۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰

رضا نصری

معرفی مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجهٔ بعدی آمریکا الزاماً به این معنی نیست که لغو  برجام برای ترامپ در اردیبهشت‌ماه آسان‌تر خواهد شد. برعکس، احتمال دارد در فرایند چند مرحله‌ای انتصاب او، فضایی در  رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا شکل بگیرد که در آن خروج یکجانبهٔ برجام برای دولت ترامپ دشوارتر  شود.

در واقع، در این فرایند، آقای پومپئو مجبور خواهد شد در جلسهٔ استماع کنگره به پرسش‌های دقیق و بعضاً سختگیرانهٔ اعضای (دموکرات) «کمیته روابط خارجی مجلس سنا» در مورد علت مخالفت‌اش با برجام پاسخ دهد؛ و پاسخ‌های او  طبیعتاً در معرض راستی‌آزمایی‌ و صحت‌سنجی‌های رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه به احتمال زیاد پاسخ‌ها و استدلال‌های او - مانند گذشته - عموماً ُشعاری و نادقیق خواهد بود، بعید نیست فضای عمومی در آن زمان از الان برای خروج یکجانبه ترامپ از برجام نامساعدتر شود.

فراموش نکینم که در جلسهٔ استماع سال گذشته که برای سنجش صلاحیت پوموئو به عنوان رئيس سازمان سی.آی.ای تشکیل شده بود، او از مخالفت صریح با برجام پرهیز کرد و اظهار داشت که وظیفه‌اش در کسوت رئيس سیا صرفاً این خواهد بود که اطلاعات دقیقی در مورد کیفیت اجرای تعهدات ایران به کنگره و دولت ارائه دهد.

 به عبارت دیگر، او در آن زمان هم می‌دانست که مخالفت صریح و بی منطق‌اش با برجام ممکن است روند تایید شدن‌اش توسط مجلس سنا را  دچار مشکل کند.

این احتمال را هم باید در نظر گرفت که به بهانهٔ تازه‌واردی وزیر و جابجایی اداری و کادری در وزارت خارجه، آقای ترامپ موضوع تمدید تعلیق‌ تحریم‌های برجامی را به سه ماه دیگر موکول کند.

در هر حال، جابجایی وزیر در این مقطع زمانی سازوکاری را در رسانه‌ها و سیاست داخلی آمریکا به حرکت درمی‌آورد که الزاماً به نفع مخالفان برجام نیست.

*حقوقدان بین الملل و عضو مطالعات ژنو

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =