ایسنا نوشت: شواهد حاکی از آن است که سفر هفته جاری نماینده سازمان ملل به سوریه سفر خداحافظی و آخرین سفر وی به دمشق است.

به دنبال اعلام استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر استعفا از منصبش در آذر ماه، روزنامه الوطن سوریه نوشت که در صورت ادامه نیافتن ماموریت وی در این پست، سفر هفته جاری دی‌میستورا به دمشق سفر خداحافظی او است.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه چهارشنبه هفته جاری (دوم آبان) به دمشق سفر خواهد کرد تا به بررسی تحولات مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بپردازد که هدف از آن اصلاح قانون اساسی این کشور است.

از سوی دیگر چند منبع مطلع در گفت‌وگو با الوطن اظهار کردند که احتمالا دو تن از مهمترین گزینه‌های جانشینی دی میستورا "حارث سیلادچ، وزیر خارجه بوسنی و "سیگرید کاگ" رئیس سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سازمان ملل باشند.

دی‌میستورا استعفا می‌دهد

دی‌میستورا روز چهارشنبه اعلام کرد که آخر ماه نوامبر (آذر ماه) به دلیل مسائل خانوادگی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.    دی‌میستورا سومین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه است و از همه این نمایندگان نیز بیشتر دوام آورده است، حدود چهار سال. نمایندگان پیشین کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و اخضر ابراهیمی، دیپلمات الجزایری، بودند که هر دو در اوج درماندگی جامعه جهانی برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه از سمت خود کناره‌گیری کردند.

از سوی دیگر بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه روز گذشته در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه گفت: کشورهای حامی تروریسم در سوریه با هدف مانع‌تراشی در مقابل اجرای نتایج نشست آستانه و سوچی و همچنین متوقف کردن روند سیاسی به تشکیل یک گروه غیر قانونی تحت عنوان "کارگروه کوچک" دعوت کردند.

وی افزود: چگونه ممکن است که یک گروه (کارگروه کوچک) که از تروریسم در سوریه حمایت کرده و آن‌ها را تمرین داده و به طور مداوم سوریه را مورد تجاوز خود قرار داده به فکر جان شهروندان سوریه باشد؟ سوریه هیچ نقشه راهی را که در آن خود مشارکت نداشته باشد، به رسمیت نمی‌شناسد و این درست نیست که سازمان ملل جزئی از گروه‌های متخاصم باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: قانون اساسی و هرآنچه با آن در ارتباط است تنها به سوریه مربوط می‌شود و ملت سوریه درباره آن تصمیم می‌گیرند. سوریه هیچ ایده‌ای را که در امور داخلی آن مداخله کند و یا منجر به آن شود نخواهد پذیرفت.

در همین راستا، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گقت: آنچه "کارگروه کوچک" نامیده می‌شود هیچ ارتباطی با حل بحران سوریه نداشته و اقدامات آن مانع از تحقق این امر می‌شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =