۱۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵

پیش بینی‌های مختلفی از بازارهای سال آینده طی ماههای اخیر منتشر شده است؛از پیش بینی‌های شخصی گرفته تا موسسات مطالعاتی. آنچه در میان این پیش بینی ها مشترک است،تمرکز بر مرکز ثقل نوسان، یعنی بازار ارز است.آینده این بازار چه می‌شود؟

نگار احمدی: بررسی یک دهه تحولات بازار ارز،طلا و مسکن نشان می دهد که این بازارها همواره در اقتصاد ایران موج ساز بوده‌اند.در واقع تغییر در هر کدام از این بازارها،به سایر بخش های اقتصاد هم سرایت کرده است.

از شش ماه قبل که روند افزایشی قیمت دلار شروع شد تا به امروز، سرمایه های زیادی در اقتصاد ایران جابجا شده اند.ماجرا از تثبیت نرخ سود بانکی بر روی نرخ 15 درصد شروع شد.آنهایی که پولشان را در بانک ها سپرده گذاری کرده بودند، وقتی دیدند بانکها قرار نیست دیگر سودهای بالا بپردازند، پولشان را از بانکها خارج کردند و روانه بازارهای موازی مثل سکه و ارز کردند.

این رفتار صاحبان سرمایه تنها یک دلیل روشن داشت؛ تداوم رکود در اقتصاد.اگرچه مسئولان اقتصادی کشور عنوان می کنند که رشد اقتصادی به معنای عبور اقتصاد از رکود است،اما واقعیت این است که بخش بزرگی از رشداقتصادی اتفاق افتاده ناشی از نفت بوده است.

اقتصاددانان می گویند،رشد واقعی اقتصاد زمانی اتفاق می افتد که روند تشکیل سرمایه ثابت مثبت باشد،اما در دوبخش مهم اقتصاد کشور یعنی مسکن و صنعت این شاخص ها یا منفی بوده یا رشد بسیار اندکی داشته است. بررسی ها نشان می دهد که رشد تشکیل سرمایه ثابت در سال 1394 برابر با 12- درصد و در سال 1395 برابر با 3.7- درصد بوده است.در 9 ماهه امسال نیز  نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت تنها ۰.۱ درصد بوده است.

حالا با استناد به همین دو شاخص می توان رفتار صاحبان سرمایه برای گرفتن سود بیشتر در بازارهای طلا و سکه،ارز و مسکن را تحلیل کرد.به گفته اقتصاددانان رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ناشی از عدم تحقق بودجه‌های عمرانی و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان است. در چنین شرایطی وقتی بانک مرکزی تصمیم می گیرد که نرخ سود بانکی را کاهش دهد در واقع جرقه ای در خرمن پول افکنده است.

شاید بانک مرکزی پیش بینی نمی کرد که با این تصمیم پولی،کنترل بازار ارز از دستش خارج شود؛چه آنکه بارها ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در مقابل پرسش هایی که رسانه ها با نگرانی ازاو درباره شیب فزآینده قیمت دلار می پرسیدند تنها به این جمله که« این افزایش ها ناشی از تغییرات فصلی است» بسنده می کرد.اما بعد ازعبور از تحولات فصلی مثل سال نوی مسیحی و سال نوی چینی ارز از افزایش باز نایستاد.

اندراحوالات بازار مسکن

اگر مبنای تغییر را در بازار مسکن افزایش میزان معاملات در شش ماهه دوم سال جاری قرار دهیم،بازار مسکن رو به رونق گذاشته است؛ اما این دلیل خروج مسکن از رکود نیست.از شش ماه قبل که قیمت مصالح ساختمانی رو به افزایش گذاشته،هزینه تمام شده ساخت و ساز را هم افزایش داده است.از سویی برخی اقتصاددانان معتقدند که افزایش نرخ ارز مانع از جهش قیمتی در بازار مسکن خواهد شد.

 بنا به گفته این گروه از کارشناسان از آنجا که در اقتصاد ایران، نرخ ارز به عنوان یک جانشین برای بازدهی مسکن عمل می‌کند، بنابراین با افزایش عایدی نرخ ارز و بازار ارز، مـردم بـه داد و سـتد ارز روی خواهنـد آورد و در نتیجه با افزایش بازدهی ارز، تقاضا برای مسکن کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر،گروهی هم می گویند، نرخ ارز می‌تواند بر هزینه کالاها و خدمات مورد نیاز ساخت مسکن نیز تاثیرگذار باشد. یعنی با افزایش نرخ ارز، هزینه ساخت مسکن افزایش خواهد یافت. یعنی افزایش شاخص تورم تولیدکننده مصالح ساختمانی که طی شش ماه اخیر رخ داده، محرک افزایش نسبی قیمت مسکن در سال آینده  می شود.

در این میان موسسه مطالعات اقتصادی بامداد هم پیش بینی کرده است که:« بازار مسکن پس از رکود سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ ، در سال ۱۳۹۷ بصورت کاملا آهسته و‌ محدود از رکود خارج شده و رشد قیمت مسکن در اکثر ماههای سال آینده بیشتر از نرخ تورم اما حداکثر تا ۲۵ الی ۳۰ درصد خواهد بود.»

ریسک نکنید

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که مهمترین تحولات سال آینده در سه بازار موازی یعنی ارز،سکه و طلا خواهد بود.از امروز مشخص است که خیلی از سپرده گذاران بانکها پولهایشان را به امید سودبیشتر به این سه بازار برده اند.این هجوم نقدینگی سبب شده تا این بازارها سال آینده همچنان در راس اخبار باشند.خیلی ها هم ممکن است از همین امروز وسوسه شوند و بخواهند وارد این بازارها شوند،اما کارشناسان می گویند،این بازار پرریسک است.

اگرچه ارز همچنان با قیمت هایی که تاکنون تجربه نشده،می تازد و طلا و سکه هم به تأسی از این افزایش ها رو به افزایش است، اما واقعیت این است که بازارهایی مه آلود هستند. سکان هدایت این بازارها در اختیار بانک مرکزی است.اگر بانک مرکزی از  سیاست های تازه پولی در سال آینده رونمایی کند،تجربه سال 90 برای سرمایه گذاران کم تجربه تکرار خواهد شد.تجربه تلخ کسانی که یک شبه دارایی های خود را در اثرسرمایه گذاری در سکه از دست دادند.

شیر ارز هم در دست دولت است؛هرزمان اراده کند،می تواند بازار را کنترل کند.کما اینکه حالا با کم کردن عرضه ارز مانع از خروج ارز از کشور در پی سفرهای نوروزی شده است.

تنها بازار معقول در این میان بورس است.اما در این شرایط اما بورس آنطور که انتظار می رفت،بازدهی بالایی را تجربه نکرده است.سرمایه گذاران بورسی نگران آینده این بازار هستند،از همین رو در یکماه اخیر شاخص کل بورس رو به کاهش است.در واقع معامله گران منتظرند که شرایط سایر بازارها را بسنجند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    بازار ارز مطمئن است با خروج امريكا و نهايتاً ايران از برجام قيمت دلار به ٦٠٠٠ تومان حداقل خواهد رسيد در اين ٤٠ سال هيچوقت در دراز مدت قيمت ارز پايين نيامده و از ٧٠ ريال به ٤٧٠٠٠ ريال رشد داشته البته اين نتيجه فقير شدن جامعه است كه در اينده هم با توليد پرايد و موشك بهتر نخواهد شد.
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      47 9
      سال آینده بازارهای حبابی تبدیل به بازارهای واقعی می شوند. قیمت ارز افزایش می یابد و قیمت مسکن و سهام و پول ملی کاهش می یابد. بهبود وضعیت اقتصادی نیازمند ثبات است که در سالهای اخیر نداشته ایم.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      6 1
      همه چی پرسوده چون همه چی گرون میشه. پولتونو تبدیل به خانه و ارز و سکه و ماشین و زمین کنین.
    • حمید A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      6 4
      سال اینده دلار به ۵۵۰۰میرسه ولی برای سرمایه گذاری بازار مناسبی نیست و بازار سپرده در بانکها بهتره.متاسفیم کهبازار تولید همچنان فاجعست
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      12 0
      در ایران سرمایه گذاری در هیچ بخشی برای مردم عادی سودده نخواهد بود.در مملکتی که ثبات اقتصادی نداشته و تمام لایه های اقتصاد آن با فساد درآمیخته است، سرمایه گذاری بی مفهوم است.
    • فرهاد A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      5 0
      با ديد باز نگاه كنيد متوجه ميشيد در ايران تمام بازارهاي اقتصادي ضررده هستند و اصلا سودي وجود نداره، به عنوان مثال خودرو بخريد، دلار و تعرفه ميره بالا خودرو گرون ميشه، حالا شما فقط كمتر ضرر كردي، چون همون ماشين خودتو دوباره بخواي بخري با همون شرايط اوليه، گرونتره در اقتصاد ايران فقط تفاوت در ميزان ضرره، ضمنا با توجه به قدرت خريد و برنامه هاي دولت و رشد جمعيت، ملك بالاترين ضرر رو دارهاگه نظرتون مخالفه، حق باشماست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    86 13
    مسکن پس از رشد نجومی سالهای 90 و 91 ، از دسترس بسیاری از اقشار جامعه خارج شده است. تقاضای سوداگری وارد این بازار نخواهد شد. خریدار امروز نهایتا ضرر خواهد کرد.
    • رضا A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      37 27
      کلاً کسانی که توی دیماه خونه خریدند بیچاره شدند چون توی دیماه سی درصد رفت روی قیمت و توی بهمن تا چهل درصد پایین اومد یعنی همه خریدارهایی که در دیماه خرید کردند حداقل حداقل چیزی حدود چهل تا صد میلیون بستگی به قیمت خونه داره ضرر کرذند همینطور فروشنده هایی که طمع کردند و توی دیماه نفروختند موقعیت خوبی را از دست دادند و حالا باید به مراتب ازرانتر بفروشند
  • راز IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    16 62
    پرسودترین بازار در ایران 97 سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های اینترنتی و موبایلی است. مطمئن باشید
    • بحرانی RO ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      1 6
      قطعا .. تنها جایی که نقش مسئولین حداقل است .. البته اگر اختلال ایجاد نکنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    94 22
    همه امور در دست توانمند دولت تدبیر و فساد هست
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    55 6
    همین پیش بینی که انجام می دهید باعث بدبختی اقتصاد است پیش بینی کردید و تحریک کردید بازار مسکن را در عرض 4ماه مسکن به شکل افسار گسیخته بالا رفت اقتصاد در ایران شایعه است و مردم همیشه با هجوم و یک شبه تحت تاثیر قرار می گیرند بازار مسکن و ارز را نگاه کنید . نداشتن ثبات سرمایه گذاری ها را تحت شعاع خود قرار می دهد هیچ سرمایه گذاران از افزایش قیمتهای افسار گسیخته خوشحال نمی شود. انشااله سال آینده خبر انلاین مثال مسکن بازار را تحریک نکند و مطالبش بیشتر راهکاری برای گره گشایی اقتصاد ایران باشد
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    45 7
    توی ایران کی قیمت یه جنس امده پایین که الان دومین بارش باشه توی مملکت ما کدوم کار طبق حرفای کارشناسان رفته جلو که این دومین بارش باشه کی قیمت دلار امده پایین که سال اینده بیاد پایینتر صادقانه میگم شخصا بانک داشت سود بیست درصد بم میداد راحت و اسوده ولی خداییش حساب کتاب کردم دیدم بعد از یک سال بیست میلیون همش دست گیر من میشه اما ظرف دوهفته 27 میلیون از ارزش پولم به خاطر بالا رفتن قیمت دلار افتاد در ضمن بی اعتمادی زیاد به اینده ی سیاسی ایران مخصوصا برگشتن تحریمها توی اردیبهشت و امضا نکردن ترامپ سر رسید سپردهای بانکی سال اینده و فشار و عصبانیت زیادی که توی جو روانی جامعه دیدم باعث شد که برم توی صف صرافی ها هر روز وایسم و پنج هزار دلار پنج هزارتا کل سرمایم رو به دلار تبدیل کنم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    22 5
    بازارمسکن بخاطر عدم رونق و افول کسب و کار بازار ب شدت راکدی خواهد شد والانم هست البته بازار اجاره و رهن مسکن رونق خواهد داشت و این میگه مردم بیشتر اجاره نشین خواهند شد بازار طلا هم ب نظرم با افزایش قیمت بازار خوبی خواهد بود اما بهترین گزینه بازار ارز خواهد بود اقدامات ترامپ و تغییرات در کابینه بعلاوه همسویی و چراغ سبز انگلیس و فرانسه بعلاوه لابی اسراییل و دلارهای اعراب مقعیت برجام رو بسیار متزلزل کرده و اقدامات ایران در مقابل این حرکات حتی در صورت پایدار ماندن اصل برجام باز قیمت ارز حداقل تا پایان سال اینده افزایش هزارتومانی را خواهد داشت
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    105 5
    به نظر من بازار رفتن از مملکت از همه بهتر هست
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 4
    قیمت مسکن در سال 97 بیشر تحت تاثیر قیمتهای پیشنهادی اواخر سال 96 خواهد بود یعنی قیمتهای پیشنهادی مسکن در انتهای سال 96 در خرداد ماه 97 تثبیت شده ود رطول سال 97 حداقل با 15 درصد رشد قابل پیش بینی میباشد .کسانی که در مسکن سرمایه گذاری میکنن در میان مدت هم سود بهتری میبرند و هم ریسک سرمایه خود رو میتونند کنترل کنند و سرمایه گذاری در مسکن به نظر بنده برای بیشر اقشار جامعه که در سرمایه گذاری حرفه ای نیستند بهتره دوستان عزیز اگه مطلب رو میخونید زیاد به این حرفا توجه نکنید که قیمت مسکن حبابیه و در سال 97 میاد پایین شما در سرمایه گذاری در ملک شک نداشته باشید زیرا شما هم سود خواهید برد و هم ارامش خواهید داشت
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    8 3
    اووووونچنااااان رونق اقتصادی ایجاد بکنم....
  • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    6 5
    جز بورس كه در سال ٩٧ به خاك سياه مي نشيند ، ساير سرمايه گذاري ها خوب است
    • بی نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      9 0
      اشتباه مثبت زدم
  • شمیسا A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    2 13
    بهترین بازار برای سرمایه گذاری در مسکن هست. احتمالاً قیمت مسکن دوبرابر خواهند شد کجایند کسانی که می گفتند قیمت مسکن کاهش پیدا می کند. امسال قیمت مسکن حدود 20 درصد رشد یعنی دوبرابر تورم. بازار ارز و سکه خطرناک هست ریسکش زیاد هست نگهداریش خطرناک هست هر ان ممکن هست سرمایه ات سوخت بشود واز بین برود. خطر سرقت و اتش سوزی و خیلی خطرات دیگر هست. سود کمتر بهتر از نابود شدن کل سرمایه هست. درضمن سکه و دلار تا یکحدی رشد می کند کشش بازار تا یک حدی هست بعد از اون بازار اشباع خواهد شد. هر چقدر تحریمها بیشتر بشود قیمت مسکن بیشتر رشد می کند. در اوج تحریمها قیمت مسکن چند برابر شد.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    14 2
    بازار اختلاس
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    14 2
    بازار دزدی و رانت و کلاهبرداری و دروغگویی و زیرآب زنی و نارو زدن
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    2 5
    بازار موزم خوبه. موز میشه کیلویی 12 هزار تومن هر کی میتونه وارد کنه.
  • مصطفي ف IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    3 4
    بازارهاي مبتني بر دروغ و فساد. اين پيش بيني منو داشته باشيد دلار سال آينده مياد پايين شك نكنيد عزيزان به چند دليل اينكه دلار آخر سال گرون شد نقشه دولت و بقيه بود تا سفرهاي خارجيو كم كنن.اينكه دلار رو گرون كردن ميخاستن با ارز ريالي دلار تراز مالي كشور رو مثبت جلوه بدن اينكه دلار رو گرون كردن ميخاستن نقدينگي بانك مركزي و بانك ملي رو افزايش بدن تا بگن ما بانكهاي قدرتمندي داريم اينكه دلار رو گرون كردن ميخاستن مردم به نون شبشون محتاج بشن تا فكر اعتراض به سرشون نزنه اما چرا دلار ارزون ميشه سال بعد؟؟ دلار رو ارزون ميكنن تا به ترامپ بفهمونن تحريم اثر نداره دلارو ارزون ميكنن چون نزديك روز قدس ميشه و مردمو باز احتياج دارن دلارو ارزون ميكنن تا وارد كننده هر چي ميخان وارد كنن تا آخر سال با سود بفروشن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    8 2
    از همه بازارها بهتر بازار کشکه. ببین کیه دارم میگم . فردا کشک ۱۰۰ برابر شد نگی نگفتی.
  • شهریار A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    10 2
    تخمه آفتابگردان هم خوبهبدلیل بیکاری میشه همه بخرن و بشکنن.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    2 5
    هیچ چیز در دست بانک مرکزی نیست.
  • بی نام EE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    2 3
    سهام بورس
  • ناشناس A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    4 0
    با توجه به سیاستهای خارجی ایران که پر حاشیه است و سیاستهای ترامپ که در راستای منافع امریکا می باشد و تجربه 40 ساله دلار در ایران ، بدون شک اولین جا برای سرمایه گذاری دلار هست چون نقد شوندگی ان راحت می باشد . پیش بینی من برای دلار 5600 تومان تا شهریور و 6000 تومن تا عید سال بعد می باشد . اگه نظام با این فرمون بره جلو که به 10000 تومن هم می رسه . نتیجه اینکه سرمایه گذاری فقط دلار و سکه .