استاندار گیلان گفت: در کمتر از ۲ ماه از افتتاح خط ریلی آستارا-آستارا بیش از ۳۰ هزار تن کالا از طریق ۴۸۹ واگن به آذربایجان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مصطفی سالاری در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان با اشاره به اینکه گیلان از ۳ طریق ریلی، دریایی و زمینی با کشور آذربایجان در ارتباط است افزود: از طریق خط ریلی آستارا-آستارا توسط ۱۸ واگن بیش از هزار تن کالا به کشورهای مختلف ترانزیت و میزان ۴۳ هزار تن از طریق ۷۰۹ واگن واردات داشتیم.
وی رونق تولیدات استان گیلان و پیوند بخش بازرگانی با جمهوری آذربایجان را یکی از وظایف مدیران استانی عنوان و خاطرنشان کرد: گیلان ایستگاه و پل ارتباطی با جمهوری آذربایجان است و از بعد ملی وظایفی برعهده دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: با توسعه سایت بارانداز ریلی موجود در آستارا و الحاق این محدوده به منطقه ویژه اقتصادی که پیشنهاد آن به دولت ارائه شده، تجار ۲ کشور ایران و آذربایجان از تسهیلات مدیریتی و معافیت ‌های مالیاتی برخوردار می شوند.
وی گفت: توسعه محدوده بارانداز و گسترش صنایع پردازشی و انبارداری در این منطقه می‌تواند علاوه بر افزایش میزان درآمد استان گیلان، اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
وی به وجود ظرفیت‌های مختلف برای توسعه روابط تجاری بین ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: از این ظرفیت‌ها می توان برای کارکردهای ملی و استانی نقش‌آفرینی کرد.
استاندار گیلان استفاده از فرصت موجود در خط ریلی آستارا-آستارا را گام نخست برای اتصال راه آهن رشت به آستارا و تکمیل کریدور شمال-جنوب ارزیابی کرد و افزود: در سال‌های آینده شاهد رونق بخش ترانزیت و درآمدهای ملی از طریق این خط ریلی خواهیم بود.
وی بر لزوم فعال کردن تجارت بین ۲ کشور از طریق بازارچه مرزی تأکید و تصریح کرد: پایانه مرزی موجود در آستارا با توجه به قدیمی بودن به بازسازی نیاز دارد که تصمیم‌های ملی در این خصوص نیز گرفته شده است.
سالاری خاطرنشان کرد: مردم هر زمان که در کنار اجرای پروژه‌های بزرگ شاهد افزایش میزان اشتغالزایی و درآمد باشند به توسعه امیدوار می‌شوند.
وی با قدردانی از پیگیری‌های دکتر جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان در مسیر توسعه روابط تجاری و اقتصادی و حجم مبادلات بین ۲ کشور گفت: باتوجه به پیشینه اتاق بارزگانی گیلان، تجار این استان نقش بسزایی در توسعه مبادلات دارند.
دکتر سالاری اظهار داشت: امیدواریم با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها شاهد رونق صادرات از ایران به کشورهای دیگر باشیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =