ایرنا نوشت: نیروهای ارتش ترکیه پس از اشغال شهر عفرین سوریه مجسمه عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) را در مرکز شهر عفرین پایین کشیده و پرچم خود را در این شهر برافراشتند.

نیروهای ارتش ترکیه با همراهی عناصر شبهه نظامی ارتش آزاد سوریه در پنجاه و هشتمین روز عملیات شاخه زیتون صبح امروز کنترل شهر عفرین را به دست گرفت.

ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرد که شهر عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و نیز عناصر شبهه نظامی ارتش آزاد سوریه در آمده و هم اکنون عملیات پاکسازی شهر از مین ها و نیز بمب های دست ساز کار گذاشته شده جریان دارد.

پیش از این شهر عفرین در کنترل یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) قرار داشت.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که با تنگ تر شدن حلقه محاصره و نیز پس از ایجاد کدیدور امن برای خروج غیرنظامیان و ساکنان عفرین، بسیاری از نیروهای ی.پ.گ، پ.ی.د و پ.ک.ک از عفرین خارج شده اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه ساعاتی پیش اعلام کرد که 'در پنجاه و هشتمین روز عملیات شاخه زیتون، مرکز شهر عفرین به کنترل کامل ارتش ترکیه در آمده است.'

وی همچنین ادعا کرد: 'ضمن پاکسازی تمامی آثار تروریست ها از عفرین، تمامی زیر ساخت های این منطقه را برای زندگی مردم این منطقه تامین کرده و آماده خواهیم ساخت و در گام اول، اقدامات لازم را برای بازگشت همه مردم پناهجوی عفرین به موطن و خانه خود انجام خواهیم داد.'

در عملیات شاخه زیتون در محدوده شهر عفرین که بنا به اعلام مقامات و رسانه های ترکیه از چند روز پیش به محاصره کامل نیروهای مسلح ترکیه و نیز عناصر شبه نظامی ارتش آزاد سوریه در آمده، تصرف 2 هزار کیلومتر هدف گذاری شده و بخش اعظم این منطقه تا کنون به اشغال نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه در آمده است.

ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.

دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.

نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف محکوم شده و حتی مخالفت هایی را در داخل ترکیه به دنبال داشته به طوری که تا کنون بیش از یکهزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شده اند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    17 7
    یاشاسین
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    8 5
    متاسفانه کردها فریب آمریکا و اسراییل رو خوردند و خیلی راحت آمریکا فروختشون. تو اینترنت سرچ کنید عکسای مصطفی بارزانی پدر مسعود بارزانی رو با رییس موساد و موشه دایان پیدا میکنید. خیلی وقته روی اختلافات قومی تو خاورمیانه کار میکنند و قصد داشتند از اختلاف بین کردها عربها و ترکها برای تجزیه عراق ترکیه و سوریه استفاده کنند نقشه تجزیه این کشورها و تصاحب زمینها و ایجاد اسراییل بزرگ هست که به اودد ینون معروفه. متاسفانه ترکیه هم تو زمین اونها بازی میکنه اگه موفق بشند نسل کشی وحشتناکی راه میندازند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    12 17
    اقای اردوغان نام شما در کنار سفاکین و خونخواران تاریخ قرار خواهد گرفت، شک نکن
  • محمد A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    10 12
    مجسمه کاوه آهنگر هست نه اوجالان. دروغ چرا می‌گید مجسمه کاوه آهنگر در اکتبر 2014 در یکی از میادین اصلی شهر نصب شده بود.
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    3 6
    حیف
  • بی نام EU ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    8 11
    مجسمه کاوه آهنگر پایین کشیده شد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    4 10
    اوجالان کجا بود؟ چرا دروغ میگید؟