نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه از اف‌ای‌تی‌اف تا اخراج دیپلمات‌های ایرانی از فرانسه

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها عنوان کرد:در ابتدا به کاروان آسیایی تبریک می‌گوییم و برایشان آروزی موفقیت می‌کنم.

ایران در بازسازی سوریه شرکت میکند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی درمورد اظهارات جابری انصاری در رابطه با مشارکت در بازسازی سوریه ، خاطرنشان کرد: قطعا ایران باتوجه به حضور مستشاری برای مبارزه با تروریسم داشته ، نسبت به درخواست دولت سوریه و براساس توجه به حضوری که پیش تر در این کشور داشته است ، در راستای کمک به بازسازی و پاک سازی سوریه شرکت خواهد داشت.

وی ادامه داد: برنامه ما برای حضور بخش‌های خصوصی درسوریه بوده و امیدواریم شرایط برای آغاز کار فراهم شود و بخش خصوصی نقش حیاتی خود را ایفا کند.

همکاری های منطقه ای سازنده صلح در منطقه خواهد بود

سخنگو وزارت خارجه در رابطه با دعوت وزیر خارجه در حساب توییتری از عربستان برای حل مسائل منطقه،گفت: سیاست ایران نسبت به همسایگان روشن است و این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم شکل عملی به خود بگیرد. نقل قول منتشر شده از وزیر خارجه همان سیاست اصولی ما است؛ چراکه همکاری کشور‌های منطقه در صلح موثر خواهد بود.

در رابطه با FATF بر اساس منافعمان حرکت خواهیم کرد

قاسمی همچنین در مورد نشست اف‌ ای تی اف در فرانسه،توضیح داد: مسئولان زیربط با توجه به منافع اقتصادی ایران عمل خواهند کرد.ما با توجه به چهارچوب‌های خودمان در این مسیر حرکت خواهیم کرد و سودمندی این کار مشخص است.

امیدوار به اثبات بی گناهی دیپلمات ایرانی در اروپا هستیم

وی در پاسخ به سئوالی در مورد دیپلمات بازداشت شده کشورمان در اروپا و اقداماتی که وزارت خارجه برای آزادی او انجام داده است،خاطرنشان کرد: با بروز این واقعه و متهم شدن یکی از دیپلمات‌ها که درنتیجه توطئه معاندین روابط ایران و اروپا اتفاق افتاد، اقدامات لازم انجام شده و تماس های دائم با کشور‌ها بر قرار بوده و امیدواریم بی گناهی دیپلمات ما ثابت شود ، از هیچ تلاش در این مورد فروگذار نکرده ایم.هیچ کشوری در این مورد گام‌های خود را علنی نمی‌کند در حالی که گرو‌هایی به دنبال افشا گری در این زمینه هستند که مخالف منافع ملی است.

مداخله امریکا در سوریه خلاف و غیر قانونی است

قاسمی افزود: مداخله آمریکا بدون مجوز دولت سوریه، کاری خلاف و غیرقانونی است و خلاف همه موازین بین‌المللی است و ایالات متحده باید سریعا از هرگونه اقدام درون سوریه اجتناب کرده و آن را متوقف کند. با شناختی که از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا داریم، واشنگتن در جهت بی‌ثباتی و ناامنی و کمک به تروریست‌ها اقدام خواهد کرد، تروریست‌هایی که تا حد زیادی تاکنون شکست خورده هستند.

رایزنی ها با اروپا در سطوح مختلف ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: مذاکرات و رایزنی در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا و عمدتا در سطوح کارشناسی بوده و ادامه خواهد یافت. آخرین نشست ما در سطح وزرا در حاشیه مجمع سازمان ملل بود که در سطح وزرا بود و مذاکراتی سازنده داشتیم. اگر نیاز باشد می‌توان نشست‌های دیگری در سطوح بالاتر داشته باشیم. اگر ضرورت احساس بشود، حتما در این مسیر با توجه به گام‌هایی که برداشته و مسیر رو به ‌پیشرفتی داشتیم این نشست‌های سطح بالا می‌توانند برگزار شوند.

حق اقدام متقابل در مورد اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه را داریم

وی در خصوص اخراج دیپلمات ایرانی از‌ فرانسه گفت: ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلماتها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، ما این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم. نه بحث پنهان نگه‌ داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود. درباره هلند گفته‌ام که ما حق خود را محفوظ می‌دانیم. خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خود موکول می‌شود. خیلی از روابط بین‌الملل در بین کشورها خبرش با فاصله زیادی ارایه می‌شود. ما الزاما با شتابزدگی دست به اقداماتی نمی‌زنیم که متضرر بشویم. نهایتا همه آنهایی که باید در جریان اقدامات باشند، هستند و در زمان مناسب اقدامات لازم انجام خواهد شد.

تخلف برخی صرافی ها در گرجستان دلیل بسته شدن آنهاست

قاسمی افزود: موضوع گرجستان (بستن صرافی‌های ایرانی) یک استثنا است. پس از لغو روادید تعدادی از ایرانی‌ها برای تجارت و‌کسب کار به آنجا رفتند. درباره این مطلب گزارش‌هایی دریافت کرده و در حال بررسی هستیم. ظاهرا برخی صرافی‌ها متهم به تخلفاتی شده‌اند و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. ما با دولت گرجستان در حال بررسی و پیگری این اتهامات هستیم و اجازه نمی‌دهیم حقی از شهروند ایرانی تضییع شود.

ترامپ نمی تواند به هدف نفتی اش برسد

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا اصرار داشت و تلاش کرد و می‌کند تا به یک اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد دست یابد، یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران که قطعا به آرزوی باطل نمی‌رسد. سازوکارهای لازم از گذشته و در مذاکرات با کشورها طراحی شده و ادامه دارد. فکر می‌کنم صادرات ما در حد مطلوب می‌تواند ادامه یابد و این مطلب از سوی وزارت نفت و بخش‌هایی از وزارت خارجه دنبال می‌شود و ترامپ نمی‌تواند به هدفش دست یابد. اما درباره چگونگی، میزان و مقاصد صادرات نباید درباره آنها‌ صحبت کرد چون معاندان و آمریکایی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند. اما در حدی که میسر باشد، این وزارت نفت است اگر صلاح بداند می‌تواند صحبت کند.

آیا امریکا از عهدنامه مودت خارج شده است؟

وی گفت: ما کتبا از آمریکا در خصوص خروج از عهدنامه مودت چیزی را دریافت نکردیم. در ادامه شکایتی که با موفقیت به ‌پیش بردیم و توانستیم قرار موقت از دادگاه بگیریم و به یک نقطه موقت در این دعوای حقوقی برسیم. خروج آمریکا از عهدنامه مودت، اجرایی‌شدنش یکسال زمان نیاز دارد تا از این عهدنامه خارج شوند. اقداماتی را در ادامه مسیر قبلی در دست بررسی داریم که در آینده اعلام خواهد شد. ما اقدامات لازم را در ادامه اقدامات قبلی انجام خواهیم داد و آن را خبری خواهیم کرد. اما در شرایط فعلی چگونگی حرکت و اقدام بعدی را علنی نخواهیم کرد. امیدوارم تا قبل از 4 نوامبر بتوانیم جزئیات را اعلام کنیم.

تصمیم ما در مورد برجام بسته به تضمین اروپایی هاست

قاسمی افزود: مذاکرات با اروپا بعد از 18 اردیبهشت آغاز شد. برخی پیشنهادات ارایه شد که برخی مورد پسند یا تضمین‌کننده خواسته‌های ما نبود که باز‌ مورد مذاکره قرار دادیم. پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و دورنمایی از نوع و‌ چگونگی همکاری‌ها به دست آمده ‌و امیدوارم طی هفته‌های آتی آنچه مدنظر ما بوده را دریافت و اعلام کنیم. تصمیم نهایی ما بسته به ‌پیشنهادات نهایی اروپایی برای ارائه ضمانت به ایران است.

هر نتیجه ای از انتخابات افغانستان مورد استقبال ایران است

وی افزود: افغانستان همسایه مهمی برای ماست، هم از نظر امنیتی، اقتصادی و تاریخ کهن و ارتبطات قدیمی دو کشور. دو کشور باید در هر حوزه‌ای که امکان دارد همکاری کنند. امیدواریم انتخاباتی سالم و آرام و مورد دلخواه مردم افغانستان برگزار شود. هر نتیجه‌ای که از انتخابات به دست آید مورد استقبال ایران است. ما پنج کمیته برای بررسی موضوعات مهم و‌ مختلف از جمله قاچاق، امنیت، آب، همکاری‌های اقتصادی و غیره داشتیم. در پایان راه مذاکرات و رایزنی در پنج کمیته هستیم و فکر می‌کنم بحث‌های مقدماتی برای نگارش سند همکاری‌های ایران و افغانستان آغاز شده تا دو رییس جمهور نهایتا آن را امضا کنند.

سفرای ایران در هند و چین مشخص شده‌اند

قاسمی در خصوص تعیین سفرای ایران در کشورهای دیگر گفت: سفرای ما در هند و‌ چین مشخص شده‌اند، یکی از آنها امیدوارم خیلی زود طی چند هفته آتی بتواند به محل ماموریت خود عزیمت کند و آخرین بخش‌های آن پروتکل به سرانجام برسد. یکی دیگر از کشورها کمی فرایند آن بیشتر طول می‌کشد. این تصور که مسئله در ریاست جمهوری طول می‌کشد آن را تکذیب می‌کنم و در دفتر ریاست جمهوری مشکلی نداریم.

پیام جدیدی درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا گفت: موضوع تاسیس دفتر ‌پیشتر از سوی اتحادیه مطرح شده و در دستور کار و در حال بررسی است. آنچه در دیدار روسای نمایندگی‌های کشورهای اروپایی مطرح شده، حاصل مذاکرات و‌ گفتگوهای بسیاری بوده که احتمالا این موضوع آنجا مطرح شده است. ما هیچ چیز رسمی را جدیدا دریافت نکرده‌ایم و پس از پایان بررسی‌ها و ایجاد شرایط لازم نظر ایران را اعلام خواهیم کرد.


همه امور مربوط به مراسم اربعین روی روال است

قاسمی در ادامه گفت: ستاد اربعین از مدتها پیش فعال بوده، وزارت خارجه نماینده‌ای ویژه در آنجا دارد. تمامی تماس‌های دیپلماتیک و‌ مواردی که باید با دولت عراق صحبت شود توسط بخش کنسولی ما و همچنین سفارت ما در عراق و سرکنسولگری‌های ایران در این کشور دنبال می‌شود. تلاش شده با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور تسهیلات بیشتری مهیا شود و فکر می‌کنم همه امور روی روال است و هر آنچه می‌توانسته مورد نگرانی باشد مورد بحث و بررسی و نتیجه‌گیری قرار گرفته است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =