکید شده است : آزادسازي قيمت خوراك مي تواند يكي از چالشهاي اساسي در باب قيمتگذاري خوراك كه هر ساله در فصل بررسي بودجه هاي سنواتي موجب تنش در بازار سرمايه كشور مي شد را براي هميشه برطرف كند. به دنبال آن اصلاح قيمتگذاري محصولات پتروشيمي در بورس كالا با هدف ايجاد شفافيت در فضاي اقتصادي كشور ضروري است.

در عین حال همانطور كه آمار جدول نشان مي‌دهد پروانه بهره ب‌داري صادره صنايع پايين دست پتروشيمي منتخب در سه ماهه اول سال 1397 نسبت به سه ماهه اول سال 1396 رشد منفي داشته است. بنابراين افزايش تقاضاي سه برابري در بورس كالا نمي‌تواند ناشي از ايجاد ظرفيت توليد در سال 1397باشد. علاوه بر اين بنابه اظهارات موجود نسبت بهره برداري واحدهاي موجود صنايع پاييندستي پتروشيمي حدود 30 تا 40 درصد است. اين بدان معناست كه حدود 40 درصد تقاضاي موجود در بازار صرف توليد داخلي مي شود.

در این گزارش با اشاره اینکه ميزان توليد کالاهای صنعتي در سه ماهه اول سال 1397 نسبت به مدت مشابه سال قبل تغيير چنداني نداشته و در مواردي كاهش هم داشته ، تاکید شده است: در چنین شرایطی تقاضاي محصولات پتروشيمي در بورس كاال به رشد قابل توجه در توليد نيز منجر نشده است. بنابراين احتمال اينكه مواد اوليه احتكار شده يا به صورت غيررسمي از كشور خارج شده باشد، پررنگ مي شود.

 

223223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    4 0
    آنچه می گذرد رانت است و فساد. هم تولید کننده بالادستی محصولات پتروشیمی و هم تولید کنندگان پایین دستی دارای حواله