بیگدلی: روحانی کار سختی در نیویورک خواهد داشت

سیدعلی بیگدلی، کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی شرایط بین‌المللی ایران در سفر روحانی به نیویورک و شرکت در اجلاس سالانه پرداخته است. وی می‌گوید: سخنرانی روحانی باید روی ۳ محور متمرکز باشد.

محمد اکبری: حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز به نیویورک رفته و در روز اول اجلاس سالانه سازمان ملل در این مجمع سخنرانی خواهد کرد. این سخنرانی در حالی است که ترامپ پس از خروج از برجام سعی می کند فشار زیادی روی ایران وارد کند و برنامه ویژه ای از سوی او در مورد ایران قابل پیش بینی است. اما ایران با ماندن در برجام و تایید آژانس هسته ای سعی کرده است همچنان تعامل خود را با دیگر قدرتهای جهانی حفظ کرده و تلاشهای امریکای ترامپ برای ایجاد فضای ضد ایرانی در یک بعد بین المللی را خنثی کند. سوال این است که اجلاس سالانه پیش رو در سازمان ملل چگونه ارزیابی می شود و آیا تیم ایران می تواند از آسیبهای جوسازی رسانه ای علیه ایران عبور کند؟ در این باره با سیدعلی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید:

آقای روحانی در حالی به آمریکا رفت که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی با پیچیدگی‌های جدیدی روبروست و انتظار می‌رود  ترامپ بازی جدیدی در شورای امنیت با ریاست خود بر این شورای پیش بگیرد. رئیس‌جمهور ایران چه محورهایی را باید برای سخنان خود انتخاب کند؟

آقای روحانی برای اینکه با یک حد وسیعی از انتظارات و گله مندی های داخلی به امریکا رفته اند و اینکه در طول چهل سال گذشته به نظر می رسد هیچ کدام از روسای جمهوری ما با داشتن این حجم از بار سنگین و مسئولیت پذیری به چنین سفری نرفته بود از این رو کار سختی در پیش دارند و در شرایط بسیار حساسی ایران قرار گرفته است. لذا این سفر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و شاهد هستیم که خیلی از خبرگزاری های خارجی نیز روی آن مانور زیادی داده اند. از یک طرف بار سنگین آقای روحانی و از سویی جبهه گیری های جدید اعضای کاخ سفید و مخصوصا آمدن آقای برایان هوک با دستور کار ویژه در مورد ایران، قضیه را جدی تر کرده است. ترامپ و تیم او برای اینکه مسئله ایران را به یک پدیده بین المللی تبدیل کنند، تلاشهای زیادی کردند و تا حدودی هم در آن موفق بودند، ریاست و حضور ترامپ در شورای امنیت نیز روی همین مسئله دنبال می شود که رهبری امریکا بر موج خصومت علیه ایران تحقق قطعی پیدا کند و تبدیل کردن پدیده ایران به یک مسئله بین المللی عملی شده و وارد فاز جدیدی شود.

ترامپ در جلسه شورای امنیت به دنبال چیست؟
ترامپ دو نقش را دنبال میکند. یکی سخنرانی در مجمع است که عمده قسمت این سخنرانی به نظر می رسد متوجه ایران باشد. و دومی نقش او در ریاست شورای امنیت هست که آنجا هم به همین شکل و صورت با توجه به اینکه اعضای شورای امنیت قدرتهای بزرگ جهانی و چند کشور دیگر حضور دارند همین شیوه را به کار خواهد برد تا اتهاماتی متوجه ایران شود. بنابراین سفر روحانی سفر بسیار سخت و مشکلی است. در چندین سال گذشته به شکل همزمان انقدر مشکل وجود نداشته است. در 4 سال گذشته حضور روحانی در سازمان ملل، جلسات آرامی برای ایران بوده است در حالی که احتمال ترک صندلی های بیشتری در مجمع در سخنرانی روحانی وجود دارد که در زمان احمدی نژاد هم این گاهی اتفاق می افتاد. بنابراین سخنرانی آقای روحانی باید بادقت و کیاست انجام بگیرد.

رئیس جمهور ایران چه محورهایی را باید مدنظر داشته باشد؟
سخنرانی اجلاس امسال مانند نطقهای همیشگی نیست و مخصوصا حادثه تروریستی اهواز هم در این مورد تاثیرگذار خواهد بود. ایشان باید نکته نظرات خود را منظم، کوتاه و روشن بیان بدارد. به نظر می رسد که روحانی باید روی سه محور سخنان خود را تنظیم کند. یک موضوع تروریسم است که می تواند با توجه به اینکه ایران خود قربانی تروریسم بوده و هست، مدنظر باشد و از سویی ترامپ تلاش می کند روی این مسئله مانور دهد، روحانی با توجه به حملۀ اهواز میتواند آنرا بسیار بولد کند و نباید از آن بسادگی گذشت. روحانی می تواند با توجه به این موضوع که آنها تلاش می کنند ایران را به مسائل تروریستی متهم می کند مقابله کند و ایران را در موضع خوبی قرار دهد. دیگری موضوع خصومت با امریکا است که باید روی آن مانور داده شود.

و یکی هم سیاست منطقه ای ایران است که سیاست خارجی مان روی آن پیش میرود و با توجه به واکنشهایی که در مورد حادثه تروریستی اهواز از سوی برخی کشورهای منطقه ای دیده شد، مشخص می شود که آنها شمشیر را از رو بسته اند و باعث خواهد شد مسائل منطقه ای با پیچیدگی های جدیدی روبرو شود و اهمیت بیشتری پیدا کند.

به نظرتان پس از خروج امریکا از برجام، روحانی می تواند این موضوع را هم بیشتر مطرح کند تا حمایت دیگر کشورها مخصوصا اروپایی ها را جلب کند؟
به تازگی برایان هوک که در مورد ایران در وزارت خارجه امریکا کار می کند، صحبت کرده و گفته است با اروپایی ها مشکل خاصی نداریم و اختلاف خاصی بین ما وجود ندارد و اختلاف عمیقی در مورد ایران با اتحادیه اروپا نداریم. مخصوصا دیپلماسی پنهانی که بین امریکا و اروپا شکل گرفته است، نشان می دهد وضعیت به شکلی نیست که ایران امیدوار به حمایت اروپا به شکل کامل باشد و احتمال اینکه اروپایی ها نسبت به ایران در مقابل امریکا سخاوتمندانه عمل کنند و حمایت کاملی در همه موارد بکند کمتر است. اروپا به هر حال درک می کند که در بسیاری از مسائل به امریکا وابسته است و از این رو ابزارهای ما در مقابل امریکا شرایط را سخت تر می کند.

مجموعه این وضعیت باعث می شود که روحانی با شرایط سختی روبرو باشد و سخنرانی او از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امیدواریم بتواند در کلیت از آنچه ایران در سیاست خارجی پیش برده از آن دفاع کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    22 0
    چه کار سختی؟ جز سیاه نمایی خواندن تمام مشکلات مردم ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    23 0
    بار يك كاروان سياهي لشگر يك هفته عشق وحال ميكنه بعد بر مي گرده ميگه همه جا ارومه شما چقدر خوشبختيد
  • محسن A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    17 0
    كدوم كار سخت مرد حسابي هشتاد ميليون جمعيت رو سر كار گذاشته حالا هشت ميليارد نفر رو سر كار ميذاره.