۲۰ تن از نوازندگان، خوانندگان، رهبران ارکستر و آهنگسازان شاخص عرصه موسیقی در برگزاری کنسرت خیابانی اتفاق نظر داشته و درباره نحوه اجرای آن نکات متفاوتی را بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع برگزاری کنسرت رایگان خیابانی در چند وقت اخیر بیش از پیش در فضای موسیقی کشور شنیده می‌شود. رویدادی هنری که با پیشنهاد همایون شجریان و با هدف بهبود حال مردم در شرایط نه چندان مساعد امروز شروع شد تا بتواند حتی اندکی از تنش‌های موجود بکاهد. پیشنهادی که مورد تایید و حمایت مسئولان مربوطه هم قرار گرفت.

پس از برگزاری موفق اولین کنسرت خیابانی توسط ارکستر سازهای ملی با خوانندگی محمد معتمدی، ۲۰ موسیقی‌دان به تحلیل این رویداد هنری پرداختند. ارکستر سازهای ملی در رپرتواری به خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش به صحنه رفت و نوای موسیقی خود را به صورت رایگان، به گوش شهروندان تهرانی رساند.

حال با برگزاری اولین کنسرت خیابانی که هفته گذشته برگزار شد به تحلیل این رویداد از سوی ۲۰ موسیقی‌دان پیشکسوت و باسابقه پرداختیم.

با کنسرت خیابانی می‌توان موسیقی ایرانی را به گوش همه رساند
لوريس چكناواريان آهنگساز برجسته ایرانی از زوایه دیگری به موضوع کنسرت‌های خیابانی نگریسته است. او معتقد است، موسيقی كلاسيك به كمك كنسرت‌های خیابانی و رایگان بیشتر معرفی می‌شود و مورد توجه هم قرار می گيرد و اركسترهای بزرگ بايد قدرت موسيقی را در معرض ديد مردم قرار دهند تا مردم مانند گذشته با اين هنر آشتی كنند.

این آهنگ‌ساز و رهبر اركستر در این باره  گفت: «كنسرت‌های خيابانی مورد توجه همه هنرمندان و مردم قرار گرفته است و بايد اين كنسرت‌ها ادامه يابد. نبايد برگزاری اين كنسرت‌ها در نيمه راه رها شود و بايد به صورت مستمر ادامه يابد.»

چکناوریان خاطرنشان كرد: «به كمك اين كنسرت‌ها می توانيم موسيقی ايرانی را به گوش همه برسانيم. همچنين اركسترهای بزرگ بايد چند وقت يك بار اين كنسرت‌های رايگان را برگزار كنند تا مردم با موسيقی كلاسيك آشنا شوند.»

هر اقدامی برای آشنایی مردم با موسیقی باید انجام شود
فرهاد فخرالدينی رهبر ارکستر و آهنگساز نیز با اشاره به روحیه امروز جامعه گفت: «كنسرت‌های خيابانی بايد زودتر برگزار می شد و به نظر من اين كنسرت‌ها می‌تواند هم روحيه مردم را عوض كند و هم سبب رشد و پيشرفت موسيقی شود.»

این آهنگ‌ساز و رهبر اركستر تصریح کرد: «موسيقی بايد در جامعه در جريان باشد، این یک ضرورت اجتماعی است، اما متاسفانه مردم ما شناخت کافی از گونه‌های موسیقی ندارند؛ خيلی از اقشار جامعه نمی ‌توانند به كنسرت‌های موسيقي بروند به همين دليل با ژانرهای مختلف موسيقی آشنا نيستند در نتيجه بايد هر اقدامی برای آشنايی مردم با اين هنر صورت گيرد.»

نباید این رویداد هنری از هدف اصلی‌اش دور شود
شاهين فرهت موسیقیدان و آهنگساز معتقد است، با تاکید بر اینکه نبايد برگزاری كنسرت‌های خیابانی رایگان از هدف اصلی خود دور شود، گفت: «موسيقی نياز به توجه و پشتيبانی دارد. اين كنسرت‌ها بايد زودتر انجام می شد، ولی جلوی ضرر را هر زمان بگيريم منفعت است.»

فرهت در ادامه بيان كرد: «در كنسرت‌ها معمولا طیف خاصی از افراد حضور دارند و بسياری از مردم توان خريد بليت ندارند پس شايد نتوانند ساليان سال به كنسرت بروند، از این جهت کنسرت های خیابانی یک موهبت است تا همه مردم از اجرای زنده موسیقی لذت ببرند.»

صداوسیما برای پیشرفت موسیقی پیشگام شود
داوود گنجه‌ای نوازنده با سابقه ویولن، در تحلیل خود به هدفمند شدن برگزاری کنسرت‌های خیابانی اشاره کرد و گفت: «بهترين راه برای برگزاری كنسرت‌های رايگان اين است كه هدفمند پيش رويم و سازمان يافته عمل كنيم. ايده برگزاری كنسرت‌های رايگان در شرايط حال حاضر كه گرانی بيداد مي‌كند خيلي خوب و به جا است.»

گنجه‌ای در ادامه بيان كرد: «بهترين راه برای پيشرفت موسيقی اين است كه صدا و سيما كه يك رسانه ملی است كانالی را به موسيقی اختصاص دهد.»

راه برای پیشرفت هنر باید باز باشد
حسن ناهيد، نوازنده پيشكسوت نی، نیز درباره كنسرت‌های خيابانی گفت: «من زمانی ‌كه مي‌بينم مردم با موسيقی ارتباط برقرار می‌كنند خيلی خوشحال می‌شوم. بايد از هر راهی برای شناخت بيشتر مردم با موسيقي استفاده كنيم.»

ناهيد در ادامه بيان كرد: «كنسرت‌های خيابانی مورد استقبال مردم قرار می‌گيرد. در همه جای دنيا اين كنسرت‌ها برگزار می‌شود و ما بايد برای پيشرفت هنر ايرانی هر كاری انجام دهيم. بايد راه پيشرفت هنر باز باشد و هنرمندان هر كاری برای ارائه هنر خود انجام دهند.»

با کنسرت‌های خیابانی می توان فرهنگ‌سازی کرد
مجيد كياني، آهنگساز و نوازنده سنتور درباره كنسرت‌های خيابانی گفت: «من مطمئن هستم كنسرت‌های رايگان مورد توجه همه قرار می گيرد زيرا بسياری از مردم نمی‌توانند بليت بخرند در نتيجه می‌توانيم مردم را با موسيقی خوب آشنا كنيم.»

كياني در ادامه بيان كرد: «واقعا بسياری از مردم فكر می‌كنند موسيقی یعنی فقط پاپ؛ در صورتی كه اگر بدانند ايران چه موسيقی های غنی دارد به سمت موسيقی اصیل گرايش پيدا می‌كنند.»

اين نوازنده تاكيد كرد: «گوش مردم بايد به شنيدن موسيقی خوب عادت كند. موسيقی بايد جزئی از زندگی آنها شود. كنسرت‌های خيابانی نقش مهمی در معرفی موسيقی خوب دارند. ما به كمك اين كنسرت‌ها می‌توانيم فرهنگ‌سازی كنيم.»

مردم باید با موسیقی آشتی کنند
مليحه سعيدی، نوازنده قانون معتقد است که كنسرت های خيابانی زمینه رشد موسیقی را به همراه خواهد داشت. او در این باره گفت: «كنسرت‌های خيابانی می‌تواند سبب رشد و پيشرفت موسيقي شود زيرا موسيقي هنری است كه مورد بی مهری قرار گرفته است و اگر شرايط خوبی فراهم شود، می‌توانيم اين هنر را به دوران طلايی خود باز گردانيم.»

سعيدی در ادامه بيان كرد: «هنرمندان عرصه موسيقی بايد ديده و شنيده شوند پس كنسرت‌های خيابانی حمايت از هنرمندان جوان هم به حساب مي‌آيد.»

اين نوازنده تاكيد كرد: «مردم ما نياز به شادی دارند پس كنسرت‌های رايگان مي‌تواند اين شادی را در سطح شهر به وجود آورد. موسيقی هنری است كه بايد جريان داشته باشد و اين اقدام مهم می‌تواند مردم را با موسيقی آشتی دهد.»

کنسرت خیابانی در بوستان آب و آتش


کمی دیر به فکر افتادیم
امين‌الله رشيدی معتقد است، كنسرت‌های رايگان سبب می‌شود مردم با انواع موسيقی آشنا شوند و بهترين راه براي معرفی ژانرهای موسيقی است.

این خواننده درباره كنسرت‌های خيابانی گفت: «در همه جای دنيا كنسرت‌های خياباني برگزار می‌شود و ما كمی دير به فكر افتاديم ولی باز برگزار كردن اين كنسرت‌ها بهتر از برگزار نكردن است.»

رشيدی در ادامه بيان كرد: «كنسرت‌های خيابانی اهدافی دارد كه گاهی برای حمايت از يك كار فرهنگی و گاهی برای معرفی يك نوع موسيقی خاص برگزار می‌شود.»

اين خواننده افزود: «كنسرت‌های رايگان سبب می‌شود مردم با انواع موسيقی آشنا شوند و بهترين راه برای معرفی موسيقی های گوناگون است.»

در کنسرت رایگان از موسیقی اصیل باید بهره برد
هادی منتظری آهنگساز و نوازنده کمانچه و ویولن نیز درباره برگزاری این کنسرت‌های رایگان گفت: «كنسرت‌های خيابانی باید هدفمند باشند و به روحیه اجتماعی کمک کنند، اين كنسرت‌ها بايد به موسيقی‌های خاص اختصاص داشته باشند زيرا بعضی موسيقی‌ها به اسم پاپ فراگير شده‌اند ولی اصلا ارزش ندارند.»

منتظری در ادامه بيان كرد: «بعضی از اشعار، ملودی و آهنگ‌سازی قطعات بسيار سخيف است پس بهتر است برای كنسرت‌های رايگان از موسيقی های اصيل استفاده شود.»

هادی منتظری در ادامه تاكيد كرد: «برگزاری اين كنسرت‌ها هر چند دير است ولي بسيار خوب است البته نبايد رها شود و بايد ادامه‌دار باشد. همچنين با حرمت‌هايی كه لازمه موسيقی رديفی و سنتی است انجام شود.»

بهتر است از موسیقی محلی در این کنسرت‌ها استفاده شود
ارسلان كامكار نوازنده بربط و ویولن و آهنگساز معتقد است، كنسرت‌های خيابانی بايد با حمايت مسئولين و مراکز شناخته شده برگزار شود تا سرانجام خوبی داشته باشد.

این آهنگ‌ساز و نوازنده درباره كنسرت‌های خيابانی گفت: «برگزاری كنسرت‌های رايگان بسيار خوب و مفيد است. بهتر است در اين كنسرت‌ها موسيقی‌های محلی هم اجرا شود تا مردم با موسيقی شهرهای ديگر هم آشنا شوند.»

کامکار تاكيد كرد: «امروزه بيشتر موسيقی‌های يك بار مصرف پخش می‌شود و مردم فكر می‌كنند اين نوع موسيقی بهترين موسيقی است در صورتی‌كه اگر موسيقی مناسب به گوش مردم برسد مطمئن هستم كه انتخاب‌شان موسيقي اصيل ايرانی باشد.»

کنسرت خیابانی نیازمند فکر بلند مدت است
حسام‌الدين سراج خواننده نام آشنا نظر متفاوتی درباره کنسرت‌های خیابانی دارد. که به این شکل آن را بیان کرد: «در خارج از كشور كنسرت‌های پاپ ويژه برگزار می‌شود و مورد استقبال و توجه قرار مي‌گيرد ولی سازهای ايرانی مانند تار و سه تار صدای بلندی ندارند و برای كنسرت‌های رايگان با جمعيت زياد خوب نيستند.»

این خواننده خبر داد: «قرار است فضایی عمومی از پارك دانشجو تا تالار وحدت به كنسرت‌های خيابانی اختصاص یابد  كه اين كار خيلي خوب است.»

سراج در ادامه بيان كرد: «اين كنسرت‌ها بايد از نظر كيفيت خيلی خوب برگزار شود تا مورد توجه قرار گيرد. برای برگزاری اين كنسرت‌ها مسئله يك پارامتر نيست بلكه بايد همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار گيرد.»

حسام‌الدين سراج تاكيد كرد: «بررسی مكان‌های مورد نظر اين كنسرت‌ها بايد به معمارهايی كه به موسيقی هم تسلط دارند سپرده شود. به اين كنسرت ها نبايد لحظه‌ای فكر كنيم بلكه اين كار نيازمند فكر بلند مدت است.»

اختصاص بعضی کنسرت‌ها به موسیقی انقلابی
محمد گلريز، خواننده پیشکسوت نیز درباره كنسرت‌های خيابانی گفت: این كنسرت‌ها بايد در سراسر ایران برگزار شود تا همه بتوانند در اين كنسرت‌ها حضور پيدا كنند. همچنين بايد بعضی از اين كنسرت‌ها به موسيقی حماسی و انقلابی اختصاص یابد.»

محمد گلريز در ادامه افزود: «پيشكسوتان عرصه موسيقی بايد در اين زمينه مشاركت كنند تا بهترين‌های موسيقی به گوش مردم برسد. بايد شرايطی فراهم شود تا ماهی يك بار كنسرت‌های خيابانی برگزار شود.»

باید موسیقی را به دوران طلایی خود بازگرداند
سياوش ظهيرالدينی آهنگساز و نوازنده ویولن با سابقه نیز درباره کنسرت‌های رایگان گفت: «كنسرت‌های خيابانی بايد منسجم باشد و از قانون خاصی پيروی كنيم تا به نتيجه مورد نظر برسيم. موسيقی در چند سال اخير پيشرفت خوبی نداشته است پس بايد كاری كنيم تا موسيقي به دوران طلايی خود باز گردد.»

ظهيرالديني در ادامه بيان كرد: «برگزاری كنسرت‌های رايگان ايده خوبي است كه اميدواريم بیشتر به عمل برسد. البته فقط نبايد يك يا دو بار برگزار شود و بعد از آن از يادها برود بلكه اگر كاری را شروع می‌كنيم بايد به استمرارش بیندیشیم.»

اين نوازنده افزود: «بايد كاری كنيم تا اين كنسرت‌های خيابانی، موسيقی‌های خوب را به گوش مخاطبان برساند و مردم هم بايد شرايطط فراهم كنند تا برگزاری اين كنسرت‌ها با سختی همراه نباشد.»

نباید تنها یک عده خاص مجوز برگزاری داشته باشند
كيوان ساكت نوازنده تار و سه تار، ایده برگزاری كنسرت‌های خيابانی را خوب ارزیابی کرد و گفت: «برای برگزاری چنین کنسرت‌هایی نبايد فقط به يك عده خاص مجوز برگزاری دهند، بلكه بايد همه هنرمندان سرشناس بتوانند اين كنسرت‌های رايگان را برگزار كنند. كنسرت‌های خيابانی سبب می‌شود مردم با موسيقی خوب آشنا شوند و به سمت اين نوع موسيقی‌ها گرايش پيدا كنند.»

اين نوازنده در ادامه بيان كرد: «هدف اين نوع كنسرت‌ها بسيار مهم است و بايد براساس اهداف پيش رويم. همچنين هر كسی نبايد ساز خودش را بزند، زيرا باعث می‌شود از مسير اصلی خود دور شود.»

اين آهنگساز افزود: «برگزاری اين كنسرت‌ها ايده خوبی است به شرطی كه درست اجرا شود و نبايد فقط به يك عده خاص مجوز برگزاری دهند.»

با برگزاری بیشتر این کنسرت‌ها موسیقی جان می‌گیرد
محمد منتشری موسیقیدان و خواننده برگزاری چنین کنسرت‌هایی را به حمایت مردم مرتبط می‌داند. او گفت: «مردم هم بايد از اين كنسرت‌ها حمايت كنند و شرايطی فراهم كنند تا هنرمندان با خيال راحت كنسرت رايگان برگزار كنند.»

این خواننده توضیح داد: «هدف برگزاری كنسرت‌های خيابانی بسيار مهم است و بهتر است كنسرت هنرمندانی برگزار شود كه بيشتر مردم دوست دارند.»

منتشری در ادامه بيان كرد: «بايد هنرمندان جوان دست به دست هم دهند و مردم را با موسيقی غنی ايرانی آشنا كنند. همچنين قطعاتی كه در اين كنسرت‌ها اجرا می‌شوند بايد جز بهترين قطعات باشند.»

اين خواننده تاكيد كرد: «هر قدر اين كنسرت‌ها بيشتر برگزار شود موسيقی جان می‌گيرد و مخاطبان بيشتر به سمت اين هنر گرايش پيدا مي‌كنند.»

تجربه برگزاری کنسرت خیابانی 40 سال پیش
نادر مرتضی پور رهبر ارکستر و کنترباس و موسیقی‌دان ایرانی اعتقاد دارد برای برگزاری کنسرت رایگان و خیابانی بايد با فكر پيش رويم.

این رهبر اركستر با ذکر این نکته که  چهل سال پيش براي اولين بار به همراه اركستر، كنسرت خياباني برگزار كرده است، گفت: «كنسرت‌های خيابانی تعريف خاصی دارد و به راحتی نمی‌توانيم اين كنسرت‌ها را برگزار كنيم. برای برگزاری اين كنسرت‌ها بايد برنامه‌ريزي كنيم. بايد با فكر پيش رويم و حائز نظم خاصی باشد.»

اهمیت تمرکززدایی در برگزاری کنسرت خیابانی
ميلاد كيايی نوازنده سنتور درباره گستره جغرافیایی برگزاری کنسرت‌های خیابانی نکاتی دارد؛ او تمرکز زدایی را یکی از مسائل مهم برپایی چنین اجراهایی دانست و گفت: «برگزاری كنسرت‌های خيابانی نبايد مختص شهرهای خاص باشد بلكه بايد در همه جا کشور كنسرت‌های رايگان برگزار شود. من واقعا خوشحال هستم كه اين اقدام مهم در حال انجام است زيرا به كمك اين كنسرت‌های رايگان مي‌توانيم مردم را با موسيقی آشتی دهيم.»

كيايي در ادامه بيان كرد: «البته نبايد به هر كسی اجازه برگزاری اين گونه كنسرت‌ها را بدهند بلكه بايد كاری كنيم فقط گروه‌هایی که به لحاظ کیفی بالا هستند بتوانند اين كنسرت‌ها را برگزار كنند و سطح سلیقه عمومی را بالا ببرند.»

اين نوازنده سنتور خاطرنشان كرد: «همچنین برگزاری بيش از اندازه نیز باعث دل‌زدگی مي شود پس بايد با برنامه‌ريزی پيش رويم.»

کنسرت خیابانی مانند دکتر رفتن است
فاضل جمشيدی خواننده موسیقی ایرانی نیز درباره کنسرت‌های رایگان خیابانی گفت: «بسياري از مردم آرزو داشتند كه به كنسرت هنرمندان بروند كه اميدواريم با برگزاری كنسرت‌های خيابانی محقق شود.»

این خواننده اضافه کرد: «برگزاری كنسرت‌های خيابانی اتفاق بسيار خوبی است كه دو نتيجه خوب به يك شرط مهم دارد: اولين نتيجه اين است كه جامعه ما دچار مشكلات جدی شده كه اين كنسرت‌ها سبب می‌شود برای چند ساعت استرس از مردم دور شود. مانند اين است كه مردم را به دكتر ببريم تا حال‌شان خوب شود، دوم اینکه بسياری از مردم آرزو دارند كه به كنسرت هنرمندان بروند كه اميدواريم با برگزاری چنین رویدادهایی این موضوع محقق شود البته شرط مهم اين است كه بايد هنرمندان بزرگ و با نام و نشان اين كنسرت‌ها را برگزار كنند تا به نتيجه مطلوب برسيم.»

کنسرت خیابانی باید در همه جا برگزار شود
مظفر شفيعی خواننده هم این رویداد را مهم ترین اقدام در حوزه موسیقی دانسته و گفت: «مخاطبان نیز بايد خواسته‌های خود را عنوان كنند و مسئولين براساس اين خواسته‌ها برنامه‌ريزی كنند.»

اين خواننده تاكيد كرد: «كنسرت‌هاي رايگان بايد در همه جا برگزار شود زيرا همه مردم سهم يكساني دارند و نبايد فقط مختص يك منطقه يا شهر خاص باشد.»

مظفر شفيعی در ادامه خاطرنشان كرد: «موسيقی نياز به معرفی بيشتر دارد و به كمك اين كنسرت‌ها می‌توانيم اين هنر را فراگير كنيم.»

پیشکسوتان باید در کنسرت خیابانی فعال باشند
اسفنديار قره‌باغي خواننده نام آشنای ایرانی نیز در این باره گفت: «كنسرت‌های خيابانی در معرفی آثار موسيقی نقش مهمی دارند. پيشكسوتان موسيقی بايد در اين كنسرت‌ها حضور فعال داشته باشند زيرا مردم با آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند.»

این خواننده تصریح کرد: «كنسرت‌های خياباني بايد در همه شهرها و حتی روستاها برگزار شود زيرا سهم همه يكسان است.»

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =