ایسنا نوشت: با گذشت بیش از یک ماه از مشکل پیش آمده در ایستگاه فضایی بین‌المللی در رابطه با سوراخ شدن ناو سایوز, مسئولان سازمان فضایی روسیه-روسکاسموس- هنوز از اعلام صریح دلیل این حادثه خودداری می‌کنند.

دیمیتری راگوزین رئیس روسکاسموس در جمع خبرنگاران اعلام کرد تیم تحقیق در مورد سوراخ بوجود آمده در سایوز ام.اس -9 که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل است تا اواسط ماه نوامبر به کار خود ادامه خواهد داد.

راگوزین به خبرنگاران گفت: کمیسیون در حال کار و بررسی‌های همه‌جانبه است و اخبار مربوط به نتایج تحقیقات تا اواسط ماه نوامبر به رسانه‌ها گزارش خواهد شد. این چندمین بار است که مسئولان روسکاسموس اعلام نتیجه را به تاخیر می‌اندازند.

در 30 اوت، افت فشار هوا در ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث بروز وضعیت اضطراری شد. فضانوردان بلافاصله وارد عمل شدند و تحقیقات بعدی نشان داد این افت فشار ناشی از نشت در سایوز ام.اس -9 بوده که از 8 ژوئن به ایستگاه وصل شده است. هوا از طریق سوراخی به قطر 2 میلی‌متر در بدنه بخش مداری سایوز به بیرون درز می‌کرد.

این حفره فورا با ماده خاصی که در تجهیزات تعمیری بود مسدود شد و فشار هوا به وضعیت عادی درآمد. سپس هیئتی از سوی راگوزین مامور رسیدگی و کشف دلایل بوجود آمدن این سوراخ شدند. در روزهای اول احتمال می‌رفت سوراخ ممکن است بر اثر اصابت قطعه‌ای از زباله‌های فضایی بوجود آمده باشد اما تحقیقات چند روزه کارشناسان از روی عکس‌های ارسالی به مرکز هدایت پرواز آنها را به این نتیجه رساند که بدنه ناو از داخل صدمه دیده است و این سوال را پیش آورد که این اتفاق در زمین رخ داده یا در فضا؟

دیمیتری راگوزین سرپرست روسکاسموس در مصاحبه با خبرنگاران گفت که با تحقیقات انجام شده در مورد ماهیت حادثه سایوز معلوم شد قضیه پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد و متخصصان هنوز نتوانسته‌اند به درستی تصویری واقعی از آنچه اتفاق افتاده را به دست آورند. او همچنین اشاره کرد که "مقامات صالح" در تحقیقات شرکت دارند.

سرگئی کریکالیف مدیر اجرایی روسکاسموس نیز اشاره کرد این کار عامل انسانی دارد گرچه بطور قطعی نمی‌شود حکم داد و قضاوت کرد اما به عنوان یک فرض 50 -50 , سوراخ کردن سایوز ام.اس -9 ممکن است کسی از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به سفینه آسیب زده باشد. البته هنوز کارشناسان احتمال آسیب رسانی به سفینه در زمین را رد نکرده‌اند و تحقیقات در هر دو مورد، اقدام عمدی و یا تصادفی ادامه دارد.

روی‌ هم رفته صحبت‌های مسئولان روسکاسموس دو پهلو است و به روشنی در این باره صحبت نمی‌کنند و همین وضعیت, شک و شبهه اینکه یکی از سرنشینان ایستگاه فضایی عامل حادثه بوده را بیشتر می‌کند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =